In verband met gewicht bevallen in het ziekenhuis

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Josien, 24 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    De vk vroeg mij gisteren ook of ze tegen mij hadden gezegd dat ik beneden moest bevallen.
    Dat hebben ze dus niet.
    Toen zei ze dan kijken we wel.
    Ik zit een paar kilo 2 a 3 over de 100 zullen ze daar echt moeilijk over gaan doen.
    Als je vliezen breken ben je al weer wat kwijt denk ik.
    Het kan ook niet beneden we hebben echt geen plek voor een bed, dus dan zou het ook het ziekenhuis moeten.
    Ze gaan je vast niet wegen als het zover is lijkt mij.
    Ben bijna 40 weken, dus zoveel kom ik ook niet meer aan.

2. noa307

noa307 Fanatiek lid

12 aug 2008
    2.787
    0
    0
    goed om te weten dit, wist genees dat als je een bepaalt gewicht heb bereikt dat je dan niet meer thuis mag bevallen. niet dat het voor mij geldt maar toch.
    en inderdaad als er indicatie is wordt het vergoedt. en als je vrijwillig in het zh wilt bevallen en je bent optimaal verzekerd dan wordt hij ook vergoed. dat is bij ons teminste wel zo.

3. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    @Blusvrouw... uit alle verhalen die ik hier lees blijkt maar weer eens dat er veel verschillende info wordt gegeven. Wat juist is, is daarom voor mij ook niet meer te bepalen. En zoals Tamtam ook zegt: ik neem aan dat ze niet bovenaan de trap gaan staan en me eerst op de weegschaal willen hebben voordat ze beslissen of ze wel of niet gaan tillen. En ze zeiden dat als ik beneden beval dat ze me dan op zo'n brancard met wieletjes kunnen leggen waardoor het arbotechnisch dan weer wel mocht.

Dit is het verhaal dat ze hier dus vertellen: "Je startgewicht lag boven 100 kilo en dus moet je óf beneden bevallen óf in het ziekenhuis. Ben je wel boven en is er spoed dan zullen ze je met een takelwagen via het raam uit huis moeten halen." Over de brandweer is hier niet eens met zoveel woorden gesproken. Ze had het over een takelwagen, niet over de brandweer.

Maar ik lees ook al verhalen over BMI > 35. En verhalen over het gewicht op het moment van de bevalling zelf. Je ziet inderdaad door de bomen het bos niet meer als zwangere op dat moment. En... ik voel me dan ook niet serieus genomen in mijn verdriet dat ik erover heb.

We zullen er nog eens heel goed over nadenken wat we gaan doen. Wie weet kan het toch nog zijn dat we in de toekomstige weken een medische indicatie krijgen (wat ik niet hoop natuurlijk!) en is mijn hele klaagzang hier voor niets geweest.

Gek genoeg blijf ik mezelf een egoïst voelen dat ik zó graag thuis wil bevallen dat er nu allerlei maatregelen genomen moeten worden waardoor dit ook mogelijk kan worden. Voor andere mensen is dit zo vanzelfsprekend...

Bedankt voor jullie lieve reacties en jullie ervaringsverhalen. Hier kan ik heel erg veel mee!

Liefs,
    Josien

4. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik vind het kortzichtig hoor, Josien. ik begon met 112 kilo. maar of je 1.50m bent of 2 meter lang maakt ook nog een groot verschil!!!

sterkte ermee in ieder geval!

5. ook ik heb maandag te horen gekregen dat ik vanwegen mijn bmi niet thuis mag bevallen kwam mij ook heel rauw op het dak ik vroeg nog of ik dan beneden in de woonkamer mocht bevallen maar zelfs dat mocht ik niet en ik vroeg van moet ik dat zelf betalen dan toen zei ze ook ja want het is poliklinisch dus heb ik vandaag maar even mijn zorgverzekeraar gebeld en gevraagd hoeveel ik moet gaan betalen zelf dan maar ik kreeg gelukkig het antwoord dat ik niks hoefde te betalen vanwege mijn aanvullende verzekering en daar ben ik toch wel heel blij mee want anders had dat ook nog eens een domper geweest

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Meid geloof mij nou maar dat die ambu verpleegkundigen het niet zo nauw nemen met die arbo grenzen ;)

Bijna 3 jaar geleden speelde mij hetzelfde door het hoofd, gelukkig had ik toen de mogelijkheid om met het ambu personeel (werkte toen in een bejaardenhuis en daar komen ze nu eenmaal wat vaker zodat je elkaar ook leert kennen) hierover te praten.
    Vaak zijn het de verloskundigen die zich hier drukker over maken dan het ambu personeel zelf. Hun maken zich drukker om de vorm van je trap (hiet liefst recht naar beneden), zelfs voor dunne mensen wordt er soms de brandweer ingeschakeld omdat ze niet met het brancard de wenteltrap op kunnen.

Kort door de bocht zich aan de regels houden kunnen ze simpelweg niet, want dan zouden ze eerst moeten informeren wat je gewicht is voordat ze je onder een auto uitpulken om in de ambu te leggen;)

En over 3 uur moeten wachten totdat de brandweer er is is echt onzin, bij een noodoproep (en dat is een hevige bloeding) moeten ze gewoon binnen het kwartier aan wezig zijn hoor.

Groetjes Anita

7. Nathalie01

Nathalie01 Actief lid

7 dec 2008
    419
    0
    0
    Het is ontzettend krom !
    Hoorde gister van mijn schoonmoeder , dat de dochter van haar beste vriendin zo rond de 120 kilo was met 41 weken , en toch mocht ze thuis bevallen ! :(
    Ze woont zelfs 1 hoog in een portiekflat , waar je dus ook een trap op moet..
    Ik moet zometeen op controle bij mijn verloskundige , en ga het toch is aankaarten..
    Dit is natuurlijk niet eerlijk !

8. liefde1978

liefde1978 Fanatiek lid

4 feb 2009
    1.493
    0
    0
    noord-holland
    Hey meiden!
    Balen dat jullie er zo over in zitten dat je (misschien) niet thuis mag of kunt bevallen. Ik heb ook een medium risk door mijn te hoge BMI maar ik heb zoiets van: Als ik door mijn overgewicht een extra bloeding kan krijgen, ben ik blij als ik dan al in het ziekenhuis ben. Ik snap jullie reactie ook, maar mijn voor mij staat mijn gezondheid en dat van mijn kindje voorop. Maar ik vind wel dat degene gelijk heeft die zei dat ze al het mogelijke doet om zo weinig mogelijk aan te komen en iemand die 30 kilo aankomt maar onder de 100 blijft, wordt niet naar gekeken...

9. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Ik moet het ziekenhuis zelf betalen omdat ik (tot nu toe) geen medische indicatie heb.

Vind het ook wel veel geld, maarja..

10. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf

Ik zou dat nog maar eens met je VK gaan bespreken, dat je wel een indicatie krijgt.. Tegen mij was in eerste instantie ook gezegd dat ik t zelf moest betalen, maar de 2e vk zei "nee hoor, dat is gewoon een med. indicatie, die vraag ik voor je aan.

OF vraag het eens na bij je zorgverzekeraar.. Want van hen ( De Friesland in mijn geval) kreeg ik ook t antwoord dat mijn situatie wel onder een M.I. kon vallen en dat de VK die aan moet vragen..

Ik heb de indicatie gekregen op basis van medium risk, vanwege hoger BMI.. verder zijn alle factoren ( bloeddruk, suikers, toename gewicht goed)

11. Joyce84

Joyce84 VIP lid

24 nov 2006
    5.350
    0
    0
    administratief medewerkster
    Rotterdam
    Hier ook en hier is het dus als je bmi boven de 35 is, ik moest dus ook in het ziekenhuis bevallen,maar dan ook gelijk bij de gyn van het ziekenhuis en niet mijn eigen vk.Medische indicatie dus, dus hoefde ik niets zelf te betalen.

Ben met 18 weken naar het ziekenhuis geweest, gesprek gehad met de gyn en was ondertussen 7 kilo afgevallen enmijn bmi was dus niet meer boven de 35 en van de gyn in het ziekenhuis mocht ik dus gewoon weer thuis bevallen (al ga ik dat niet doen ivm vorige bevalling) en ik kon dus ook gewoon bij de vk blijven lopen.

Nu is het voor mij dus ook geen medische indictaie meer.Alleen ben ik ondertussen wel weer wat aangekomen, maar ze wegen me nooit bij de vkpraktijk dus ik weet niet echt hoe dat nou zit dan.

12. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    ook ik moet vanwege gewicht in ziekenhuis bevallen.Dit hoorde ik vorige week pas! zolang de vk zegt dat jij naar ziekenhuis moet, kost het jou niks.
    ook zal de vk erbij zijn int ziekenhuis (hier wel) tenzij er complicaties zijn (laten we hopen van niet) dan word het over genomen door de gyn

Succes meid!

13. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    @ elmo ....wat een naar verhaal!

Mijn start gewicht was 107 kilo (net 17,5 kilo afgevallen voor de zwangerschap)
    Hiervan was mijn gyneacoloog op de hoogte
    Toch heb ik ron 9 weken de keus gehad om naar een vk over te stappen en dit heb ik ook gedaan

ik mag gewoon thuis bevallen zolang er geen andere rare dingen zijn betreft epileptie
    ondertussen ben ik 7,5 kilo aangekomen en mag nog steeds thuis bevallen
    we wonen 3 hoog en geen lift......
    De verloskundige is al en paar keer bij me thuis geweest en die zien nog steeds geen enkel probleem.

Snap niet dat zeoveral zo anders reageren:(

14. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    mmm ik heb dit even aandachtig gelezen [niet helemaal pff]
    maaruh... ik heb ook dikke kans dat ik boven de 100 kg ga uitkomen, als het zo doorgaat niet maar als ik nu snel ga aankomen... hoef echt niet meer zoveel kilo's [ssttt nog maar kilotje of 6 ofzo]
    maar hier wordt er bij de vk niet eens gewogen en heeft mij ook nog nooit iemand iets gezegd, ook bij Kyana niet!

15. Flipper2288

Flipper2288 Actief lid

21 nov 2008
    155
    0
    0
    Voorhout
    Mijn BMI komt net iets boven de 30 uit voor de zwangerschap. Ik woog 86 kilo, in de tussentijd natuurlijk wel wat aangekomen, maar niet gek veel.
    Maar ook mij werd verteld dat ik niet boven kon bevallen. Alleen beneden in de huiskamer of in het ziekenhuis.
    Toen ik een paar weken later een afspraak had met de andere verloskundige had zij weer andere info. Ze vertelde dat het praktijkbeleid is om toch zo veel mogelijk boven te bevallen, die andere verloskundige werkte er nog niet zo lang.
    Belangrijkste was dat we een rechte trap hebben voor de brancard, voor de rest moest ik me maar geen zorgen maken.

Zo zie je maar.... overal andere regels, zelfs verschillende verloskundigen binnen dezelfde praktijk.

16. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    @Liefde1978, ik heb volgens de VK's geen verhoogd risico. Integendeel: alle tests zijn prima en de bloeddruk is mooi laag. Volgens de VK's is er geen verhoogd risico op bloedingen, anders zou ik ook zéker niet zo'n moeite ermee hebben. Ze zeggen dat je zo gezond bent als een vis en dan nog wordt je anders behandeld dan anderen.

@de rest, geweldig meiden dat jullie je ervaringen hier met me willen delen, al blijft het inderdaad heel vreemd om te zien dat het overal zo anders is :(. Snap er niets van eerlijk gezegd. Wel goed denk ik dat we het er zo samen over hebben, want daarmee kunnen we ook iets als we de volgende keer weer op het spreekuur van VK zijn.

Liefs,
    Josien

Deel Deze Pagina