in vast contract ontslagmoment beschreven

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door sarah1987, 24 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sarah1987

sarah1987 Bekend lid

29 nov 2008
    692
    0
    0
    noord holland noord
    Op dit moment heb ik een vast contract, er is echter wel in mijn contract opgenomen dat op het moment dat mijn werkgever stopt en de praktijk wordt verkocht/ overgenomen, mijn contract beëindigd wordt. Dan is de nieuwe eigenaar vrij om mij vervolgens toch in dienst te houden, maar dat kan dus ook het einde van mijn baan betekenen. Op dit moment is er sprake van dat eind deze zomer mijn werkgever stopt/ de praktijk verkoopt.
    Eind september ben ik uitgerekend, ben dus erg benieuwd wat dit betekend voor na mijn verlof. Ik heb dan wel recht op mijn verlof, maar mocht de nieuwe eigenaar besluiten mij niet aan te nemen, ben ik dan ontslagen? Of ligt het anders omdat het in het contract zo is opgenomen? Ben heel benieuwd of ik dan na mijn verlof recht heb op een soort uitkering als ik nog geen ander werk heb kunnen vinden.
    Heel verhaal zo, maar ik hoop dat ik de situatie zo begrijpelijk heb kunnen omschrijven

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sarah1987,

Je hebt recht op 16 weken betaald zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) als je een dienstverband hebt of als je een uitkering (WW, ZW of loongerelateerde WGA) van UWV krijgt. Of als dit dienstverband of de uitkering minder dan 10 weken voor je uitgerekende datum eindigt.

Of je direct vanuit je dienstverband recht op WAZO hebt, hangt dus af van de exacte uitgerekende datum en de exacte datum waarop het dienstverband eindigt.

Mocht de termijn hiertussen meer dan 10 weken zijn, dan kun je na afloop van het dienstverband een WW-uitkering aanvragen. Vanuit de WW heb je dan alsnog recht op WAZO.

Met betrekking het beëindigen van je dienstverband geldt echter dat je tijdens zwangerschap (tot 6 weken na het bevallingsverlof) niet zomaar mag worden ontslagen. Je hebt dan namelijk ontslagbescherming. Raadpleeg daarom altijd een jurist, voordat je akkoord gaat met een ontslagvoorstel. Ook als het op basis van de clausule in je contract is waarin staat dat het contract eindigt bij overname. Dan kan bij de vakbond of rechtsbijstandverzekering, of als je daar geen lid van bent bij het Juridisch Loket of bij een advocaat.

Actuele informatie over het recht op WAZO vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina