In welk opzicht viel je 2e (3e / 4e etc) bevalling mee of tegen t.o.v. 1e?

Discussion in 'De bevalling' started by Fem, Jul 23, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Fem

Fem VIP lid

Dec 28, 2006
    5,292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Hoi meiden,

Ik ben ondertussen in mijn 26e week aanbeland en ga nu langzamerhand (onbewust) steeds meer aan de aankomende bevalling denken. Onze dochter is namelijk heel vlot geboren, binnen 3,5 uur was ze er al (na een weeënstorm, scheuren en een knip). Nu lees ik vaak dat een tweede sneller geboren wordt maar verder lees ik weinig over 2e, 3e, 4e etc bevallingen.

Ondanks een 'makkelijke' bevalling ga ik er stiekem toch wel weer een beetje tegenop zien, zeker als ik sommige verhalen zo lees :).

Mijn vraag aan jullie is dus eigenlijk; wat is jullie mee- of tegengevallen bij de 2e bevalling (en meerdere natuurlijk)????

Alvast bedankt voor het antwoorden!

2. Liv

Liv Actief lid

Jun 8, 2009
    130
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat me meeviel:
    - stuk sneller, 1e 10 uur, 2e 3 uur
    - kon beter met de pijn omgaan
    - echt goede persweeen- en drang, bij de eerste niet echt gehad.
    - ik was heel helder net na de bevalling, bij de eerste was ik totaal van de kaart en helemaal stuk.
    - kan nu heel posiitief terugkijken, bij de 1e niet

Wat me tegenviel
    - had het idee dat de weeen veel heftiger waren
    - ik ben een stukje ingescheurd
    - ondanks de goede weeen en drang vond ik het persen toch erg vervelend

Tweede bevalling was een stuk prettiger voornamelijk omdat ik goed naar mijn eigen lichaam kon luisteren en precies wist hoe ver ik ongeveer was qua ontsluiting. Tuurlijk heeft de snelheid daar ook aan bijgedragen.

3. Fem

Fem VIP lid

Dec 28, 2006
    5,292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Liv, bedankt voor je eerlijke antwoord!!!

4. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Alles viel mij mee bij de 2e, vooral het persen op zich.
    Bij de 1e duurde dat 1 uur en 45 minuten en bij de 2e 4 minuten :D.

Maar het gekke was dat ik bij de 2e in eerste instantie niet durfde te gaan persen, die overgang zeg maar, van weeen opvangen naar het mogen persen.
    Bij de 1e was het een opluchting om te mogen persen, maar dat had ik nu niet. :( De vk vroeg ook, waar ben je bang voor.. Maar dat wist ik eigenlijk niet, misschien bang voor (nog meer) pijn, omdat het zo snel ging denk ik en dan uitscheuren ofzo. Terwijl het allemaal hartstikke goed ging en ik geen reden voor angst had. Dat viel mij van mezelf dus een beetje tegen bij de 2e keer.
    Verder is alles mij 100% meegevallen.

5. Alita

Alita Niet meer actief

oeh ik lees mee ben ook benieuwd!!

6. moesje83

moesje83 Bekend lid

Apr 18, 2008
    911
    0
    0
    ik lees ook mee ben erg benieuwd

7. Fem

Fem VIP lid

Dec 28, 2006
    5,292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Hahahaha, leuk al die meelezers, moeten jullie wel reageren meiden!!! (die al een tweede achter de rug hebben dan he ;)).

8. Alita

Alita Niet meer actief

ja idd.....zo weten we nog niks...

9. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

May 21, 2007
    2,779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Hier viel de 2e bevalling in alle opzichten mee.
    De eerste bevalling duurde bijna 2 dagen en de tweede 12 uur van eerste voorwee tot geboorte.
    Ik kon de weeen beter aan omdat ik echt wist dat het ook weer over zou gaan. Bij de eerste totaal in paniek geraakt waardoor ik het echt niet meer aankon en bij kon benen.
    Het persen ging bij de 2e iets sneller. 1e 15 minuten 2e bevalling 5 minuten.
    Bij de 2e bevalling alleen een verloskundig en verpleegkundige dus veel relaxter. Bij de eerste stond de hele kamer vol omdat het met zoontje niet goed ging. Hij werd ook maar heel even op mijn buik gelegd en moest toen met de kinderarts mee. Bij de tweede mocht mijn man de navelstreng doorknippen en hebben we ons zoontje eens goed kunnen bekijken.
    Bij de eerste heeft het ook wel een jaar geduurd voordat ik alles verwerkt had en bij de tweede zat ik na een uur al zelf te douchen met een glimlach van oor tot oor omdat ik alles zelf heb gedaan en zelfs geen pijnstilling nodig had.
    Gewoon op je af laten komen je kan er van te voren toch niks van zeggen en ook deze keer komt het allemaal best wel weer goed. Voor je het weet heb je je kindje in armen en is de pijn al weer weg ( of een heel stuk minder).

10. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Bij de eerste 19 uur fikse weeen, bij de tweede vond ik het de eerste uren erg goed te doen en heb nog kunnen slapen tussendoor en pas na aankomst in het ziekenhuis werd het wat pijnlijker maar zat toen al op 5-6 cm en 3 uur later was hij er.

Bij de eerste een vaccuumverlossing, slechte start, flinke knip, hakende schouder en veel bloed verloren. Bij de tweede enkel een klein knipje.

Herstel bij de tweede een stuk sneller, was bij de eerste echt een dweil voor een lange tijd, ook mijn buik en alles is al een stuk beter geslonken.

Het enige echt nare bij deze bevalling vond ik toen ze met 7cm mijn vliezen doorprikte en het opeens supersnel ging en het allemaal niet meer op kon vangen, maar toen was het ook snel gebeurd want een half uur later is hij geboren.

11. Fem

Fem VIP lid

Dec 28, 2006
    5,292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Bedankt voor jullie reacties, ik ben niet bang om te bevallen, maar meer dat ik denk; bij de 1e ging het allemaal zo lekker vlot, wie zegt dat het nu weer zo snel en prettig gaat...? Misschien gaat er van alles mis, brrrrrrrr, niet teveel aan denken....

12. Carla1980

Carla1980 VIP lid

Jul 16, 2006
    5,833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Mijn 1e bevalling duurde 3 uur en 48 minuten en vond ik heel goed te doen.

Zag ook best op tegen de 2e bevalling...
    Die duurde maar 2 uur en 42 minuten en was in mijn ogen veel erger en pijnlijker dan de 1e bevalling.
    Was er nu ook veel bewuster mee bezig omdat de eerste zo snel ging en echt in een roes voorbij is gegaan. Nu veel bewuster van elke wee. Daarbij stoote de weeën toen ik op 5 cm zat. Toen ze weer begonnen ben ik in ongeveer een half uur van 5 naar 10 cm gegaan en dat was echt verschrikkelijk.

13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,234
    6,094
    113
    Zal ik dan ook maar reageren? Ik raak er nl niet over uitgepraat :D;)
    Mijn tweede bevalling was nog mooier dan de eerste, al was de uitkomst natuurlijk even mooi ;).
    De eerste was ingeleid met gel 13,5 uur met knip en vacuumverlossing na 55 min (geen persweeen) persen.
    De tweede was ingeleid met gel (mn lichaam wist nog steeds niet goed zelf te beginnen) na 6,5 uur en 5 minuten persen in bad geboren.
    Bij de eerste ging ik volgens het boekje 1 cm per uur, bij de tweede deed ik 5 uur over 1,5 naar 3cm en ruim 1 uur van 3cm naar 10 cm. Dat was wel heftig, een lange wee zo ongeveer.
    Maar goed, was te doen (je kan moeilijk anders he) en ik vond het geweldig dat ze in bad geboren is. Een hele rustige overgang was het voor haar. Ze heeft nog even gezommen in het water voordat ik haar zelf op mn buik mocht leggen.

Kijk je weet het nooit hoe het gaat, je hebt al een vlotte bevalling achter de rug, heel vaak gaat de tweede sneller. Ik denk dat je er gewoon weer in moet gaan alsof je weer voor de eerste keer bevalt. Rustig en over je heen laten komen. Succes!

14. luvmyluver

luvmyluver Actief lid

Apr 1, 2010
    426
    0
    0
    hbh
    leiden
    bij de eerste ben ik tottaal 8 uur en 21 min bezig geweest
    (toen was ik 17) 21 persen en 2 hechtingen

bij de tweede ben ik ondanks dat iedereen zegt dat het bij de tweede sneller gaat.....27 uur bezig geweest aan de wee opwekkers en noem het maar op toen kreeg ik eindelijk 1 perswee en daarna niet meer maar ben blijven persen ze moest eruit!! en na 3 min gebeurde dat dan ook eindelijk. maar ik was niet gescheurd en hoefde geen hechtingen dat was super fijn.

de derde kan ik nog niks over zeggen want dat moet nog gebeuren haha

maar moet zeggen dat ik me er heel erg bewust van ben dat ik dus moet gaan bevallen mijn eerste reactie was dan ook toen ik zwanger was van deze: shit dan moet ik straks weer bevallen:):)
    ben er wel blij mee hoor hahaha

15. luvmyluver

luvmyluver Actief lid

Apr 1, 2010
    426
    0
    0
    hbh
    leiden
    misschien ff toevoegen dat ik bij de eerste een vk had die ik vreselijk vond en ik het zh moest bevallen

en bij de tweede dus dezelfde vk had(ik overgestapt van praktijk was zei ook over gestapt:x:x) en dus weer naar het zh moest:x:x

16. angela24

angela24 Actief lid

Jan 28, 2006
    409
    0
    0
    Ik zal jullie even gerust stellen:
    Mijn eerste bevalling heb ik van Donderdag ochtend tot Zaterdag ochtend over gedaan!! 1,5 uur geperst. En een aardig ruptuurtje!

Mijn 2e vanaf 5 uur een beetje weeen (echt goed te doen)
    -Om 7 uur vliezen spontaan gebroken.
    -Om 9 uur vk geweest en 2 cm ontsluiting.
    -9.30 heftige weeen.
    -10.30 Noa geboren.

Niet ingescheurd of niks!!!
    In totaal 4 minuten geperst!!

Zo kan het dus ook dames!

Ik zag als een blok op tegen die bevalling maar in totaal heb ik echt maar 1 uurtje echt pijn gehad..

Deze bevalling was dus totaal anders dan bij de eerste. En de dames zaten ook ongeveer aan hetzelfde geicht.

De tweede gaat zeker makkelijker hoor!
    Succes!

17. makey

makey Fanatiek lid

Feb 16, 2006
    1,999
    0
    0
    de eerste begon snachts(meteen vleizen gebroken) om kwart voor 2 en smorgens om 2min voor 6 is hij geboren

De tweede ook om kwart voor 2 snachts en vliezen gebroken en hij was er om kwart over 4 snachts

nr 1in 4uur15min
    nr 2 in 2.5 uur
    ja en nr 3 ik ben erg beiniewd ik moet in het ziekenhuis bevallen su ik ben benieuwd maar neit bang hoor ik zie t wel

18. Bri

Bri Niet meer actief

Eerste bevalling: van 1e wee tot en met geboorte was ongeveer 20 uur, waarvan 1,5 uur persen.
    Ook al zeggen sommigen: jeetje, wat duurde dát lang, ik vond het een fijne bevalling. Juist doordat het vrij geleidelijk ging kon ik alles goed opvangen en hield ik het idee dat ik het grootste deel redelijk 'in control' was van wat er gebeurde, ik maakte het in elk geval behoorlijk bewust mee. (m.u.v. laatste uur ontsluitingsweeën, toen dacht ik echt dat ik het niet meer hield.)

Voor de tweede bevalling had ik een paar dagen 'gerommel' achter de rug. Begint het nou, begint het nou niet? Uiteindelijk begonnen de echte weeën (echt qua pijn, in het begin waren ze superkort en erg onregelmatig), en vanaf dat moment tot aan geboorte duurde krap 9 uur, waarvan 5-10 minuten persen. Alles ging sneller, waardoor ik steeds het gevoel had achter de feiten aan te lopen. Ik hield steeds die eerste bevalling in m'n hoofd en was daardoor een beetje de weg kwijt; het ging nu toch wel een beetje boel anders!
    De vk dacht steeds dat het zo'n vaart niet liep, omdat m'n weeën maar zo kort duurden (20-40 seconden; wel maar 2,5 minuut ertussen). Toch kreeg ik hiermee ineens razendsnel ontsluiting; van 3 cm naar volledig in minder dan 2 uur.

Tegenvallen:
    - moeilijker op te vangen doordat het sneller ging.
    - scherpere pijn in de weeën; geen echte opbouw in de pijn maar gelijk bwam!
    - niet zelf geperst, daardoor minder het gevoel dat ík het gedaan had, maar dat het me overkwam.
    - hechten deed meer pijn (beide keren minischeurtje, mag echt geen naam hebben, maar toch kleine hechtingen nodig)

Meevallen:
    - persen minder pijnlijk en snel; m'n dametje lanceerde zichzelf (draaide me op m'n rug om vk te laten toucheren en ontsluiting te laten meten, vliezen braken en ik voelde gelijk het hoofdje al staan!)
    - minder bloed verloren (200 ipv 500 cc)
    - minder vermoeid
    - en door die dingen: veel sneller herstel na de bevalling

19. veertje

veertje Fanatiek lid

1e bevalling duurde 46 uur en werd een ks.

2de bevalling duurde 15 uur, kon alleen de weeen minder goed opvangen maar achteraf gezien vond in de bevalling 10 keer beter als de eerste maar dat komt ook mede door dat dit geen ks is geworden, scheelt een hele hoop na pijn enz..

20. margreet78

margreet78 Bekend lid

Mar 14, 2008
    882
    0
    0
    Eerste bevalling bijna 11 uur, alles volgens het boekje behalve het persen: dat duurde anderhalf uur en ging erg moeizaam vanwege een erg groot hoofdje. Fors ingeknipt, flink veel duw-en trekwerk op m'n buik en uiteindelijk verticaal bevallen, waarbij de baby z'n sleutelbeen brak en een enorme bult op z'n hoofdje had vanwege het lange persen.

Tweede bevalling: van de eerste wee tot de geboorte slechts 2 uur en 43 minuten (waarvan 17 minuten persen, met overigens weer net zo'n groot hoofdje als de vorige!). Het eerste uur was nog prima te doen, had snel goeie weeën maar kon tussendoor nog snel even dingetjes doen. Daarna ben ik in 40 minuten tijd van 4 cm naar VO gegaan, en dat was wel pittig maar zeker niet ondoenlijk. Ik had naar mijn idee voldoende tijd tussendoor om bij te komen en ik voelde het erg goed vorderen.
    Persen: ik voelde m'n persdrang nu veel beter. Ben wel iets ingescheurd op het oude litteken, maar daar heb ik nu (1 week later) al geen last meer van. Herstel gaat ook veel sneller dan bij de eerste keer.

Om je beginvraag te beantwoorden: bevallen doet ook bij een tweede nog steeds goed veel pijn en is hard werken, maar was in mijn geval een stuk makkelijker dan de eerste bevalling (waar ik overigens ook helemaal niet over klaag). Dus ja, bij mij ging het echt op dat de eerste de weg baant voor de eerste en dat de tweede bevalling echt makkelijker was.
    De eerste bevalling was ik ook dagenlang aan het herbeleven, deze ben ik nu (bij wijze van spreken) alweer bijna vergeten, zo 'n goede bevalling was het.

Share This Page