Vraag aan UWV: Ik heb nu een WW uitkering. Ik ben opzoek naar een baan voor 24 uur en krijg nu dus een WW-uitkering van 70% over de 24 uur. Wat als ik nu toch besluit om voor 40 uur een baan te zoeken? Dan krijg ik volledige WW toch? Maar stel dat ik eerder een baan tegenkom van 24 uur en ik ga aan het werk voor 24 uur en ik vind het wel prima zo die 24 uur, moet ik dan het verschil van die 16 uur aan WW terugbetalen? Gr Ikheid
Beste Ikheid, Ik begrijp dat je nu een WW-uitkering ontvangt voor 24 uur. Bij dit antwoord ga ik ervan uit dat je wel een toekenning hebt voor een hoger aantal uren, maar dat deze niet allemaal tot betaling komen door je beschikbaarheid. Als je besluit om je beschikbaar te stellen voor het volledige aantal uren wat in je toekenning WW staat, zul je ook weer voor dat aantal uren betaling gaan ontvangen. Accepteer je in deze situatie een baan voor een lager aantal uren? In dat geval kun je van het UWV nog betaling ontvangen over het aantal uren dat je nog werkloos bent. Hierbij geldt wel dat je nog steeds voor dit aantal uren werk moet zoeken en beschikbaar zijn voor werk. Besluit je dat je dat niet wilt, dan kan je voor de overblijvende uren geen betaling ontvangen. Voor het veranderen van je beschikbaarheid kun je het wijzigingsformulier gebruiken. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je veel succes met het solliciteren. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team
Beste Ella, Dus als ik voor 40 uur ga solliciteren en ik vind iets voor 24 uur en ik besluit op dat moment dat ik het voldoende vind hoef ik van de maanden dat ik wel een WW-uitkering heb ontvangen voor 40 uur het verschil (16 uur) niet terug te betalen? De reden waarom ik het vraag is omdat het bijna niet mogelijk is om iets voor 24 uur te vinden. Grt. Ikheid