Dingen als lidwoord, werkwoord, persoonlijk voornaamwoord, bijvoeglijk naamwoord, zelfstandig naamwoord, telwoord, voegwoord, voorzetsel etc etc. Wanneer leren kinderen dit?
Mijn middelste kwam er vorige week mee thuis. En dan ook echt alles in 1 keer. Ik dacht even dat ze het ergens anders vandaan had, maar groep 4 klopt dus wel. Wauw. Dat vind ik wel vroeg hoor.
Groep 4. Mijn dochter (groep 7) is nu bezig met het bijvoeglijk voltooid deelwoord... Ze moeten al heel jong heel veel kennen en kunnen.
Taalkundig ontleden begint bij groep 4, redekundig ontleden begint in groep 6. Enorm vroeg als je t mij vraagt... ik heb echt pas op het vwo geleerd toen ik jong was.
Op het vwo viel het kwartje bij mij nog niet, wat een ellende. Pas tijdens mijn letteren studie snapte ik het. Groep 4 dus al, wist ik niet. Geeft weer ruimte voor leuke discussies met de oudste
Woordbenoemen (lidwoord, werkwoord, etc) begint hier in groep 4. Zinsontleden (persoonsvorm, lijdend voorwerp etc) hadden wij ook al op de basisschool (hier volgens mij vanaf groep 6-7?), maar zelfs op het HBO in het tweede jaar weer vanaf stap 1 en nog mensen die er niks van snapten...
Pas in de middelbare school vind ik dan weer belachelijk laat. Goed kunnen ontleden helpt ook bij het aanleren van de juiste zinsvorming en goede schrijftaal.
Ja hier ook, begon in groep 4 en nu zit ze in groep 7 en komt dit erbij. Ik vind het juist wel goed dat ze er vroeg mee beginnen.
Er is geen vaste regel voor, dat is afhankelijk van de lesmethode die een school gebruikt. Ik vind persoonlijk dat het wel handig is als ze weten wat een werkwoord is en dat ze de persoonsvorm en het onderwerp in een zin kunnen vinden (nodig bij werkwoordspelling). Verder vind ik het gruwelijke onzin. Als je ziet hoeveel tijd ik kwijt ben met het aanleren en oefenen van lijdend voorwerp en meewerkend voorwerp... En waarom??? Voor die paar kinderen die uiteindelijk op een wat hoger niveau een andere taal gaan leren of later iets met taal- en letterkunde gaan doen? Die kun je het beter dan pas aanleren (die zijn dan vast slim genoeg en misschien zelfs gemotiveerd.) Het grootste deel van onze natie leeft na de periode op de basis- en middelbare school nog een lang en gelukkig leven, zonder ooit nog na te denken over wat het meewerkend voorwerp in een zin is. En ik zou al die onderwijstijd die verloren gaat aan meewerkend voorwerp, bijwoorden en dat soort zaken zoveel nuttiger kunnen besteden.