in toekomst overweging 3 kindje maar twijfels betreft financieel haalbaar

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Changes, 16 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Changes

    Changes Lid

    11 dec 2019
    43
    13
    8
    Bedankt voor alle reacties:)

    Laat ik voorop stellen dat wij uiteraard nog niet voor een 3e gaan, het is enkel een wens/gevoel wat aanwezig blijft en in mijn dromen tot mijn ergenis . En zo'n beslissing maken we uiteraard samen en niet inpulsief :) Natuurlijk ben ik mijn traumatische jeugd en alle ellende van afgelopen jaren niet vergeten het was een rollercoaster en heel heftig. maar ik heb zoveel geleerd! Vooral dat ik van mezelf mag houden en dat wat gebeurt is niet mijn schuld was en dat niet mijn hele leven me mag overheersen.ja ik heb enorm zwaar psygisch geleden onder mijn trauma in combinatie met de slaapproblemen met mijn kids maar ben ook zoveel meer gaan groeien .en heb me de vraag gesteld of ik dan minder verdien dan een ander. Heb leren kijken met andere ogen, ben veel gaan lezen, gaan sporten 6 dagen in de week elke ochtend. En ik wil nu liever gaan leven .heb mijn leven veelste lang laten leiden door vroeger. Een frisse nieuwe start, En echt leven zoals ik me vroeger voorstelde was met kids en heel veel liefde ! Een warm gezin. Natuurlijk ben ik super gezegend met al 2 kids. Het is gewoon dat gevoel wat blijft spoken. ..en de kids vragen er zelf ook vaak om. De jongste zegt steeds mama ik wil ook grote broer zijn en de oudste vind het wel leuk om zijn kamer te delen . ( Hoeft niet eens) maar natuurlijk ben ik ook enorm bang voor wat er na geboorte zou gebeuren .zou het weer een huilbaby worden ,zou het ook slaapproblemen hebben.. maar anderzijds hoeft dat helemaal niet zo te zijn . En ik heb ook veel meer handen vrij die van 5 en 7 kunnen al enorm veel zelf.

    Ik denk niet dat ik mijn andere kids tekort doe. Ook al hadden we veel geld hadden ze alsnog niet alles gekregen ik vind de wereld veelste materialistisch op het moment. Beetje op hol geslagen. . stuur mij maar even terug in de tijd ☺️


    Qua groei financien is zeker aanwezig tot heden gaat hij nog elk jaar omhoog, daarbij kan hij ook veel buitenland klussen doen . Ook ik heb inderdaad nog mogelijkheid tot uitbreiding werkadresjes bij nood.

    Oppas hebben wij niet nodig ik werk onder schooluren en mijn ouders zijn altijd thuis:)

    Mijn man komt met zijn overuren ook nog vaak tot 3000 netto. Maar die kan ik natuurlijk niet altijd standaard meerekenen hoewel het wel druk op de zaak is. Zo zijn er ook weleens uitschieters dat hij aan 3500 netto komt. Maar dat is allemaal in het huis gegaan. Zodra dat af is komt er ook meer ruimte.

    Voor later voor school houden wij geld apart 25 euro per kind per maand.is toch een beginnentje En vanaf hun 18e is ja toch ook een aantal kosten voor hun eigen rekening .zo was dat bij ons vroeger. Ik begon op mijn 15e als cassiere en moest mijn kleding toen toch echt zelf kopen . Mijn ouders wilden mij daarmee voorbereiden.

    Ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken voor jullie eerlijke meningen ! Ik vind het ook fijn om vanuit meerdere gezinssituaties te horen en leren hoe hun het doen en er over denken . Hoewel iedereen er anders over denkt heb ik er toch veel uit kunnen halen:) ik beloof jullie allemaal dat ik zowel met mijn verstand en gevoel en mijn man uiteindelijk een beslissing zal maken wel of niet voor gaan. Maar voor nu gewoon even bij het gevoel te laten:)
     
    NiVa0230, Athina, Dufel en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.641
    10.539
    113
    @Changes wat een wijze woorden! Veel wijsheid toegewenst met je beslissing in de toekomst. Mocht je in mijn regio wonen, heb ik nog wel een adresje voor je :) maar dat zou wel heel toevallig zijn.
     
  3. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.434
    784
    113
    Veel succes met je keuze, het is sowieso niet makkelijk. Voor heel veel mensen die een derde overwegen denk ik.
     
  4. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Tja. Ik moet het in m'n up toch ook er dar bedrag redden, met 3 kinderen.
    Tis maar helemaal wat je gewend bent..
     
  5. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.520
    113
    Ik denk dat het in principe altijd haalbaar is.
    Alleen zul je met meer kinderen meer concessies moeten doen en de vraag is of je dat wilt.
    Dus weegt het plezier en geluk van een 3e kind op tegen het minder beschikbare geld voor leuke dingen, kleding etc. De andere kinderen moeten wellicht inleveren op materiele zaken maar worden misschien wel gelukkiger met een broertje/zusje.
     
    Vogelmeisje en Changes vinden dit leuk.
  6. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Ik heb niet alle reacties gelezen..
    Maar misschien een tip

    Vul een jaarbegroting in van het Nibud.
    Dan zie je de vaste lasten en wat je overhoud.

    Neem je vaste lasten onder de loep misschien kan er wat voordeliger geregeld worden.

    Denk aan kindgebonden budget van de belastingdienst en zorgtoeslag. Deze kun je ook maandelijks laten uitbetalen.

    Gemeentelijke belastingen las ik dat je het over had kun je ook in 8 keer betalen.

    Wij hebben 3 kinderen en ik werk ook niet. Wij moeten ook rondkomen van een vergelijkbaar inkomen dan dat van jullie en bij ons gaat het prima.

    Overdaad aan luxe hoeft ook niet. Daar wordt je ook niet perse gelukkiger van. Net zoals je zelf ergens schrijft: uitjes naar het bos zijn ook leuk.
    En hoe belangrijk is het om er thuis voor je kinderen te kunnen zijn!! Dat is ook heel waardevol..
     
    Changes vindt dit leuk.
  7. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dat ligt echt aan zoveel factoren.
    Wij hebben ook 3 kinderen, werken beide, maar hebben ook best een aardig uitgave patroon (kopen graag dure spullen, merkkleding voor ons allen, en heb ik een paard waar een hoop geld heen gaat). ik zou mij nu niet kunnen voorstellen dat wij met 1 salaris zouden kunnen rondkomen, maar dat is een kwestie van consessies doen.
    Als ik heel eerlijk naar mijzelf kijk, mijn kids zijn ook 7 en bijna 5 jaar nu en de jongste is 1, zou ik niet meer aan een baby beginnen... ik heb geen spijt van mijn derde, maar ik kan niet wachten tot ze groter is.
     
  8. Changes

    Changes Lid

    11 dec 2019
    43
    13
    8

    Ik snap dat je idd niet aan een 4e moet denken. Ook zeker qua tijd , paard 3 kids en nog je werk. Ik heb daarin tegen mijn handen best wel vrij wat in dat opzicht mijn keus wel makkelijker maakt. Wij zijn ook geen luxe gewent dus mis dat ook niet zo extreem, natuurlijk is het wel fijn om net wat extra te hebben om niet altijd te hoeven nadenken bij uitgeven .
     
  9. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Een derde had ik achteraf ook niet gedaan, maar desondanks zou ik haar nu niet willen missen.. ondanks dat ze een kindje met special needs is.
    Als jullie nu al niet zo luxe leven, denk ik dat het niet gigantisch uitmaakt of je er 2 of 3 hebt in het begin. Naarmate ze misschien ouder zijn, gaan sporten en gaan studeren etc. is dat verschil misschien wel een stuk groter.
     
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Poeh juist de factor dat jij zelf moeilijk aan een baan zou kunnen komen als het nodig was lijkt me wel een dingetje waar ik in elk geval wakker van zou liggen. Het is wedden op 1 paard zeg maar, ik zou daar zelf de kriebels van krijgen.

    Zijn er mogelijkheden om je eigen positie op een baan te verbeteren? Diploma alsnog behalen, evt opleiding als leraar/docent overwegen (heb je ook de lange vakanties met je kinderen, wordt hier als erg handig ervaren) en ik meen me te herinneren dat het oppakken van die opleiding wat financiele voordelen had.
     
  11. Changes

    Changes Lid

    11 dec 2019
    43
    13
    8
    Ik wil zoiezo geen fulltime job met kleine kids .een opleiding voor nu gaat hem niet worden, ook onbetaalbaar voor nu maar wellicht over paar jaar. Het is wel de bedoeling om er nu voor mijn kindjes te zijn . Niet dat ze steeds opgevangen worden. In de toekomst is het zeker nog een optie er zijn zat vrouwen van boven de 40 die nog een nieuwe switch maken dus dat is er vast ook voor mij . Een partime baan in de huishouding , supermarkt is in de toekomst ook best een mogelijkheid zonder diploma's;) inmiddels heb ik sinds deze week weer een particulier huisje erbij . Dus nu 3 werkhuisjes dus +- 400 pm daar zouden we onze boodschapjes van kunnen doen:)
     
  12. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    fulltime hoeft ook niet he? Parttime is ook een optie. PDL wordt veel door herintreders gedaan (loonadministratie) hij kost niet veel, maar voor hetzelfde loon hoef je dan minder uurtjes te werken dan bijv. die supermarkt. Mocht je tzt zo ver zijn, is het allicht een overweging waard. Geen idee of er dan nog steeds dezelfde vraag naar is, ik kon destijds op enorm veel plekken aan de slag voor een niet beroerd startsalaris. (1600 netto voor 32 uur en auto van de zaak)
     
  13. Changes

    Changes Lid

    11 dec 2019
    43
    13
    8
    Heb het even opgezocht , ik denk niet dat ik zo goed ben met cijfertjes☺️ rekenen is niet mijn sterkste kant .die opleiding kost ook nog dik 2800 euro zag ik.Ik ben denk ik meer iemand voor in de zorg. Niet iemand voor achter een pc. Er zijn gelukkig ook nog betaalde opleidingen:) er zal tegen die tijd vast iets zijn wat mij aanspreekt voor nu even niet teveel hooi op mijn rug. Dat komt wel wanneer de tijd ervoor is. Ik wil voor nu er nog zoveel mogelijk voor de kids zijn.20 urige baan zou ik voor open staan maar dat is voor nu echt de max voor mij.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    oh ik kocht de boeken en kocht examen in, was klaar met iets van 500,- maar als t je ding niet is, dan zeker niet aan beginnen arbeidsrecht is nogal droog en geen doorkomen aan dan. :roflmao:
     
  15. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.567
    7.392
    113
    Je denkt er in elk geval al goed over na, dat is sowieso verstandig. Maar paar punten vallen me wel op:

    In je OP geef je aan dat het nu eindelijk stabiel is, kijk dat eerst rustig aan. Want je hebt ook een verplichting naar je andere kinderen, die hebben ook recht op een gelukkige mama. Als jij instort na de geboorte van een 3e omdat die ook slecht slaapt (geen garantie, maar als dat al eerder is voorgekomen, zou ik er wel rekening mee houden ) heeft dat ook gevolgen voor hun welbevinden.

    De kinderen vragen er zelf ook om :rolleyes: sorry, maar dat is gewoon naar jezelf toe praten, er zoveel kinderen die dat wel leuk lijkt. De mijne ook, maar je kinderen kunnen jou daar niet in adviseren.

    Ik weet niet wat voor werk iemand doet, maar met de corona crisis denk ik dat je enthousiasme over vooruitgang wellicht iets te optimistisch is.

    Werkhuisjes erbij klinkt leuk, je hebt natuurlijk je ouders als achtervang (als zij ziek zijn of wat dan ook zit je zelf ook direct) maar tijdens je verlofperiode heb je dan ook geen inkomen,hou daar ook rekening mee.
    Zou je evt niet bij een thuiszorg aan de slag kunnen? Dan zou je zelfde werk kunnen doen,maar heb je wel meer zekerheid qua inkomen.

    Maar goed,dit is iets waar je zelf met je man uit zult moeten komen. Ki deren krijg je samen, als er 1 niet achter staat kan het heel moeilijk worden.

    Oh en nog een laatste, in mijn omgeving tot 3x toe: leuk nog een derde!!
    En toen was het dus een tweeling :D hadden ze er vier.

    Bij 2 gezinnen :thumup:
    Maar bij 1 gezin wat ik ken zie ik dat het echt moeizaam gaat, ook m.b.t. de oudere kinderen.
     
    NiVa0230 vindt dit leuk.
  16. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.178
    113
    Ik kan me je twijfel wel voorstellen.

    Wij hebben om praktische redenen ook lang getwijfeld of we een derde kind wel zouden aan kunnen. Niet financieel, dat is hier geen probleem, maar wel gewoon praktisch. Weer die gebroken nachten, weer jarenlang in de opvang, nog meer geluid, spullen, drukte en geregel.
    Uiteindelijk kregen wij onze derde cadeau, dus niet heel bewust voor gekozen, maar wel heel erg blij mee.

    Maar de praktische bezwaren waren wel terecht. En ik merk nu dat ze wel echt steeds duurder worden. Ze sporten alle drie, twee zitten er ook nog op muziekles, wat echt wel prijzig is.

    En wat al eerder aangehaald werd: 3 is niet standaard. Als je vlees koopt, zitten er vier kipfiletjes of worstjes in een pak. Drie kinderen past niet op de achterbank van elke auto. Op vakantie moet je gelijk een duurder huisje of twee hotelkamers nemen. En waar de tweede de kleding van de eerste nog kan afdragen is het bij de derde vaak echt wel versleten.
    Die van mij zijn al wat groter en ik merk ook dat ze steeds meer gaan eten. Dus waar er 2 eten kunnen er ook 3 eten, is op een gegeven moment echt onzin. Als je ziet wat ik elke week in mijn winkelwagen laadt, dan geloof je je ogen niet, maar een week later is echt allemaal weer op.

    De oudste zit op de middelbare: 500 euro schoolgeld, nieuwe goede fiets, want het is een eind weg, de kleding is niet aan te slepen, want hij heeft een flinke groeispurt gehad, er moest een telefoon komen, mét natuurlijk een abonnement erbij. Ze willen ook wel eens wat doen, maar nog te jong om een baantje te zoeken, dus meer zakgeld. Hij krijgt nu een beugel, daar kun je je wel voor verzekeren (hoewel zo'n gezinspakket ook geen goedkope grap is), maar bij ons dekt de verzekering niet alles, dus ook dat zijn weer extra kosten.
    En dat dan nog 2x straks.

    Ze zijn hier alle drie erg intelligent, dus ze zullen wel gaan studeren. Tuurlijk kunnen ze daarvoor lenen, maar het is toch wel fijn om ze een zetje omhoog te geven als het zover is, dus daar sparen we voor.

    Ik vind het verstandig dat je er nu zo goed over nadenkt. In jullie geval helemaal, omdat het financieel echt best wel krap is. Wat anderen ook al zeggen: het lijkt mij ook belangrijk dat je niet je huidige kinderen dingen moet gaan ontzeggen, omdat er nog een nieuw kind bij moet.
    Sterkte met de afwegingen!
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  17. Changes

    Changes Lid

    11 dec 2019
    43
    13
    8
    Ik snap helemaal wat je zegt het is voor nu ook echt het gevoel wat blijft opkomen. Mijn gevoel en verstand zit ook nog niet op 1 lijn. Een 3e kindje krijgen is zeker iets wat we niet inpulsief moeten doen. Ik vind het ook voor nu op dit moment nog niet de juiste tijd en mischien gaat die tijd er ook niet komen hoe groot het verlangen ook is. Ik heb het wel met mijn man besproken en we laten het idee gewoon even bezinken . Wie weet wat de toekomst mag brengen.we houden het open
     
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Een speciale school? Want 500 euro schoolgeld is toch niet standaard. Wij betalen niks, behalve een vrijwillige eigen bijdrage van rond de 100 euro, maar dan kun je ook nog zelf alleen de onderdelen aanvinken die je wilt betalen.
     
  19. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.178
    113
    Ja, het is tweetalig VWO, wel op een verder normale scholengemeenschap. Normaal is het schoolgeld 800 euro, inclusief een week naar het buitenland. Dit jaar gaat die week niet door en was het 'maar' bijna 500 euro.
    Nummer twee wil volgend jaar ook naar tweetalig VWO. Dus dan is het 2x 800 euro. En nummer drie zit nog maar in groep 5, dus dat weet ik nog niet.
     
  20. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ja ok, maar dat is een keuze en natuurlijk niet verplicht/noodzakelijk. Zoon gaat naar een vwo waar ze allerlei vakken extra aanbieden, maar dat kost niks extra.
     

Deel Deze Pagina