Hallo allemaal, Na 3 miskramen sinds 2011 zijn we eindelijk zwanger en lijkt het goed te gaan. We hebben we lang over nagedacht en hadden besloten de NIPT test in Belgie te laten uitvoeren. We hadden echter ook al een afspraak voor een combitest in Nederland gemaakt. Bij 9,5 week was de termijn al bepaald en zou ik pas bij 20 weken weer een echo krijgen. Gisteren de nekplooimeting gehad en gelijk de uitslag van de combitest gekregen. 1:1112 op trisomie 21. De verwachte uitslag op basis van mijn leeftijd zou 1:69 zijn (ik ben 40 jaar). Het LUMC had mij hier ook op voorbereid. In eerste instantie waren we super opgelucht. Mijn vriend zei gelijk: dan hoeven we niet naar Belgie voor de NIPT test. Echter daar ben ik nog niet zo van overtuigd. De reden is dat iedereen aangeeft dat de combitest slechts een kansberekening is en dat de NIPT echt kijkt naar het bloed van de baby. Aan de ene kant speelt het geld een rol. Het is toch een aardig bedrag voor ons. Veel mensen zeggen dat geld geen rol zou moeten spelen en daar kan ik me in vinden maar nu we ook een goede uitslag hebben van de combitest, gaat dat toch een rol spelen. Aan de andere kant kan de NIPT test extra zekerheid geven. Hoe groot is de kans dat zowel de combitest als de NIPT test een onjuiste uitslag geven? Wat zouden jullie doen bij een uitslag van 1:1112? Nekplooi was 1.6 mm. Neusbotje is niet naar gekeken. Groetjes, Natalie
Ik zou niet voor de NIPT gaan bij zo´n fantastische uitslag van de combinatietest. Ja, het blijft een kansberekening, maar de combinatietest is juist op jou leeftijd betrouwbaarder. Bij de NIPT heb je ook nog steeds geen 100% zekerheid (98% ongeveer, dacht ik?).
NIPT is 99% betrouwbaar, officieel, maar ik denk dat eerder richting de 100% gaat. Ze vinden genoeg foetale cellen, of ze vinden ze niet. Ik heb het zelf wel overwogen, uitslag combitest was 1:2300 voor Down, maar uiteindelijk ben ik er toch vanuit gegaan dat alles goed zit, al weet je dat niet 100% zekerheid. Ik heb het dus niet gedaan. Ik ben 38. De kans dat zowel combitest als NIPT test (bij de leeftijd van 40) onterecht de uitslag geven dat je kindje GEEN Down heeft, lijkt mij bijzonder klein. Je kans op Down is nu 0,0008992806 De kans op niet Down is dus ca 0,9991 Je hebt dus al 99,91 % kans op een niet-Down kindje.
Ik heb de NIPT testen laten doen omdat deze 99% zeker is, geen kansberekening, wel laat ik een combinatietest doen (alleen puur voor de nekplooi dat vond de arts in Brussel ook belangrijk) ik vroeg of ze hier naar wilde kijken bij de termijn maar dat wilde ze niet dan moest ik een complete combitest aanvragen dus dat maar gedaan en dan gooien we de uitslag gewoon weg die is voor ons toch niet betrouwbaar (ik ben 32 en al de overgang in dus klopt niet qua hormonen, het geeft ene te groot risico aan op basis van mijn hormonen zeg maar)
IK zou dolblij zijn met zo'n uitslag. Ik moet de 13e ook voor de combi test. Als ik zo'n uitslag krijg ga ik niet voor een vervolgonderzoek. Maar ik snap wel dat je het voor de volle 100% zeker wil weten
Wij zijn ook erg blij met de uitslag!! Maar wij hadden vooraf al een afspraak voor een NIPT test gemaakt. En nu vraag ik me af of ik moet annuleren. Ik heb er eerst lang over na moeten denken of we het wel of niet zouden doen gezien het aanzienlijke bedrag. Nu was ik zover dat we het zouden doen en dan vind ik het weer moeilijk om er vanaf te stappen. Komt denk ik ook door de rondvliegende hormonen. 100% zekerheid zal ik niet krijgen maar voor mijn gevoel is de kans dat beide testen een onjuist beeld geven heel erg klein. Het zou dus om extra zekerheid gaan. Ik vraag me alleen af wat er gebeurt als er wel uit de NIPT een slechte uitslag komt. Welke test moet dan uitgangspunt zijn? Kan ik dan in Nederland nog wel een vruchtwaterpunctie krijgen? Twijfels, twijfels, twijfels....
Hier hadden wij een uitslag van 1037 hebben toen geen verder onderzoek laten doen en onze zoon is helemaal gezond. Ik ben ook een oudere mama dus bij die uitslag zou ik ook verder geen onderzoek laten doen
als de NIPT test een slechte uitslag geeft moet je daar VANUIT gaan dat is namelijk een echte test en geen kansberekening, dat is de combinatietest wel...
Ik zou het niet doen. Ook al heb je dan het "bewijs" dat je kindje geen trisomie heeft (en de combinatietest laat al zien dat die kans extreem laag is). Je kindje kan nog zoveel andere "problemen" hebben. Die kun je met de NIPT niet meten. Dus 100% zekerheid op een gezond kind heb je nooit!
Ik heb zelf standaard een risico van 1 op 100 trisomie 21. Dit ivm eerste zwangerschap van een kindje met down. Bij de tweede zwangerschap (toen was nipt er nog niet hoor) heb ik dus geen combinatietest laten doen, maar alleen naar de nekplooi laten kijken. Die zag er mooi uit en op basis hiervan en een heel sterk gevoel dat alles goed zou zijn, heb ik geen verdere onderzoeken laten doen en hebben we een gezonde zoon gekregen. Ik denk dat je jezelf moet afvragen of je je zonder nipt test de zwangerschap met vertrouwen kan blijven voldragen en je je daar ook nog prettig bij voelt. Als je je elke week gaat lopen afvragen of het wel/niet goed zou zijn en dat het genieten van de zwangerschap in de weg gaat zitten, dan zou ik de test laten doen. Blijft toch altijd heel persoonlijk zo'n keuze. Succes!
We stonden voor hetzelfde, toch niet gedaan, onze uitslag was 1:1400 (ben ook 40) en vonden dit zeker genoeg klinken, zelfs voor een kansberekening. Neusje zag er ook goed uit. We besloten het geld apart te zetten voor dochter, voor later.
Wat ik begrepen heb wordt bij een negatieve nipt er wordt aangeraden om als nog een vruchtwater punctie te doen. Verder moet je doen wat voor jouw goed voelt. Succes
Zou zelf niet voor de NIPT gaan bij zo'n uitslag. Hoewel het een kansberekening is, is de kans wel heel erg klein. Je hebt een mooie nekplooi en mooie waarden. 100% garantie krijg je niet, ook niet met de NIPT, al zit dat er niet ver vanaf. Zeker als geld voor jullie toch enigzins een rol speelt, je kunt er immers ook heel wat anders voor de baby voor doen.....
dit topic is niet meer actief maar omdat er een paar dingen verkeerdelijk in staan wou ik toch graag even reageren. een nipt test kijkt niet enkel naar trisomie-problematiek maar kan héél uitgebreid naar afwijkingen speuren. als een nipt test(eigenlijk is dit een dubbel woord want de T in nipt staat al voor Test) negatief resultaat geeft en je wilt de zwangerschap afbreken,dan moet eerst die vruchtwaterpunctie,dit is enkel omdat je een zwangerschap niet mag afbreken zonder aanwijsbare reden en vermits een nipt test nog niet helemaal aanvaard is kan je dat resultaat niet gebruiken voor de zwangerschapsonderbreking. ik heb net heel de uitleg gekregen van de gynaecoloog.
Ja dit is al gewoon bekend hoor... op basis van een NIPT test kan je geen zwangerschap afbreken dus komt er evt nog een punctie na, maar een goede NIPT uitslag zegt wel genoeg op zich, ja je hebt dan 0.01% kans dat het fout is.. (bij trisomie 21 dan)