Hey mama's! Ik zit even met een dillema! Mijn dochter is 1 jaar en we hebben haar ledikantje al op de laagste stand. Maar ze wordt zo groot, klimt al met haar knietjes overal op. We zijn heel bang dat het vroeg of laat toch mis gaat en ze uit haar bedje klimt. Ze sliep een hele poos zonder slaapzak, maar deze heeft ze nu wel weer aan in de nacht, voelt voor ons veiliger. Ik vraag me dus af of ik het ledikantje moet houden, of dat er misschien andere bedjes zijn voor dreumesen??? Ons tweede kindje is op komst, en daar gaan we ook een babykamer voor kopen. Vind het zonde om met 2 ledikantjes te zitten als mijn dochter al een ander bed zou kunnen hebben. Dan kopen we liever een ander bedje voor haar en het ledikantje voor de babykamer van ons tweede boef. Ik vroeg me dus af, in welk bedje slaapt jullie kindje? Hoe lang slaapt een kleine in een ledikantje? Of maak ik me teveel zorgen over vallen uit het ledikantje?
mijn zoontje is best breed voor zijn leeftijd waardoor ik ervoor gekozen heb om voor hem een peuterbedje te kopen. hij draaide zich namelijk steeds vast tegen de spijlen aan en werd dan weer wakker omdat die niet verder kon draaien naar zijn zin. vergeet niet dat peuterbedjes ook laag zijn met een uitvalhekje ervoor klimmen ze daar ook heel makkelijk uit als ze geen zin hebben om te slapen. ik heb gekozen voor een peuterbedje van de Ikea. ik heb hem zelf op marktplaats gekocht dus weet niet of ze deze ook nog in de winkel verkopen. dit bedje kan je het hoofd en voeteneind omhoog zetten waardoor het bedje de lengte heeft van een ledikant ( iets langer) maar wel een stuk breeder. als ze groter worden kan je eerst het voeteneind naar beneden klappen en later het hoofdeind. en dan hebben ze gewoon een 1 persoons bed dus je kan er ook echt jaren mee vooruit. als jij denkt dat jou kleine meid toe is aan een peuterbed zal ik het gewoon stap voor stap proberen. ik heb de eerste 2 maanden het ledikantje gewoon nog op zijn slaapkamer laten staan zodat als hij het wou daar nog wel in kon maar hij vond ze nieuwe bed gelijk een stuk fijner. hij was trouwens 1 jaar en 3 maanden toen ik het bedje heb gekocht. hij is nu net 1,5.
Lisa klom met 1,5 met slaapzak en al uit dr ledikantje. Slaapt nu in een peuterbedje. Maar 1 jaar zou ik zelf wel vroeg vinden om niet meer in een ledikantje te slapen. Kan je er nix voor leggen voor het geval dat ze eruit klimt?
Ons tweede kindje kwam toen de oudste 21 maanden was. Met 18 maanden zijn wij overgestapt op een gewoon bed (2.00x0.90) met een anti-uitvalbalk. Eigenlijk is het een bedbank, maar wij hebben het bed tegen de muur en de rugleuning dient dus als uitvalbeveiliging. Volgens mij is het een hele toer om met slaapzak uit een ledikant te klimmen, maar dat kun je zelf het beste inschatten. Wij hadden iig om dezelfde reden een slaapzak aan. Voordeel aan gewoon bed is dat als ze eruit probeert te klimmen, ze van minder hoog valt. Je kunt natuurlijk ook eerst nog een matras naast heb bed leggen, zodat ze niet zo hard valt. Als je nog effe kunt wachten, zou ik uiterlijk 1 maand voor de uitgerekende datum overstappen op een gewoon bed (of tussenmaat: peuterbed). Je dreumes heeft dan niet direct de link met: de baby komt, ik moet uit mijn bed, maar ze kan zich haar nieuwe kamertje al helemaal eigen maken. Tevsn heb je dan een maandje om er doorheen te gaan, in het geval dat ze door de overgang weer vaker 's nachts wakker wordt. Tot die tijd: matras naast ledikant... Maar eerlijk gezegd lijkt het me sterk dat het haar lukt. Succes! En veel plezier met de echo en de zwangerschap.
Onze dochter, nu 17 maanden, slaapt in haar ledikant, op de laagste stand. Ik heb ook niet het idee dat ze daar binnenkort overheen klimt. Terwijl zij toch een zeer ondernemend meisje is.
Hm, met een slaapzak denk ik ook niet dat het makkelijk is om er over heen te klimmen. Daarom doen we die nu maar aan. Want ze is zeer ondernemend. Maar uit bed klimmen is ook meer waar wij ons zorgen om maken. Ze klimt namelijk ook al zo de eerste treden van de trap op. De hekjes dus altijd dicht . Zal eens kijken naar peuterbedjes. Dat is dus weer iets anders dan een gewoon bed? Zal wel even op onderzoek uit, en haast heeft het ook niet. Willen wel een maand of 2 voor de tweede komt haar in een ander bedje. Juist omdat ze het anders merkt. @Juud, bedankt! Ja, over 1.5 week ofzo hebben we de echo. Wel spannend maar ook heel leuk .
Hier slapen, zowel Malou (2.5 jr), Ruben (2.5jr) als Benthe (1jr) in een ledikantje. Ze slapen hier prima in en ze staan alle drie wel op de laagste stand. Eruit klimmen hebben ze hier nog nooit gedaan, ook nooit poging toe gedaan, maar de oudste twee kunnen het gezien de klimkunsten de rest van de dag vast prima, maar doen het gewoon niet. Ook slapen ze niet in een slaapzak. Voorlopig blijven ze hier nog lekker in de ledikantjes, mochten ze er niet meer in passen of aangeven dat ze er niet meer graag in slapen, dan gaan we kijken voor of peuterbedjes of 1persoons bedden. Dat weten we nog niet .
Ons mannetje was destijds ook heel ondernemend met de trap en zo. Maar toen hij in grote bed ging kon hij lopen en om de één of andere reden was het klimmen en klauteren toen minder. Hij klimt eigenlijk pas sinds kort (dik een jaar later) echt uit het bed. Wel slim dat je de overgang ruim voor geboorte doet. Anders verandert er gewoon veel in één keer. Spannend én leuk inderdaad, die 1e juli. Nogmaals succes!
Onze meid slaapt nog steeds in het ledikantje. Ze heeft wel een slaapzak aan, zodat ze niet over de rand kan klimmen. Tot nu toe is het altijd goed gegaan.
Ik lees dat sommige kinderen hier al vrij jong in een peuterbedje zijn gegaan. Mijn zoontje is ruim 1½ en ligt nog in zijn ledikant. Ik denk dat als ik hem in een peuterbed zou leggen hij gewoon gaat zitten keten in zijn kamer. Zoonlief is nogal temperamentvol en momenteel wat moeilijker met slapen en in bed willen liggen. Als ik hem een bed geef waar die echt zo uit zou kunnen vrees ik voor weing slaap hahahahaha Ik denk dat ik voorlopig nog maar even wacht met een peuterbed en hem liever nog maar iets beperk in deze vrijheid haha. Tot nu toe doet hij het in zijn ledikant ook prima. @ butterfly... als het niet echt nodig is zou ik gaan voor 2 ledikantjes juist nu er een kleine aankomt. extra verandering kan dan ook juist problemen gaan geven en een ledikant geeft ook enige geborgenheid. Bovendien best kans dat je kleine zich als de baby er is hetzelfde wil als hij / zij en dus een ledikantje. kinderen kunnen dan namelijk best even een terugval krijgen. Een andere optie waar je aan kan denken: een peuterbedje proberen als je dat echt prettiger lijkt voor je kleine (bijtijds mee beginnen met wennen), baby op komst in de ledikant en extra campingbedje paraat houden voor je kleine nu. succes ermee
wij hebben zoonlief ( 16,5 maand) nu 1,5 maand in een 1 persoonsbed, nee zelfs niet in een peuterbedje, maar echt een groot bed, een hekje ernaast zodat hij er niet uit kan vallen, en hij doet het fantastisch !! beter dan in zijn ledikantje, voor het slapen gaan even lekker bij liggen en een verhaaltje voorlezen of een liedje zingen en dan gaat hij lekker slapen, tuurlijk heeft hij ook weleens zijn "vervelende" avondjes dat je op en neer moet lopen, maar zijn bed uitkomen doet hij vrijwel nooit, gaat net als in zijn ledikant gewoon zitten in bed.
Onze zoon lag tot hij bijna 3 was in zijn ledikantje. Paste prima, ook al is hij lang (bovenste groeilijn in de curve). We deden hem wel een slaapzak aan tegen het klimmen. Nu heeft hij een peuterbed, gewoon omdat we dat leuk vonden, was nog niet eens perse nodig.
Onze dochter is sinds het weekend overgegaan, reden: 3 weken terug dook ze in een zéér boze bui zo over het randje van haar ledikantje (met slaapzak en al dus -vandaar de duik) . Wij wilde eigenlijk nog een paar maanden wachten met de overstap (die toch al vroeger zouden gaan gebruiken dan gepland, vanwege het 2e kindje) , maar hebben nu toch gekozen voor een groot bed. Wij hebben voor een 'huisjes' bed gekozen. Vrij prijzig - maar ik was er helemaal verliefd op . Maar ik heb ook zéker een peuterbed overwogen.
Hoi! Onze zoon was 13 maanden toen hij een zusje kreeg. Wij vonden hem te klein voor een echt peuterbedje dus hebben gekozen voor een peuterledikantje. Gewoon een groter bedje met spijlen welke ook hoger is dan een regulier ledikantje. Deze kunnen we ombouwen naar een echt peuterbedje! Voor ons ideaal anders bleven we bedjes kopen! Hij ligt er met veel plezier in!
mijn zoon is 21 maanden en slaapt sinds 3 weken in een peutermeegroei bed..ideaal..niet dat ie al begon te klimmen uit t ledikant..maar ook omdat er een 2e aankomt en ik geen dubbel ledikant wil kopen wat je misschien een half jaartje gebruikt voor je oudste nog..
mijn zeer ondernemend en ondeugende ventje klimt al een poosje met slaapzak en al uit zijn ledikant.. In t begin een paar keer een flinke smak gemaakt, maar nu gaat het met beleid..*zucht* Hij doet dit niet elke dag (gelukkig) maar tis wel regelmatig raak, en dan gaat hij gewoon spelen in zijn kamertje, en is zo laatst op de grond in slaap gevallen, want ja.. terug je bed in dat lukt niet! Ik twijfel heel erg over een "groot bed" mijn ledikant is wel lager dan andere die ik bijvoorbeeld bij ikea heb zien staan, als collin namelijk in bed staat dan komt de zijkant tot onder zijn borst. Ik zing t gewoon nog even uit denk ik!
Mijn dochter ligt al ruim 8 maanden in een campingbedje, terwijl haar prachtig mooie ledikantje op een ander kamertje staat.... Ze kon daar nooit in slapen, en toen we op reis waren en ze een nachtje in een hotel in het campingbedje sliep, sliep ze ineens door Dus sindsdien slaapt ze daar in. Wel met haar gewone matra btw Zodra ze begint te klimmen gaat ze in een peuterbedje, maar ik denk dat ze gelijk aan de wandel ga zodra ik de slaapkamerdeur dicht heb gedaan..
Wow, sommige zijn nog best jong en dan al in een peuterbedje. Bij ons is het nog niet aan de orde en ik zou er best tegenop zien eerlijk gezegd. Ons ventje is nogal een draaikont namelijk. Die vinden we regelmatig met zijn hoofd bij het voeteneinde, heel grappig. Maar dan zou ik bang zijn dat hij uit bed zou vallen. En dat zo'n klein randje niet voldoende zou zijn. Ach dat zien we wel weer tegen die tijd. Maar ik kan me voorstellen dat je geen twee ledikantjes wil kopen. En uit een ledikantje vallen gaat harder dan uit een gewoon bed.
Daarom hebben wij ook zo`n peuterledikantje ( gewoon een groter babyledikantje) aangeschaft! Vond en vind mijn kleine menneke echt nog te klein voor een bed zonder spijlen...