Jouw "eisen" bij ziekenhuisbevalling

Discussion in 'De bevalling' started by ikkemijik, Aug 10, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ikkemijik

ikkemijik Actief lid

Mar 22, 2015
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vandaag weer controle gehad van de VK en zij vroeg me of ik al had nagedacht over waar ik wilde bevallen. Ik wil graag in het ziekenhuis bevallen en heb dat dus ook aangegeven. De vk meldde mij dat ik dan vanaf nu kon na ga denken over mijn bevallingsplan; wat wil ik wel en wat absoluut niet, maar ik weet even niet zo goed waar ik moet beginnen.

Wat waren jouw eisen bij jouw ziekenhuisbevalling? En waarom?

2. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

ik had er nooit over na gedacht eigenlijk.
    Bij een volgende wil ik wel een duidelijk bevalplan. Zo wil ik nooit meer geprikt worden door een stagaire. Dit heeft bij zoontje voor veel onnodig pijn en ellende gezorgd.

Je kunt er bijv inzetten dat je geen pijnbestrijding wilt;
    Dat papa navelstreng doorknipt
    Dat je zelf de baby eruit haalt.

Dat er niemand jullie baby ziet voor een bepaalde tijd/persoon

3. AnitaP

AnitaP Bekend lid

Feb 15, 2014
    760
    0
    0
    Op internet zijn ook voorbeeld "geboorteplannen" te vinden.
    Bij de eerste ook niet gemaakt, je weet immers niet goed wat je te wachten staat. Bij de 2de en 3de wel gemaakt en zou het iedereen aanraden. Vooral bij een ziekenhuisbevalling!

4. ikkemijik

ikkemijik Actief lid

Mar 22, 2015
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Daarom vraag ik hier ook wat jullie er zoal in hadden staan, dan kan ik kijken of dat voor mij ook een belangrijk punt is ;)

Papa is niet in beeld, mijn moeder is aanwezig bij de bevalling en ik wil juist wel gebruik kunnen maken van pijnstilling.

5. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

Jul 21, 2012
    2,289
    0
    0
    Zuid-Holland
  6. ikkemijik

ikkemijik Actief lid

Mar 22, 2015
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank voor de link!

7. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

May 12, 2015
    1,719
    0
    0
    HBO-B biomedisch laboratoriumonderzoek.
    Tilburg
    mijn vk had zelf een uitdraai van de punten die ze wilden weten. maar komt ongeveer op hetzelfde neer als die uit de link.

Ik heb er ook ingezet dat iedereen goed moet letten op mn gedrag enz. Vriend en ik zijn allebei niet zo vlot en mondig als het niet gaat zoals we willen. Dus dat de verpleging/arts/vk aan de moeilijke gezichtsuitdrukking moet kunnen zien dat ze even te snel voor ons gaan of dat we wat meer uitleg nodig hebben.

maar ook welke houdingen we willen proberen met het opvangen van de weeën en bij het persen. In hoeverre we alles willen weten. Wat er met de kleine moet gebeuren als moeders extra zorg nodig heeft, maar beebje niet (vader houdt haar dan bij zich).

Welke zwangerschapscursussen/gym je hebt gevolgd, in welke mate je ondersteuning van de vk/partner/moeder/iemand wil (met puffen of massage).
    De omgeving. Of je het prettig vind om altijd dezelfde te zien of dat het niet uitmaakt dat er steeds gewisseld word.
    Ik heb bijvoorbeeld opgeschreven dat ik iemand wil die stilletjes werkt, niet aan onnodig geklets doet en niet als een bewaker naast me gaat staan kijken hoe ik het doe.

8. woef78

woef78 Fanatiek lid

Jan 15, 2013
    1,170
    0
    0
    Geen "eisen" :D Liet het gewoon over me heen komen.

9. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

Sep 11, 2011
    1,384
    0
    0
    Ik had als eis dat ik graag mijn kindje minimaal een uur op de borst wilde hebben en dat ik hem dan ook meteen aan de borst wilde hebben. Mits alles goed was met ons natuurlijk. De meeste tests kunnen ze bij hem wel doen als hij op m'n borst ligt.

Mocht ik niet bij zijn na de bevalling of met spoed weg naar de ok, dan wilde ik graag dat mijn man hem direct op z'n blote borst zou hebben.
    Gelukkig heeft ie eerst een uurtje bij me gelegen voor ik alsnog weg moest naar de ok om de placenta te laten verwijderen.

Verder had ik niet gek veel wensen. Ik liet alles maar een beetje over me heen komen.

10. Mikjez

Mikjez Bekend lid

Mar 22, 2011
    651
    0
    0
    ZH, Nedeland
    Ik heb een prik, pijnstilling, gehad (pethidine ofzo) en werd daar onwijs suf van. Wilde dit dus absoluut niet bij de tweede. Ik wilde bij de tweede graag zelf de navelstreng doorknippen, nadat de navelstreng was uitgeklopt. Ruggenprik wilde ik graag wanneer ik het niet meer trok (ook uiteindelijk bij beide bevallingen gehad) en mocht er iets mis zijn met mij waardoor baby achter zou blijven: voor jou omdat papa niet in beeld is, zou ik dit met je moeder bespreken. bv bij haar gelijk bloot op de borst. Voor de baby schijnt dit erg rustgevend te zijn. Daarnaast wilde ik graag, indien ik dus weg had moeten gaan, graag als tweede de baby vasthouden en niet dat alle opas en omas de baby al hadden vast gehouden. Gelukkig was dit niet van toepassing maar ben wel blij dat ik dit bespreekbaar heb gemaakt. Dit waren wel de belangrijkste punten voor mij.

11. zonnestraal21

Dan zet je er in dat je je moeder er bij wilt en dat je wel gebruik wilt maken van pijnstilling mocht het nodig zijn.

12. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Ik heb geen eisen. Laat het gewoon op me af komen. De vk weet wel dat ik geen pijnbestrijding wil en mocht ik dit uiteindelijk nodig hebben ik dit zelf aangeef.

13. Baileyy

Baileyy VIP lid

Feb 12, 2012
    5,629
    1,443
    113
    @Mikjeh, wat bedoel je met nadat de navelstreng was uitgeklopt??

14. Ises

Ises Actief lid

Mar 26, 2012
    255
    0
    0
    Een aantal belangrijke punten lijkt me redelijk maar ik denk dat je het ook vooral over je heen moet laten komen. Niemand kan voorspellen hoe het loopt en niet alles valt te plannen. Ik heb zelf meer zoiets van go with the flow en ik geef dan wel aan hoe ik het wil.Maar nogmaals 1 of 2 belangrijke punten kenbaar maken kan natuurlijk.

15. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

May 18, 2012
    3,897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ten eerste moet het ziekenhuis een goede afdeling neonatologie hebben voor het geval er iets mis gaat.
    Privékamers zijn voor mij een must. Ik heb geen zin om 3 dagen in het ziekenhuis te moeten blijven (hier verplicht) met een andere kersverse mama en baby naast me. Dit omwille van de nodige rust.
    Het moet een ziekenhuis zijn waar je een aparte "werkkamer" hebt voor de weeën op te vangen. Weet niet hoe het in NDL is maar hier heb je vaak in de staatsziekenhuizen dat je in een gedeelde kamer ligt en je daar je weeën moet opvangen terwijl er een kersverse mama in het bed naast je ligt. Horror voor mij want ik ben echt niet op mijn mooist en zeg vooral veel scheldwoorden wanneer ik de weeën opvang... Niet echt charmant en geen taal die geschikt is voor een pasgeboren baby...
    Ze moeten ook je wensen respecteren. Dus geen ziekenhuis waar ze al te snel grijpen naar medicatie of keizersnedes. Maar dat hangt af van je gyn hier.
    Mijn ziekenhuis (2x bevallen daar en beviel me goed) had een privé werkkamer, daarna naar het bevallingskwartier waar alles stond: bal, touw, krukje, bed en bad.
    Wat ik ook belangrijk vind is de hulp erna met het aanleggen etc.
    In het ziekenhuis waar ik bevallen ben had je 2 knopjes waar je op kon drukken: eentje voor de verpleegsters te roepen voor jezelf en eentje voor de nursery te bellen waar pediatrische verpleegsters zitten met een opleiding tot lactatiedeskundige. Dat vond ik echt super.
    Wat de bevalling zelf betreft: dat laat ik op me afkomen, maakte ik me nooit druk om. De gyn (heb ik veel vertrouwen in) weet wel wat hij doet en de verpleegsters ook. I go with the flow.

16. mimimama88

mimimama88 Fanatiek lid

Sep 19, 2014
    1,516
    0
    36
    Eisen stelde ik niet, ik ben blanco de bevalling in gegaan.
    Wat ik wel heb aangegeven in mijn bevalplan is dat ik open stond voor pijnbestrijding. Bij narcose ml de regie heeft in beslissingen maken over alles bij moeder en kind. Dat zou in jouw geval je moeder kunnen zijn. En dat bij narcose ml de baby op de borst krijgt ipv ik.
    En wat ik heb vermeld is dat moeder en kind niet van elkaar worden gescheiden als het medisch verantwoordelijk is. Bij complicaties zou ml met kind mee gaan en ik achter blijven zodat ze mij konden oplappen.
    En ik had nog vermeld waar ik allergisch voor ben of slecht op reageer. Heb een allergie voor bepaalde medicijnen en heb 1 keer heel slecht gereageerd op narcose. Dit hadden ze alleen verkeerd in het dossier gezet in t zkh waardoor bij elke wisseling van diensten het opnieuw werd gevraagd ;) vond ik geen probleem, had ml gespreksstof haha :D
    Oh, nog eentje, ik wil geen bloed of infuus laten prikken door een stagiaire. Jeugd trauma waar je tijdens het bevallen niet aan wilt denken ;) ze waren zelfs zo lief om via het het infuus bloed af te nemen op de dag van de bevalling. Dag erna stuurde ze me de boom in ;)

17. zonnestraal21

Oja allergieën zijn heel belangrijk!
    Ik heb zeker bij elke arts /verpleegkundige die dag 10x moeten zeggen dat ik allergisch ben voor jodium... Gelukkig 'kon' ik het zelf nog en dacht ik er aan, zou niet willen weten wat er had kunnen gebeuren😁

18. tazzie

tazzie Fanatiek lid

Oct 28, 2010
    3,442
    0
    36
    fijn topic dit. Ik ben ook bezig met mn geboorteplan. Moet in het ziekenhuis bevallen vanwege eerdere ks bij mijn zoontje.
    Maar vind het vrij lastig wat ik er in moet zetten

19. Maagd

Maagd Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik wilde niet teveel kijkers aan mn bed. Dus geen stagiaires en zo min mogelijk wisseling van de wacht. Niet geprikt of gehecht door een stagiaire, uberhaupt niet geprikt worden. Zelf baby aanpakken, navelstreng laten uitkloppen dus baby eerst op de borst. Papa navelstreng doorknippen. Baby blijft altijd bij mij en in mijn zicht tenzij ik weg moet voor operatie etc dan blijft papa altijd bij de baby en heeft hij huid op huid contact. Ik wil zelf bepalen hoe ik beval (in bad, op een bal, kruk of in bed) en wil mijn wensen hierover kunnen aanpassen.
    Door personeel mag er geen eigen beeldmateriaal gemaakt worden. Familie wordt pas gebeld of toegelaten wanneer wij dat zeggen. Placenta etc mag gebruikt worden voor medisch onderzoek.

Ik had in mijn plan ook staan dat ik eerlijkheid verwacht van de medici. Dat ze me laten weten als er iets niet ok is, dat ze me tijdig laten weten wat de mogelijkheden zijn zodat ik daarover kan nadenken.

20. 636

636 Actief lid

Jul 7, 2015
    252
    0
    0
    NULL
    NULL

Share This Page