Wij hebben zaterdag volgens de richtlijnen de verjaardag gevierd van 1 van onze kinderen. Wij hebben max 4 volwassenen tegelijk hier gehad. (Mocht toen nog 6) Nu is 1 familielid gisteren positief getest op het virus. Ze zijn hier zeker een paar uur geweest. Natuurlijk was dat best ff schrikken gisteren voor iedereen. Ik heb meteen contact gezocht met de GGD en school en iedereen die in onze buurt is geweest. Kinderen mogen naar school als ze geen klachten hebben. (Hebben ze niet) en mijn man en ik moeten in quarantaine....Maar zoals de titel al zegt....de werkgever van mijn man wil dit niet hebben. Het is een groot bedrijf waar mijn man met veel plezier werkt. Mijn man is vrachtwagenchauffeur. Zijn werkgever noemt dit een vitaal beroep dus hij mag doorwerken, maar ik lees dat zelfs mensen uit de zorg in deze situatie niet mogen werken maar verplicht in quarantaine moeten. Mijn man gaf aan dat hij wel graag een sneltest wil, zodat het uitgesloten kan worden dat hij het onder de leden heeft, wat gewoon kan bij zijn bedrijf, maar zelfs dit willen ze niet doen. Hij mag alleen een test en thuisblijven op last van de GGD. Dus we moeten nu wachten tot de GGD contact met ons opneemt en eventueel een oproep dat wij getest moeten worden.. Ik heb mijn man maar aangegeven dat hij heel voorzichtig moet zijn, hij draagt overal mondkapje en handschoenen en verteld gewoon elke klant waar hij komt ,dat er serieus afstand gehouden moet worden. Dit kan toch eigenlijk niet? Vind het onverantwoord. Kanttekening is dat mijn man in februari hoopt op een vast contract, dus een groot probleem met het bedrijf kunnen we nu niet gebruiken. Tips, ervaringen....?
Het is wettelijk vastgelegd dat hij in quarantaine moet. Belachelijk dat zijn werk er zo’n probleem van maakt. Ze hebben toch pech tot de quarantaine erop zit. ik zou zeker niet gaan werken.
Het scheelt al wel dat je als vrachtwagenchauffeur veelal alleen in de cabine zit, en misschien voor in de cabine schoonmaak doekjes en desinfectie meenemen, en indd bij de klant handschoenen aan en mondkapje en afstand houden, nou zie ik wel dat bij het bedrijf waar ik werk dat de klant en de chauffeur sowieso al afstand houden van elkaar.. verder vindt ik het niet heel verantwoordelijk te gaan werken als er een naaste positief getest is en je zelf in quarantaine zit, en snap ook niet dat de werkgever er laconiek mee omgaat eigenlijk en geen snel test wilt laten uitvoeren enz erg onverantwoord
Even contact opnemen met de arboarts? Als die zegt dat je man thuis moet blijven, heeft de baas zich daar gewoon aan te houden. Mocht het nog een keer voorkomen (wat ik natuurlijk niet hoop voor jullie!) zou ik me gewoon ziek melden.
Je kunt dit volgens mij meldingen bij de Inspectie SW Ik zou verder het gesprek vooral zo voeren dat je je houdt aan de regels omdat je een gezamenlijke verantwoordelijkheid voelt.
Vooral dat laatste. Dat je het voor het grotere geheel doet en zo ook collega's en klanten wilt beschermen. Dat je wilt voorkomen dat het bedrijf (deels) plat komt te liggen als er besmettingen zijn en hij daar niet de oorzaak van wil zijn.
Dit heeft hij al gedaan. Daarop kreeg hij dezelfde reactie. Maar we verwachten vandaag of morgen bericht van de GGD. Onze gegevens zijn vandaag door familielid naar de GGD gestuurd. Hoop dat ze een beetje vlot zijn daar.
Ik moet ook gewoon werken tijdens quarantaine. (Zowel na buitenland als bij coronapatient in huis) We hebben inmiddels een aantal collega’s gehad onbeschermd een patient hebben gezien, die later positief bleek. Hoefden allen ook niet in quarantaine. Is vrachtwagenchauffeur ook niet een vitale functie? Daar gelden andere regels voor.