belangrijke vraag !

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Kim1989, 24 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kim1989

    Kim1989 Actief lid

    15 feb 2007
    112
    0
    0
    Enschede
    hallo ik heb een vraag ....

    we zijn van plan morgen te gaan winkelen, onze kleine jonge krijgt ongevee rom de 3 uur voeding(af en toe zit er 4 uur tussen), nou denk ik niet dat we t redden binnen 3 uur weer terug te zijn voor de voeding.

    nou wil ik wat afgekolfde melk menemen voor het geval dat..
    maar hoelang kan je moedermelk buiten de koelkast bewaren, en kan dit wel eens ?


    en nog een vraagje..
    waneer moet je afkolven ?
    ik leg mijn kindje gewoon voor elke voeding aan maar om wat mee te nemen, wanneer kolf ik dat dan af ?



    wie kan mij helpen !?
     
  2. zoals ik het begrijp gaat Keano gewoon mee? Waarom voed je hem dan niet gewoon live?
    Of bgerijp ik het verkeerd?
     
  3. Kim1989

    Kim1989 Actief lid

    15 feb 2007
    112
    0
    0
    Enschede
    je begrijpt het goed, keano gaat gewoon mee..

    maar om eerlijk te zijn is het voeden soms nog wel eens een heel gedoe, hij drinkt namelijk met behulp van een tepel hoedje...
    thuis vind ik het niet erg als het een heel gedoe is maar om dan in de stad te zitten of waar dan ook...
    dat vind ik een beetje vervelend...
    vandaar dat ik voor de zekerheid een flesje afgekolfde melk mee wil nemen.
     
  4. Met kolven kan ik je niet helpen. Ik kolf bijna nooit. Misschien iemand anders?

    Misschien kan je ergens een rustig plekje vinden om te voeden. Ik weet het is niet alles, maar misschien een toilet. Deur op slot en geen pottekijkers.

    Ik weet ook niet hoe lang je melk buiten de ijskast mag bewaren. Misschien eens kijken op het borstvoedingsforum.

    Ik zal ook eens zoeken dat er iets opstaat.
     
  5. http://www.borstvoeding.com/kolvenenwer ... rmelk.html

    Volgens de info van www.borstvoeding.com, 5 tot 10 uur.

    Bij deze bewaartijden wordt ervan uitgegaan dat er hygiënisch gewerkt wordt: handen wassen voor het kolven, steriele kolf en flesjes, melk z.s.m. koelen, flesjes achter in de koelkast zetten, melk binnen 24 uur invriezen, liefst aparte lade in de vriezer voor de moedermelk, koel vervoer van werk naar huis en van huis naar crèche
     
  6. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Heb je al eens eerder gekolfd?
     
  7. Kim1989

    Kim1989 Actief lid

    15 feb 2007
    112
    0
    0
    Enschede
    ik heb alleen in het begin gekolft om het op te gang te brengen...
    ik heb een keizersnede gehad en kon de eerste 3 dagen mijn kindje niet aanleggen, vandaar het kolven.
     
  8. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Kun je echt niet voeden zonder tepelhoedje ? Mag ik vragen waarom je er mee voed ? Weet je ook dat het beter is om zonder te voeden ?
     
  9. Kim1989

    Kim1989 Actief lid

    15 feb 2007
    112
    0
    0
    Enschede
    dat weet ik wel maar hij is te ongeduldig om de tepel goed vast te pakken...
    het is m wel een paar keer gelukt en doet het nog wel af en toe....
    maar de meeste keren lukt het niet..
     
  10. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik zou toch echt proberen hem te leren drinken zonder tepelhoedje maar daar heb je nu niks aan... het is iets wat best wat tijd en moeite kost maar het is het wel waard (vind ik)

    over je vraag: Verse bv kan je het 5 tot 10u buiten de koelkast bewaren... maar hoe korter hoe beter natuurlijk. Het is wel erg bederfelijk en bacterieën ontstaan snel, helemaal omdat het moren vrij warm is. Ontdooide moedermelk kan een uur buiten de koelkast.

    Dan het volgende probleem, je kind moet wel uit een fles kunnen/willen drinken, heeft je kidn daar ervaring mee? Verder geef je nog niet zo lang bv om de productie goed te houden en geen pijnlijke borsten te krijgen is het wel belangrijk dat je als er langer dan 3 of 4u tussen zit (ligt een beetje aan wat je gewend bent) je toch gaat kolven/voeden.

    Verder heb je zo te lezen nog geen voorraadje, het is wel erg kort dag denk ik om nu nog een voorraad aan te leggen. Ik zou gewoon buitenshuis voeden... stuk makkelijker. Met wat creativiteit is algauw een rustig plekje te vinden en lijkt em in dit geval nog altijd het simpelst.
     
  11. geke

    geke Fanatiek lid

    10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    helemaal mee eens dat live voeden in principe het simpelst is. Een flesje geven en daarvoor / daarna kolven is natuurlijk altijd dubbel werk (onee, meer dan dubbel zelfs, je moet ook nog weer flesje/kolf schoonmaken). maargoed, ik neem ook vaak een flesje gekolfde melk mee als ik weg ga. live voeden is zoals jij ook al aangeeft niet voor iedereen even makkelijk. Oefening baart wel kunst natuurlijk ;)
    Ik neem het flesje altijd koud (uit de koelkast) mee, dan wordt het wel wat warmer na verloop van tijd of je kunt ergens even vragen of je het mag opwarmen. (probeer anders even of je kindje de melk ook koud lust) Wel opmaken en niet meer terug in de koelkast nadat het eruit geweest is, dan gaat t wel goed.
     
  12. Kim1989

    Kim1989 Actief lid

    15 feb 2007
    112
    0
    0
    Enschede
    hallo zeeuwsmeisje..

    bedankt voor het antwoord, nu weet ik in iedergeval hoelang je het buiten de koelkast kan bewaren...

    om even op je vragen terug te komen...
    onze kleine kan uit een flesje drinken dat doen we wel vaker maar dan gewoon thuis..
    om alvast een beetje te oefenen, kolf ik en geeft mijn vriend dan de afgekolfde melk in een flesje...
    dus uit een flesje drinken is geen probleem...
     
  13. missgwen

    missgwen Bekend lid

    23 apr 2007
    775
    16
    18
    aan het water
    wat je ook kan doen is het melk in een koeltasje
    met koelelementen, doe ik ook als ik waarergens heen ga
     
  14. Female

    Female Niet meer actief

    Dan maar met tepelhoedje toch... Zou dat ook gewoon doen als je gaat winkelen. Thuis kun je mss gaan oefenen met drinken zonder tepelhoedje. Maar daar heb je natuurlijk niets aan aangezien je morgen al gaat winkelen ;)
     
  15. miloux

    miloux Bekend lid

    27 jul 2006
    760
    0
    0
    ergens opwarmen is altijd lastig, aangezien het niet in de magnetron mag.

    Gewoon een koeltasje mee en bv bij v&d een belker heet water vragen.

    Maar uiteraard is live het handigst.
    In het begin ging ik ook achterin de v&d zitten, en niemand die het ziet hoor.


    Vind het zelf te gevaarlijk om het lang buiten de koelkast te hebben, ivm bacterieen
     
  16. geke

    geke Fanatiek lid

    10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    borstvoeding is juist minder bederfelijk dan gewone melk omdat er actieve bestanddelen in zitten. het bederft dus minder snel en kan echt wel (mits het vers is) 5 tot 10 uur buiten de koelkast.
     
  17. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Mijn lk wist me zelfs te vertellen dat melk van een paar dagen oud (wel in koelkast bewaren !) minder bacterieën bevat dan verse melk. Dit komt door de levende cellen in de melk die vreten gewoon bacterieën op.
     
  18. En hoe heb je het gedaan?
     
  19. Kim1989

    Kim1989 Actief lid

    15 feb 2007
    112
    0
    0
    Enschede
    hallo allemaal...

    bedankt voor de reacties!
    ik heb uiteindelijk gewoon live gevoed om het maar zo te zeggen haha..
    ik heb namelijk ook geen koeltasje of wat dan ook dus menemen en goed bewaren ging al moeilijk...

    nou ben ik begonnen met een voorraadje maken en wil nu elke dag 1x een flesje met borstvoeding geven..zodat mijn vriend het ook een keer kan doen :)

    ik kolf nu bijna na elke voeding en heb nu na anderhalve dag 150 ml bij elkaar gescharrelt :)
    dit gaat toch op een gegeven moment wel meer worden toch ? :oops:
     
  20. Bumbaloe

    Bumbaloe Actief lid

    1 jun 2007
    372
    0
    0
    het gaat alleen meer worden als je zoontje meer gaat drinken (dus jou productie omhoog gaat) Maar als je vriend het flesje geeft met jouw melk dan kun jij die voeding die je anders zelf gegeven zou hebben afkolven en die voeding kan je vriend dan de volgende dag geven en terwijl hij het flesje geeft kolf jij weer de voeding die door het flesje niet bij jou gedronken wordt. En zo hou je je voorraad op peil zal ik maar zeggen.

    Wel stoer dat je het toch aan gedrufd hebt live te voeden. Super goed!
     

Deel Deze Pagina