help

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door mnonc, 26 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Hallo,

Na 2 weken gewerkt te hebben, ben ik zonder reden ontslagen.
    Volgens hun was dit in mn proeftijd, dat betwijfel ik maar dat moet ik zelf uitzoeken. Ook was ik ziek door zwangerschap op dat moment. Hun weten dat niet.
    Ben al 13 weken zwanger en je begint het al goed te zien.
    Heb snel last van extreme bandenpijn en word nu t warmer word snel duizelig. Ik heb ook al 3 maanden erover moeten doen om deze baan te krijgen.

Wat nu?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 27 mrt 2012
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2012
    Beste mnonc,

Als je inderdaad nog in de proeftijd van het contract zat, mag je werkgever het contract opzeggen. Ongeacht of je ziek of zwanger bent. Hij moet je dan ziek uit dienst melden bij UWV. Je krijgt dan een ziektewet-uitkering van UWV. Deze is normaal gesproken 70% van je dagloon, dat is hoeveel je gemiddeld per dag verdiende in de 12 maanden voordat je ziek werd. Zijn je klachten volgens onze verzekeringsarts echter het gevolg van zwangerschap? Dan is de ziektewet-uitkering 100% van je dagloon.

Was er geen sprake van proeftijd? Dan mag je werkgever het contract niet zomaar beëindigen. Tijdens zwangerschap geniet je namelijk ontslagbescherming. Je meld je in dat geval ziek bij je werkgever. Hij betaalt dan je loon door bij ziekte. Alleen als je ziek door zwangerschap bent, kan hij een ziektewet-uitkering van UWV voor je aanvragen.

Ik raad je daarom aan om de rechtsgeldigheid van het ontslag te laten uitzoeken. Dit kan via je vakbond of rechtsbijstandverzekering. Heb je die niet, dan kun je het Juridisch Loket of een advocaat inschakelen.

Op onze website vind je actuele informatie over ontslag en over de ziektewet.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina