in toekomst overweging 3 kindje maar twijfels betreft financieel haalbaar

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Changes, 16 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. februarimama

februarimama Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.532
    864
    113
    Heel herkenbaar! Ik wist dat het duur ging worden maar het is nog duurder dan gedacht en onze kinderen zijn nog jong. Hier kost de basisschool om de hoek en die wij het beste vinden ook 400 euro per jaar.

2. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.170
    2.283
    113
    Nee, niet verplicht, ook niet noodzakelijk, maar als je kind het heel graag wil en goed aankan is het wel leuk als je hem die kans kunt geven, natuurlijk.

Neuzeke vindt dit leuk.
  3. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.913
    19.092
    113
    Vrouw
    Dat vind ikzelf ook wel belangrijk.
    Dat het KAN.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Ja dat klopt, maar het is geen noodzaak.

5. Changes

Changes Lid

11 dec 2019
    43
    13
    8
    Voor later voor school / opleiding sparen wij pm. De basisschool is hier de bijdrage 45 euro vrijwillege ouderbijdrage. . Tweetalig vind ik overigens niet nodig. En verwacht eerlijk gezegt ook niet dat ik studiebollen heb ( zijn wij zelf ook niet) mochten ze wel iets willen leren na hun 18e kunnen ze hun spaarcentje opnemen daarvoor die wij voor hun hebben gespaard of zelf betalen. Op mijn 18e moest ik thuis ook zelf alles betalen behalve kosten van inwoning en eten.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Ik zie de toegevoegde waarde van tweetalig ook niet zo, maar dat komt ook misschien doordat wij beiden vloeiend Engels spreken, zonder speciale opleiding.

7. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.170
    2.283
    113

Nee, dat kan natuurlijk. Het is ook niet nodig. Ik bedoelde ook eigenlijk meer aan te geven dat er naarmate ze opgroeien steeds onverwachte extra kosten zich kunnen opdoen, waar je vooraf niet over nadenkt. Ik wist 13 jaar geleden niet eens dat er tweetalig onderwijs bestond en dat dat zoveel geld kostte. Laat staan dat ik straks
    Je kind kan ook een groot sporttalent zijn, zodat je daar veel extra kosten voor wilt of moet maken. Of veel zorg nodig hebben, zodat je met extra reiskosten naar therapie of minder mogelijkheden om te werken geconfronteerd wordt.
    En als het dan allemaal maar net kiele-kiele lukt, dan is zo'n financiële tegenvaller al gauw teveel.

Maar TO heeft zelf nog wel wat ruimte om indien nodig inkomsten te genereren toch? Dus dat geeft weer meer mogelijkheden!

8. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Dit is iets waar wij ook mee worstelen op het moment. Ik wil graag een 3e (Als dat mogelijk is met mijn PCOS) maar mijn man twijfelt nog. Inderdaad ook vanwege het financiële plaatje.
    Inderdaad kinderen zijn duur, zeker als ze ouder worden, ik zou er dus ook geen 4+ willen maar vind dat 3 nog te doen is.
    Op het moment hebben wij 1 inkomen van ongeveer 2000 waar we ongeveer 900 van overhouden na aftrek van de vaste lasten en wat afbetalingen aan de belastingdienst. Op het moment geen vetpot nee maar we redden het er eigenlijk heel goed mee en kunnen alles gewoon betalen. Ja er moet gespaard worden voor iets groots maar dat zie ik persoonlijk niet als iets slechts.
    Het plan hier is nu om dan te proberen voor een 3e voor een bepaalde tijd, bv 2 jaar. Lukt het dan is dat super, lukt het niet dan laten we het zo.
    Maar mocht die 3e er toch komen dan zou ik hoe dan ook aan het werk weer gaan wanneer de jongste naar school gaat, of desnoods eerder als hij/zij naar de PSZ zou gaan.
    Ik ga ervanuit dat je meer tijd over gaat houden wanneer school zou starten dus heb je genoeg tijd om dan te werken zodat het inkomen omhoog gaat.
    Daarnaast ben ik van mening dat je verder een hoop zo duur kunt maken als je zelf wilt. Ja je kunt voor 700 euro aan boodschappen uitgeven maar dat kan ook veel minder en toch allerlei lekkers en gezond eten hebben. Hetzelfde voor kleding en andere aankopen. Niemand die zegt dat jij 300 per maand uit MOET geven aan kleding of allerlei prullaria om maar een voorbeeld te noemen.

9. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.946
    5.255
    113
    Home
    Wij hebben er 3
    Zolang we nog kunnen sparen en op vakantie kunnen vind ik het financieel prima

Merk zeker wel ook al zijn ze nog jong dat er best veel boodschappen doorheen gaan
    (merk) Kleding van de middelste ziet er vaak nog als nieuw uit en schuif ik door
    Luiers sla ik in als ze 1+1 gratis zijn bij de kruidvat en billendoekjes haal ik ook in de aanbieding

Als ze wat ouder worden word het natuurlijk ook wat duurder en gaan ze zelf ook opzoek naar een baantje en kunnen ze zelf wat dingen betalen

Deel Deze Pagina