Baby vier maanden ruim 500 gram afgevallen.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door humptydumpty, 7 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Mn dochter heeft het flink te pakken sinds afgelopen maandag. Doordat ze flinke keelpijn heeft en zich suf hoest en zich waarschijnlijk gewoon niet lekker voelt (dikke snotneus, niezen, schorre stem, etc...) drinkt ze heel weinig. We krijgen er elke dag met veel pijn en moeite zo tussen de 500 en 550 cc in. Dit is dan verspreid over gemiddeld zo'n twaalf kleine flesjes. Elk flesje is een gevecht. Ze krijgt al elke dag elke 8 uur een zetpil om de pijn wat minder te maken, maar kennelijk zit het haar nog teveel dwars om lekker te drinken. Tussen de slaapjes door is ze wel redelijk vrolijk en kan ze nog gewoon buikje liggen of in de box spelen of e.d., maar ze is wel wat meer klagerig dan gebruikelijk. Ik heb thuis een babyweegschaal en ze is sinds vorige week zondag 530 gram afgevallen. Donderdag was ik bij het cb en daar werd ze natuurlijk ook gewogen (standaard controle) en toen gaf ik al aan dat ze ruim 400 gram was afgevallen. Ze vpk daar zei dat zij hier niets mee kon, omdat de eerdere weging met mijn eigen weegschaal was :(. Ik vroeg haar of ik me zorgen moet maken en haar antwoord was, volgens onze statistieken is ze gewoon aangekomen dus nee. Tja, sinds een maand geleden is ze inderdaad aangekomen, maar sinds een week dus flink afgevallen...

Nu vraag ik me af wat is nog acceptabel bij die kleintjes? Ik ga maandag sowieso even langs de ha, maar vroeg me af of iemand hier iets zinnigs kan zeggen over wat nog wel "mag" en wanneer je je zorgen moet maken. Gelukkig was mn dochterr een flinkerd met bijna 7.2 kilo, maar toch, ruim een halve kilo is niet niks. :(

Daarnaast vroeg ik me af of iemand een tip heeft hoe ik haar meer kan laten drinken? Ik heb wel eens gehoord over een extra schepje nutrilon in de fles, maar omdat ze ook maar net genoeg vocht binnenkrijgt vind ik dit een beetje eng. Heeft iemand nog een gouden tip? Veel kleine flesjes doen we dus al en verder leiden we haar af of geven we de voeding terwijl ze slaapt, maar dit werkt dus niet (genoeg).

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik zou dan juist extra vocht aan de fles toevoegen ipv extra voeding. Vocht is op dit moment toch even belangrijker dan vast voedsel, zeker met koorts etc

3. humptydumpty

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ze heeft geen koorts meer en krijgt vocht genoeg (weet door zh opname toen ze drie weken was, waar ik op moet letten). Mijn angst is nu echt het afvallen, omdat ze al bijna een week bijna de helft van haar normale eten binnenkrijgt. Hoe lang mag een baby dit volhouden zonder dat het gevaarlijke consequenties heeft?

4. MamaMoes

MamaMoes Niet meer actief

Zolang je baby op een gezond gewicht zit, goed alert is etc. en voldoende vocht binnen krijgt zou ik me niet al te veel zorgen maken. En zoals ik het lees is dat get geval. Sterkte!

5. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    Ik lees mee...hier ook ziek met 4,5 maand en 200 gram afgevallen terwijl ze al inimieni is. Net zo lang erover gedaan dat ze eindelijk goed aankwam. Hier geen koorts meer, maar snottebellen, veel slapen en jengelig...ik geef snachts een extra fles slapend maar dat doe je volgens mij al? Ik krijg er hier ook maar 500 cc in...

Ik zou als het morgen niet veranderd wel naar de ha/ka gaan. Dit is iig mijn idee...ik heb hier een betrokken ka gelukkig!

6. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Melk-ijsjes maken? Is maar een ideetje, werkte hier bij tandjes.

7. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Het klopt dat je 2 verschillende weegschalen niet direct kan vergelijken.

Mijn dochter was op weegschaal van de kinderarts 1 dag later ook ineens 300 gram lichter dan de weegschaal van het CB een dag eerder, rarara. Sowieso is 1 keer een fles drinken of 1 keer plassen of poepen bij babies al een groot verschil, maar ook de weegschalen zijn niet altijd op hetzelfde punt geijkt.

Dus ik deel wel de mening van het CB, als ze de eerdere 3 weken meer aangekomen is dan die ene week eraf (als dat al de waarheid is dus), dan haalt ze dat wel weer in.
    Tweede is, je(/huisarts/CB arts) kan er niet zoveel aan doen. Drinken/vocht is belangrijk, aankomen kunnen ze de rest van hun leven nog bij wijze van spreken.

Beterschap!

8. humptydumpty

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Iks anp dat je twee weegscalen niet kunt verglijken, maar die 500 was twee keer op mn eigen weegschaal gewogen. Donderdag had ik haar nog geen tweede keer gewogen, maar gister dus wel. Ik vind 500 gram afvallen best veel, ook al is ze in de drie weken ervoor een heel klein beetje (200 gram) aangekomen.

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Je geeft aan dat ze buiten de voedingen om vrolijk is en speelt: DAT is waar je naar kijkt bij je kindje. Dat is echt je richtlijn en dan mag afvallen bij ziek-zijn en slecht eten verder gewoon. Ze krijgt binnen wat ze minimaal binnen moet hebben :)
    Geen extra voeding aan de flessen toevoegen, eerder extra vocht.
    Uitzieken en dan trekt ze daarna wel weer bij :)

Deel Deze Pagina