in toekomst overweging 3 kindje maar twijfels betreft financieel haalbaar

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Changes, 16 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Changes

    Changes Lid

    11 dec 2019
    43
    13
    8
    Ik wist zo gauw niet in welke categorie ik deze topic moest plaatsen excuus als het verkeerd staat:

    ik zou in toekomst heel graag willen gaan voor 3e kindje. Als gezin worden wij steeds stabieler. Kids zijn nu 5 en 7 en al aardig zelfstandig. Ook met mijzelf gaat het best goed op moment.

    Maar financieel twijfelt mijn man enorm. Hij verdient niet slecht maar is wel een 1 verdiener. Ik doe 1a2 x per week ochtendje particulier werken in huishouding maar is natuurlijk geen vetpot.

    Het is een hele gekke vraag maar wat verdient een gemiddeld gezin per maand . Wat is een normaal inkomen voor een gemiddeld gezin? Wij zijn enorm bezig om steeds wat meer te bezuinigen maar eens houd dat ook op. Kopen nauwelijks kleding, eens in de paar maand wat nodig is, hebben bijv geen droger , eigen merk boodschappen ( hoewel alles enorm duur is momenteel) ik vraag me echt af hoe de meeste zo makkelijk rondkomen met een gezin . Wat er dan binnenkomt..
     
  2. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Wat er binnenkomt is belangrijk maar belangrijker is wat de verhouding is met wat eruit gaat. Je kunt wel 10.000 euro verdienen maar als je vaste lasten al 9500 euro zijn dan schiet je er niks mee op. Maar goed hier komt elke maand net geen 5.000 euro binnen aan loon werken beide parttime. Kunnen hier ruim van rondkomen en goed sparen
     
    lovewinnie, spruitje80 en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  3. tumtummetje

    tumtummetje Fanatiek lid

    8 jul 2006
    1.775
    1.520
    113
    Wij hebben een gezin met 3 kids, ze zijn inmiddels 13, 11 en 5 jaar. Ik merk wel nu de oudste 2 ouder worden ,dat alles ook duurder wordt. Alleen al aan boodschappen, maar ook kleding, zakgeld, schoolgeld etc.

    Maar ik zou onze jongste echt niet kunnen missen hoor en je past je aan aan wat je hebt vind ik.
    Mijn kids hadden ongeveer dezelfde leeftijd toen de jongste geboren werd als die van jou, ze waren 6 en 8. Ik heb echt heel erg moeten wennen. Van redelijk zelfstandig naar een baby die weer 24 uur zorg nodig heeft en de jongste sliep ook nog eens het eerste jaar heel slecht. Maar goed, dat is voor iedereen verschillend.


    Is het geen optie voor jou om meer te gaan werken?

    XXx
     
  4. Changes

    Changes Lid

    11 dec 2019
    43
    13
    8
    Dat is zeer zeker zo. Onze vaste lasten zijn zo'n 1600 uit mijn hoofd. Daar komt dan benzine boodschappen kleding etc nog boven op. Mijn man verdient zo'n 2500 pm netto. Soms wat meer met overwerk. Daarvan sparen we 300 pm en 2x 25 naar spaarrekening kids . Helaas zijn we ook nog aan het verbouwen waar spaargeld momenteel naar toegaat. En bijv om eigen risico facturen zorgverzekering mee op te vangen of apk auto of reparatie etc
     
  5. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.433
    784
    113
    Ik vind 3 kinderen wel echt duur. Mede omdat je zelf minder tijd en energie over houdt en daardoor meer geld uit gaat geven. Zoals bijvoorbeeld vaker oppas, eten afhalen of een schoonmaakster (hebben wij niet helaas) of een droger. In ons geval dan maar mijn kinderen zijn jonger en mijn man is ondernemer en werkt 60 uur in de week.

    Ook hebben wij heel weinig hulp van familie. Een nachtje weg zit er niet is en als wij samen weg willen kost dat altijd geld voor een oppas. Dat hakt er echt enorm in, dus als je familie hebt die graag helpt maakt dat ook al veel uit.

    Het is ook maar net hoe je zelf wilt leven. Ik wil wel jaarlijks met mn kinderen een dagje naar de Efteling kunnen. Dat kost dan 250 euro als iedereen boven de 4 is in de zomervakantie met parkeren. Dat ze kunnen sporten en ook wat lekkers mogen uitzoeken in de supermarkt in de weekenden. Het klinkt bij jullie erg krap. Wat heb je nodig aan inkomen? Dat hangt echt van verschillende dingen af, ook waar je woont en wat de huizen daar kosten.
     
  6. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.433
    784
    113
    Ok, dus je hebt 900 euro voor boodschappen, uitjes, kleding, benzine, sparen en dergelijke? Hoe vind je dat zelf te doen?
     
  7. Changes

    Changes Lid

    11 dec 2019
    43
    13
    8
    Ja die overgang naar een 3e vind ook ook mega eng. Wij hebben geen gemakkelijk kids. Slaapproblemen vanaf geboorte en controle problemen dus die nachten zijn bij ons ook een hel geweest nu sinds een jaartje slapen ze eindelijk redelijk door. En ze kunnen nog niet goed inslapen. Maar ik probeer ook naar de toekomst te kijken . Wij hebben een enorm kleine fam en weinig sociale contacten waardoor ik het fijn vind wanneer de kids als ze ouder zijn elkaar hebben mochten ze geen of weinig vrienden hebben. ( Klinkt misschien beetje gek maar ik heb het zelf ook meegemaakt de eenzaamheid en niet terug kunnen vallen op familie of vrienden)

    Ik zou inderdaad nog wat uurtje graag extra willen werken maar op het moment krijg ik het nog niet gevonden . Daarbij heb ik helaas geen diploma's ( ben in mijn tienerjaren van school gehaald wegens trauma) maakt het beetje lastig om aan werk te komen m gelukkig vind ik particuliere huishouding fijn werk en soms komt er een huisje bij:) met wat geluk
     
  8. Changes

    Changes Lid

    11 dec 2019
    43
    13
    8
    Uhm 350 sparen(die opgaat aan verbouwing huis) en boodschappen zo'n 400 pm even ruim gerekend . En benzine 2 tanks pm. Voor leuke dingen en kleding blijft er eigenlijk te weinig over.dan heb je 2x per jaar nog rekeningen van 350 en 650 plus minus aan gemeentelijke lasten en overheid.verjaardagen .ik vind het best krap. Het klinkt alsof we ruim genoeg hebben als je het vlug noemt
     
  9. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    #9 IkbenTess, 16 sep 2020
    Laatst bewerkt: 16 sep 2020
    Wij hebben het 7 jaar op 1 inkomen gedaan,ik verdiende ook echt niets bij, ook niet zwart. Mijn man verdient bijna 1,5x modaal. Onze kinderen zijn wel iets duurder dan gemiddeld door medicatie enzo.
    Dat ging goed. Maar oudste gaat volgend jaar naar vo, hobby's kosten geld,kleding wordt duurder,ze eten meer etc. Begon me nu toch wel zorgen te maken. Over 3 weken begin ik met een baan.

    Wij hebben eeuwen over een derde getwijfeld. Het had gekund,als we bijv bijna nooit dagje weg zouden gaan, bijna geen vakanties etc. En dan kiezen wij zelden dure dingen. Voor ons was geen derde oa daarom beter. Denk daar ook goed over na. Onze jongste wilde heel graag op vioolles. Kost ons 70 euro per maand inclusief vioollhuur. Dat soort dingen..
     
  10. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.433
    784
    113
    Ik vind het heel weinig klinken. Heb je de kinderbijslag hier al in mee genomen?
     
    suzies vindt dit leuk.
  11. Changes

    Changes Lid

    11 dec 2019
    43
    13
    8
    Wow 5000 met partime dat in niet verkeerd
     
  12. Changes

    Changes Lid

    11 dec 2019
    43
    13
    8
    Die vergeet ik helemaal maar die proberen we wel voor kids beetje te houden . Zoals bijv doosje Lego , zwemles. Nu hebben we er museumkaart abbo voor gekocht. Hadden we deze vakantie toch nog dagjes weg:)
     
  13. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.954
    1.585
    113
    Maar als straks de verbouwing klaar is heb je die 350 dan over? Of spaar je die altijd al. Want dan lijkt me jullie financiële situatie nu al krap, laat staan als er nog een kindje bij komt.
    Kunnen je vaste lasten niet lager?
     
  14. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Dat is een goeie inderdaad, die hebben wij ook! Haal je er met gemak uit en is zó leuk!
     
  15. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Nee dat is erg luxe zelfs. Mijn man werkt 32 uur in het voortgezet onderwijs en zit nu aan de top van zijn salaris en zal dus niet meer doorgroeien. Ik werk 3 dagen in de accountancy dat verdiend prima en ik kan hierin ook nog groeien in salaris
     
    Wellesnietes vindt dit leuk.
  16. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    Ik vind het erg weinig klinken eigenlijk.
    Want kinderen worden steeds duurder. Mijn oudste is net op de middelbare gestart, 40 euro aan kaftpapier, schriften e.d., tas 50 euro, fiets op laten knappen 50 euro. Dat zou je nu dus al amper redden.
    Daarnaast sport als je dat zou willen,ik ben nu 45 euro kwijt per maand voor 2 kinderen.
    Nu koop ik kleding heel erg goedkoop voor de kinderen. Maar er komt een moment dat de oudste er geen genoegen meer mee neemt en liever broeken van 20 of 30 euro wil i.p.v. max 10 euro. Het is natuurlijk prima om dan gewoon te zeggen dat dat niet kan,maar ik ben wel blij dat we dan die mogelijkheid wel hebben om hem die te geven.
    En eten wordt ook duurder met meer kinderen. Met 1 bloemkool red ik het niet, 5 stukjes vlees is ook weer duurder.

    Wij leven best wel zuinig maar het valt me wel steeds weer tegen hoeveel alles kost en hoeveel duurder het wordt als ze ouder worden.

    Misschien eerst meer werken en dan kijken of een 3e lukt?
     
    Wellesnietes en IkbenTess vinden dit leuk.
  17. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.433
    784
    113
    En heb je straks opvang als je nog een kleintje hebt en wilt werken?

    Wij doen het zo, en dat houdt echt niet heel erg over. Exclusief sparen en speciale dingen zoals vakanties. Kinderbijslag gebruiken we voor van alles en nog wat.

    700 boodschappen (inclusief koopzegels, wc papier, schoonmaakartikelen, en shampoo.)
    100 voor man
    100 voor mij (uitjes met vriendinnen, kleding, kapper etcetera)
    Uitjes voor man en mij 125 (keertje uit eten, bioscoop)
    Oppas 150 (voor als wij dus samen weggaan of als mijn man avonden en weekenden werkt om mij te helpen).
    Overig 150 (dingen voor in huis, tuin, uitjes met het gezin)
    Kinder kosten 100 (kleding, luiers) vaste lasten vallen hier niet onder zoals zwemles.
    Vervoer 50 (tanken voor mijn auto, mijn man tankt via de zaak)
     
  18. Wellesnietes

    Wellesnietes Niet meer actief

    Tja dat is lastig te benoemen. Wij werken allebei 32 uur en verdienen allebei erg goed (we zouden het op één salaris kunnen en we verdienen nagenoeg hetzelfde) En daarnaast hebben wij enorm lage hypotheek omdat wij ooit veel spaargeld daar in hebben gestoken. Dus wij hebben het financieel erg ruim. Daarnaast denk ik dat het ook gaat om wat je belangrijk vindt. Wij zijn best wel van de uitjes, dagjes uit, samen dingen doen...dat is met 3 wel lastiger al zou dat bij ons niet eens onmogelijk zijn (nou ja praktisch gezien misschien wel haha) En wij vinden sparen heel belangrijk dus we willen dat ook ruim kunnen doen om een buffer te hebben voor ''slechte'' tijden.

    Ik denk niet dat je heel veel hebt aan ''dit verdienen'' wij want het hangt van zoveel meer factoren af zoals uitgavenpatroon en wat je belangrijk vindt. Dat kun je bijna niet tegenover elkaar wegzetten.

    Ik denk dat het in principe te doen zou moeten zijn. En zeker als de wens er is...
     
  19. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Ik ben het eens met het stuk uitgave is meer zeggend dan inkomen.

    Hier werkt mijn man ook allen en ik heb geen inkomen.
    Ga geen bedragen noemen maar netto zitten wij onder jullie inkomen.
    Hebben een koopwoning(eengezins), auto, man en oudste zitten op sport.
    We sparen elke maand een paar 100 Euro en gaan op vakantie.
    Jullie vaste lasten liggen z'n 500 Euro hoger als die van ons. Is daar aan te schuiven?
     
  20. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.031
    962
    113
    Vrouw
    Hier zou het absoluut niet haalbaar zijn. Maar goed, wij zitten flink onder het gemiddelde. Ik heb 5 jaar gewerkt maar ben laatst gestopt. We moeten nu dus rondkomen van 1 salaris voorlopig en hopelijk gaat dat lukken ;) Maar goed, de opties zijn altijd bezuinigen of zorgen voor meer inkomen.
     

Deel Deze Pagina