School zo’n intensief programma zucht

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door julia80, 17 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.293
    113
    De scholen zijn bij ons pas op 2 september weer begonnen en nu begin ik me alweer te ergeren aan het enorm intensief programma bij ons op school.
    Deze week hebben mijn twee kinderen schoolreisje, in beide klassen moeten zes ouders mee helpen. Hele dag op pad. Volgende week nog een uitje van de oudste, weer zes ouders die moeten rijden, hele ochtend op pad.
    Aankomende maandag en dinsdag is de schoolfotograaf er, dus beide kinderen moeten beide dagen er netjes uitzien. Volgende week donderdagavond informatie avond op school, oppas regelen uiteraard. De dag erna op vrijdag zijn de kinderen de hele dag vrij en zijn er start gesprekken met de leerkrachten. Man moet weer vrij regelen.
    Elke vrijdag komen de gym spullen van de oudste mee naar huis, moeten gewassen worden en op maandag weer mee terug. Vergeet je het drie keer, dan mogen ze niet mee gymmen.
    Oudste gaat om de week zwemmen met school, dan moeten ook steeds ouders mee om te begeleiden.
    Bij de middelste ben ik al luizen moeder geworden voor dit jaar, 10 keer op een woensdagochtend alle kinderen controleren.
    Ik werk op dit moment alleen maar als de baby slaapt of als manlief thuis is (zo’n 10 uur per week), maar door al dit soort dingen moet ik soms gewoon opvang voor hem regelen om mijn steentje bij te kunnen bijdragen
    Is het op andere scholen ook zo intensief, of is dat vooral bij ons?
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.355
    113
    Een aantal dingen die je noemt vind ik niet onder ‘intensief’ vallen (zoals gymkleren meegeven en moeten wassen en schoolfotograaf onder schooltijd), een aantal andere dingen wel. Sommige dingen zijn hier ook (ouders mee met schoolreis en uitje), andere dingen niet (ouders mee naar schoolzwemmen). Als ik kan, help ik met liefde op school, ik ervaar het dus niet als problematisch.
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  3. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Maar je hoeft (en je moet zeker niet) al die aktiviteiten te begeleiden op school?

    Schoolreis zijn meestal genoeg ouders voor te vinden. Schoolfotograaf, gaan je kinderen anders als kleine sloebertjes naar school?
    Gymkleren wassen? Uhm, ja, gewone kleren moeten ook gewassen worden. Wij hebben trouwens meerdere korte broekjes en t-shirts voor de gym. Mijn dochter gymt 3x per week op school (lekker fit school).
    En ze heeft elke week zwemles. Handdoek en een badpak in haar tas stoppen en ik zorg dat ze makkelijke kleding aan heeft.

    Luizenmoeders zijn idd meestal te kort aan, maar je moet niets he! Het is prettig als je helpt, maar ik neem aan dat er meer kinderen in de klassen zitten met ouders?
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier ook drukke eerste weken met startgesprekken, informatieavond, receptie voor nieuwe schooljaar in de klassen. Dan nog een museumbezoek en voor mij een MR-vergadering, luizenpluizen, maar daar kies je voor. Daarnaast natuurlijk ook gymkleding wassen, zorgen dat de oudste haar huiswerk af heeft en weer mee naar school neemt...
    Maar zodra er wat weken om zijn, wordt het rustiger; minder activiteiten kort op elkaar en het ritme komt er weer in qua gymspullen en huiswerk etc.
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Met gymkleding heb ik ook meerdere setjes, als de tas thuis komt haalt dochter meteen de vieze kleding eruit en stopt er schone in, dag erna meteen de tas weer mee. De vieze kleding gaat gewoon bij de rest van de was, dat ervaar ik niet echt als veel werk. Maar op deze manier vergeet ze nooit haar gymspullen.
     
    Roanna vindt dit leuk.
  6. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Hier ook twee setjes gymkleding, zo zit er altijd wel wat schoons in de tas.
    Schoolreisje en schoolfotograaf heb je op zo’n beetje elke school. Daar heb ik ook weinig werk aan.
    Naar ouderinformatie-avonden ga ik al twee jaar niet meer, aangezien ze weinig verrassends te melden hadden en we gingen ook niet samen.

    Verder, als je de tijd niet hebt om op school te helpen, dan houdt het gewoon op, je bent het niet verplicht.
    Je komt vast wel weer in rustiger vaarwater waarbij je kunt helpen, tot die tijd zou ik alleen het hoognodige doen.
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  7. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Ik denk dat de reguliere dingen zoals gymkleding mee niet heel intensief zijn. Wat ik wel wat benauwend vind is het dreigement dat je erbij ervaart: 'Niet vergeten, of anders'. Ik weet niet of dat jouw ervaring is of de manier van communiceren van de school, maar ik denk dat het verstandig is die druk van je af te laten vallen. Meerdere setjes gymkleding is een goede tip die je hierboven al krijgt.

    (Ik moest even om mezelf lachen bij die tip; op mijn middelbare school hadden we een soort uniform voor gym, met het logo van de school op het shirt, dus afwisselen was niet zo mogelijk zonder direct geld erin te steken. Het duurde even tot ik doorhad dat je zonder zo'n getikt beleid meerdere sets kunt hebben zonder dure logokleding aan te hoeven schaffen.)
     
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Adem in en adem uit en bedenk dat jij niet elke taak moet doen. Je maakt het jezelf veel te moeilijk.

    De baby is gelukkig ook geen baby meer dus daarvoor kun je vast wel makkelijk een keer oppas voor regelen als je perse mee wil op schoolreisje bv :)
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  9. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Tja hier zijn ook al die dingen maar ervaar ik niet als intensief.

    Als de schoolfotograaf komt dan zien mijn kids er hetzelfde uit als altijd. Ik ga ze niet opgedirkt naar school sturen, ze zijn wie ze zijn. Ze krijgen sowieso bijna dagelijks schone kleren aan en de haren netjes enzo dus Is geen extra werk.
    Gymkleren gaan bij de gewone was, dat is een kort broekje en een hempje dus is ook de moeite niet.
    Informatie-avond gaat 1 van ons naartoe, de ander blijft thuis bij de kinderen.
    En ze hebben hier 1x per kwartaal 3 weken keuze-uur. Dan vragen ze ong. 6 ouders om 3 weken achter elkaar op een vast moment (vaak de woensdag het laatste uurtje) iets te organiseren en kunnen alle kinderen kiezen wat ze willen doen (ik heb al een keer geknutseld, spelletjes gedaan, speurtocht etc) dus dan ben ik er 3x een uurtje.
    Soms even helpen bij het kleuterfeest oid maar is ook maar incidenteel.
    Schoolreis nog niet mee geweest, zijn altijd genoeg ouders voor te vinden. En luizenpluizen doen ze altijd op woensdagochtend maar dan sport ik dus dat mag iemand anders doen.

    Kortom: ja ouderhulp wordt hier zeker gevraagd en gewaardeerd en ja soms moet ik daarvoor een deel van mijn vrije dag opgeven maar ik zie het niet als belasting en zeker niet als intensief!
     
  10. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.496
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier is het ook weer even gekkenhuis - ook door extra dingetjes die te leuk zijn om te laten lopen (workshop fotografie voor beiden 4 weken - 1 malig workshop handletteren - extra training sport jongste - podotherapie - startgesprekken op school, info groep 8) en dan ben ik voor het eerst geen O.R lid of klassenmoeder ;) . Maar ach; het zijn de eerste weken... het ritme komt er vanzelf wel weer in en anders... volgende maand gaan ze op kamp -even rust 2 dagen en ook papa gaat mee - en daarna is het al bijna herfstvakantie... (hoewel dat niet te snel moet gaan anders zit je al weer bijna in de feestdagen :p ) .

    Veel dingen vind ik ook gewoon zo leuk voor de kinderen - met name uitstapjes, dat ik het maar voor lief neem! Nu kunnen we nog meegenieten in de klas, op de middelbare is dat voorbij...
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  11. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Is het intensief voor jou of voor de kinderen?
    Want wie zegt dat je mee moet?

    Adem in, adem uit! Zet het op de kalender en klaar.
    Geef maandag gewoon een setje schone gymkleding mee en dan kunnen ze sowieso mee gymen.
     
  12. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.106
    15.619
    113
    Vrouw
    Voor uzelf zal dit mss als intensief aanvoelen, ikzelf vind wat jij opsoms best wel oké.
    Het zijn nog heel vrijblijvende zaken uiteindelijk.
     
  13. Waterlelies

    Waterlelies Niet meer actief

    Wij hebben ook al wat afspraken gehad en nog staan. Ben as we speak aan het proberen oppas te regelen voor de gesprekken volgende week. En met een oppas die niet reageert is dat best frustrerend. Maar dan nog geldt; als het niet gaat, dan gaat het maar niet. Dan vinden we er wel een oplossing voor en anders jammer dan.

    Gymmen; ik krijg op donderdag de gymtas mee en daar doe ik thuis meteen een schoon setje in. Korte of lange broek en een shirt. Eventueel schoenen. Zo sta ik niet met lege handen.

    Schoolreisjes en uitjes; heel fijn als je mee kan helpen. Maar je hoeft niet alles alleen te doen. Is er een klassenapp waarin je met andere ouders kan checken wie er zin en tijd heeft in bepaalde activiteiten? Niet iedereen vindt een hele dag op stap leuk, terwijl anderen weer niks hebben met een halve dag vrij nemen voor 1 uurtje actief bezig zijn. Zo verdeel je het een beetje. En als je niet kan, dan niet.

    Fotograaf; Ik zorg dat hij een gestreken shirt heeft en kijk dat ze geen kleren aanhebben met gaten en dan houdt het wel op. Ik snap nooit dat kinderen totaal onherkenbaar opgedirkt op een klassenfoto gaan, terwijl ze er normaal gesproken ook leuk bijlopen. Meestal zorg ik wel dat ze een lievelingsshirt aanhebben, want dat kijkt later leuk terug.

    Kan er bij de infoavond niet 1 ouder gaan? Scheelt weer oppas. Het meeste is toch wel terug te vinden in de schoolgids of weet je al als je kind al langer op die school zit.
     
  14. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.293
    113
    Dank voor alle reacties. Er zijn een aantal mensen die zeggen dat ik er gestrest over haar, maar dat is een aanname. Dat is niet zo, alleen vind ik het wel erg veel tijd kosten. Op vrijdag gym kleding mee geven terwijl we bijvoorbeeld dit weekend het hele weekend weg gingen is niet handig, aangezien ik dan vrijdagavond nog zou moeten gaan wassen speciaal hiervoor. Maar goede tip, om gewoon twee setjes gym kleding aan te schaffen!
    Wat het nog een klein beetje onzeker maakt allemaal, is dat mijn man vaak last minute naar Polen moet voor werk. Daardoor moet ik sowieso al een oppas regelen bijvoorbeeld voor een info avond, omdat hij misschien er niet bij kan zijn.
    Na zes weken schoolvakantie, wilde ik gewoon weer wat meer tijd hebben om te kunnen werken, en vind het erg confronterend dat je uiteindelijk toch dus wel nog best wat tijd kwijt bent met andere dingen.
    Bij ons is het schoolreisje niet per se zo populair. Na heel veel duwen en trekken van de klassen moeders, hebben ze eindelijk genoeg mensen gekregen. Er zijn dus veel mensen die het best veel vinden allemaal bij ons op school
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Maar zoals je het nu omschrijft is het meer jullie prive dingen die het druk maken. Ik ga in de eerste schoolweken ook geen weekend weg. Eerst even terug in het ritme komen.
     
  16. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou geen oppas regelen voor een infoavond eigenlijk; als je man er is, kan een van jullie gaan, moest hij toch ineens weg, jammer dan. Die info krijgen we hier ook wel via andere kanalen als je zo’n avond mist. Wij proberen ook telkens wel te gaan, want ik vind het ook vooral leuk zo’n avondje met wat uitleg over het nieuwe schooljaar etc, maar hier komt er soms ook iets tussen - het is me het regelen van een oppas niet waard.
     
  17. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Jeetje, ik vind dat lijstje absurd. En wat het nog erger maakt, is dat mijn voorgangsters dit blijkbaar allemaal wel normaal vinden?

    Niet moeilijk dat in Nederland zoveel ouders deeltijds of niet werken. School verplicht je daar gewoon toe. In België worden de meeste van die zaken gewoon op school afgehandeld, zonder hulp van ouders.
     
    Paardenbloem, Youtan, Fantykoekie en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.614
    3.990
    113
    Hier ook zo’n schema hoor.
    Ouderavonden, introductie gesprekken met juffen. Gymkleren mee. Volgende week uitje binnenkort schoolkamp. Fotograaf is ook geweest. Allerlei invullijsten en inschrijflijsten. Mappen opzoeken voor de kinderen.

    Ik probeer ook met uitjes te rijden of mee te gaan. Maar dat hoeft niet.
    Naar de ouderavonden gaat 1 van de 2, dus man gaat naar een ouderavond van kind 1 en ik naar die van kind 2. De introductie gesprekken met juffen plan ik op mijn vrije middag, dan ga ik en mijn man niet.

    Geen gewassen gymkleren is een normale korte broek en T-shirt mee.

    Vorige week was mijn man de hele week weg, mocht ik alles regelen en doen, kinderen wegbrengen, werken en weer ophalen. Tja het hoort erbij, als je man vaak weg is moet je daar gewoon vanuit gaan en omheen plannen.
     
  19. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Heel veel is ook gewoon vrijwillig, het is hier niet de bedoeling dat ouders én mee gaan met schoolreis én met de zwemlessen én luizenpluizen. Schoolfotograaf kost mij geen extra werk, kinderen gaan toch altijd met kleding aan en gekamde haren naar school neem ik aan?
    Ik vind de intensiteit dus best
    overdreven...
     
  20. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ja maar als betrokken en liefhebbende ouder krijg je bij zo'n lijstje toch het gevoel dat je wel ergens moet bijdragen? Of ben ik de enige die zo redeneert?

    Bovendien: hier op school gebeurt dat ook allemaal hoor. Gewoon zonder daar voortdurend ouders voor te vragen. Ik begrijp dat Nederlandse ouders dit normaal vinden. Dat is juist wat zo absurd is :)
     
    Youtan en gitta vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina