Zwemles

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door zogelukkig, 7 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

#1 zogelukkig, 7 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jun 2013
    Ik ben me aan het inlezen over zwemles.
    Wat een gedoe, haha!

Ik snap een paar dingen niet.
    Sommigen bieden een heel traject aan met tweejaarlijks afzwemdata en daarbij staat dan dat het kind op zijn eigen niveau de lessen mag volgen. Hoe zit dat dan als er maar tweejaarlijks afzwemmen is?

Waar ik benieuwd naar ben:

Hoe oud was je kind toen hij/zij begon?
    Hoe vaak per week leste hij/zij?
    Na hoeveel weken mocht hij/zij afzwemmen?
    Hoeveel kostte een les?
    Hoeveel kindjes zaten er in een groep?

Edit: ik hoor en lees namelijk vaker dat een kind pas met 6 zijn A-diploma haalt en dat het dus niet uitmaakt of een kind nu met 4 of 5 begint.

Thx!;)

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hoe oud was je kind toen hij/zij begon? 4,5
    Hoe vaak per week leste hij/zij? 1x p/w 1 uur
    Na hoeveel weken mocht hij/zij afzwemmen? nvt
    Hoeveel kostte een les? 39,50 p/m
    Hoeveel kindjes zaten er in een groep? Variërend van 5-10

Dochter begon hier als 4,5 jarige die als de dood was voor water. Niet zo zeer het water zelf, maar o wee als haar haren nat werden dan was het een drama! Het ziet er nu naar uit dat ze rond haar 6e verjaardag mag afzwemmen (puntjes op de i nu nog). Is bij haar veel tijd 'verloren' gegaan aan het echt angst-vrij hoofd in het water.. MAAR na een paar weken wist ze zichzelf al in geval van nood te redden en ging ze met sprongen vooruit bijvoorbeeld met het haren wassen. En vooral dat eerste vond ik erg belangrijk: weten hoe ze zichzelf zou kunnen redden in geval van.

Zou ook kijken hoe ze de lessen aanbieden, want bij sommige zwemscholen werken ze dus met groepjes.. Kan je bepaalde dingen schuif je een groepje op. Of kan je bepaalde dingen krijg je een sticker en ga je ook door. Andere scholen zoals bijv die van mijn dochter werken met vaste groep en juf en beginnen gelijktijdig. Alleen kinderen die echt er bovenuit steken schuiven sneller op. Kijk bijvoorbeeld ook nog naar hoe begonnen wordt: eerst watervrij maken in ondiep water? Meteen in het diepe? Met bandjes of met zo'n drijfpak. Zijn veel verschillende mogelijkheden.. Haast teveel hihi ;)

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Hier begonnen ze alle 3 met ongeveer 4,5. Nu betaal ik 65 euro voor 12 lessen. Maar bij onze oudste 2 was dat goedkoper. Ze zwemmen hier 2x per week een half uur. Je kan ook voor 1x per week 45 min. kiezen maar dan schijnt het langer te duren.

Hier ben je ervan verzekerd dat je over elk badje (totaal 4) 12 weken doet. Redden ze het niet krijgen ze extra ondersteuning, kunnen ze het sneller, schuiven ze eerder door. B duurt 3 maanden. Onze kinderen waren nog geen 6 toen ze hun A en B diploma hadden.

4. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Nick was vijf toen hij begon met zwemles en had a en b met 6 jr en drie maanden. Eerst 3 mnd 1/2 uur les, daarna 6 mnd snelcursus 2 uur/ week achter elkaar toen a diploma, daarna 6 maanden 1/2 uur voor B. Door ziekte van hem lukte dit na 3 maand net niet. Kosten....geen idee meer...vergeet ik liever. Na de zomer start onze jongste dan vijf jaar drie maanden.

Geoepsgrootte max 6 kindjes, bad van 1.10 -1.30 diep 20 mtr lang, afzwemmen elders

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.800
    113
    ingevuld

6. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    Hoe oud was je kind toen hij/zij begon? 4 jaar
    Hoe vaak per week leste hij/zij? 1 keer per week 45 min
    Na hoeveel weken mocht hij/zij afzwemmen? 1½ jaar voor A nu nog voor B duurt langer dan gedacht omdat ze klein en ielig (mager) is.
    Hoeveel kostte een les? 55 euro per maand
    Hoeveel kindjes zaten er in een groep? 3 tot max 8 kinderen

Ze zwemt deze maand 2 jaar dus. We hopen wel dat ze voor de zomer vakantie haar B te halen

7. knap

knap Niet meer actief

Hoe oud mijn kind was. Hij was 7.
    Hij leste eerst twee keer per week na de hand veranderde dat naar een keer per week 50 minuten.
    Na 12 maanden mocht hij afzwemmen heeft wel zeg maar drie maanden niet gezwommen 6 weken schoolvakantie was het gesloten daarna na dat hij een oorontsteking had weer eens zes weken.
    De lessen kosten mij 60 euro per maand 4/5 lessen waren dat dan. Vergat je een les of was je kind ziek was je ook je les kwijt<Inclusief zwembad pas 5 euro eerst was het borg wat je betaalden toen schafte ze die borg af was ik ook mijn 5 euro kwijt.
    Z.n kind of 10 per groep.

Heb hem vlak voor zijn A nog een spoed cursus in het zwembad gegeven drie dagen achter elkaar 2 uur zwemmen was in de herfstvakantie. Al met al vond ik het een dure bedoeling. Maar ben wel heel blij dat hij zijn abc heeft.

Al met al inclusief zijn B ben ik z.n 18 maanden zoet geweest. C heeft hij op school behaald. ;) gelukkig.

En straks met dochter ga ik het ook pas rond 6/7 jaar doen. Misschien iets eerder met een jaar of 5. En doe ik haar op een ander zwembad dat nu toch anders ligt bij mij in de buurt en daar hebben ze de reddingsbrigade die moet goed koper zijn. Mijn zusje heeft haar zoon daar toen laten zwemmen. En ging prima.

8. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Hoe oud was je kind toen hij/zij begon? 3 jaar en 3 maanden
    Hoe vaak per week leste hij/zij? 1 keer per week 50 min
    Na hoeveel weken mocht hij/zij afzwemmen? nog onbekend, de juf is wel erg tevreden over hem dus ben benieuwd. Als hij met ruim 4 jaar zijn a haalt, heeft hij het in onze ogen heel erg knap gedaan. Maar het is niet erg als het wat langer duurt.
    Hoeveel kostte een les? 35 euro per maand
    Hoeveel kindjes zaten er in een groep? max 8

9. twinkle star

Mag ik vragen waarom jullie zo vroeg begonnen zijn? Hier mag het pas vanaf 4 jaar en bij mijn vriendin in Utrecht pas vanaf 5.

10. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Doorgestroomd vanuit het peuterzwemmen :) Zoonlief was watervrij en wilde alleen zwemmen/had meer uitdaging nodig. Anders hadden wij ook wel gewacht totdat hij een jaar of 5 was en hem bij een reddingsbrigade op les gedaan. Ik moet zeggen dat hij voor zijn leeftijd erg goed naar de juf luistert.

11. twinkle star

Ok vandaar, vroeg het me af omdat er zo veel verschil zit in zwembaden. De een niet voor 4 jaar, de ander niet voor 5 en bij vrienden van ons mochten ze vanaf 3,5. Het ene kind kan het aan, het andere niet. Onze oudste 2 hadden met 4,5 nog redelijk wat moeite terwijl nu de manier van lesgeven is aangepast (badje 1 niet alleen watervrij maken maar ook echt zwemmen) en onze dochter van 4,5 zonder moeite het badje al doorzwemt met een rol onder haar nek.

12. zogelukkig

Dat watervrij maken doen ze ook niet overal of zit dat bij A in?

13. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Verschilt ook per aanbieder. Sommige zwemscholen zijn specifiek gericht op eerst watervrij maken en dan van daaruit verder, andere willen het liefste alleen kinderen die al (zo goed als) watervrij zijn.

14. zogelukkig

Kan iemand mij eens precies uitleggen wat verstaan wordt onder 'watervrij'?

Zoon had het lange tijd niet zo op met water (als in zee/plas/zwembad), maar na onze vakantie (veel naar zee geweest) ineens wel! Hij lag van de week zelfs in de plas te 'zwemmen' (met zijn buik op de bodem in ondiep water zwembewegingen te maken:D).

15. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Hoe oud was je kind toen hij/zij begon? 4
    Hoe vaak per week leste hij/zij? 1x 75 min
    Na hoeveel weken mocht hij/zij afzwemmen? Zoals het er nu uit ziet in november na 9 maanden
    Hoeveel kostte een les? 490 per half jaar bij een jaar afname
    Hoeveel kindjes zaten er in een groep? 8

16. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Mijn zoon was nét 4 toen hij met zwemles begon.
    Hij zwom 1 x per week 45 minuten.
    De prijs was € 11,00 per les.
    Hij zat in een groepje van 6.
    Hoe verder hij kwam(start- basis- eind) kwamen er meer kindjes in de groep(max 8)
    Hij is in Oktober begonnen en zwom in November het jaar daarna af. 4 maand later had hij ook zijn B.
    Mijn dochter gaat pas zwemmen als ze bijna 5 is. Mijn zoon ontbrak het echt aan lichaamskracht(zeker voor B)
    Als het goed is mag ze in september beginnen. Vind ik vroeg zat!

17. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.024
    550
    113
    onze dochter is eind januari 4 geworden. ze zit vanaf mei op zwemles. dit noemen ze hier kleuterzwemmen en het is denk idd watervrij maken. ze moeten onder water en dingetjes van de bodem pakken enzo en ze oefenen al wat de slagen.
    8 lessen kosten hier 41 euro.
    mijn dochter vind het erg leuk en als ze straks 5 is en voor a mag heeft ze al voorsprong, mag ze op een hoger niveau beginnen en heeft ze dus eerder a diploma. les duurt half uur en meestal 4 of 5 kindjes

18. juut26

juut26 Fanatiek lid

28 apr 2007
    4.862
    0
    0
    Roosendaal
    oeink, wat een kleine groepjes allemaal!
    wij hebben pech, ander zwembad in onze stad is failliet en al die leerlingen zijn net overgenomen door ons zwembad. yara zwemt nu met 15 (!) kinderen in het diepe, laatste bad voor t afzwemmen. slechts 1 juf. ze haalt het net niet voor de vakantie, omdat de borstcrawl niet goed lukt. ze is begonnen toen ze net 5 jaar was, we zwemmen nu 1 jaar en 3 mnd ofzo.
    hier werd eerst watervrij gemaakt en toen door voor AB. wij hebben gekozen voor een pakket, dan maakt het niet uit hoe lang ze erover doet.
    ze is erg bang geweest en regelmatig heb ik haar hard huilend in de douche moeten zetten,maar nu gaat het gelukkig goed. in het diepe was ze in het begin bang om dood te gaan zei ze zelf (agos)..
    succes met je keuze!

19. miesemies

miesemies Actief lid

25 mrt 2013
    374
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier mag je pas inschrijven vanaf 4 jaar en dan ben je op zijn vroegst na 10 maanden aan de beurt. Ik denk wel dat het sneller gaat met lessen als ze al aardig of helemaal watervrij zijn. Dan hebben ze dat al onder de knie. Soms kun je dat al oefenen door veel met ze te gaan zwemmen maar bij sommige kinderen duurt dat gewoon lang en daardoor schiet de zwemles ook niet op. Hier was mijn dochter al watervrij en begon met 5 jaar. Binnen 11 maanden had ze a en na 2 maanden b. Wel was zij aan de snelle kant en gaven ze hier als gemiddeld aan 14 maanden les (excl. vakantie) met 1 uur zwemmen in de week. De groepjes waren rond de 8 kinderen.

20. diddi

diddi Bekend lid

1 jan 2010
    590
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoe oud was je kind toen hij/zij begon? Mijn dochter gaat over anderhalve week beginnen en dat is dan drie weken voordat ze vier jaar wordt
    Hoe vaak per week leste hij/zij? Zij gaat een keer per week zwemles krijgen en die duurt dat steeds een uur
    Na hoeveel weken mocht hij/zij afzwemmen? Geen idee nog.
    Hoeveel kostte een les? jeetje weet ik zo snel even niet, prijs gaat hier per drie maanden en omdat wij met prive en groepsles zitten weet ik het even niet.
    Hoeveel kindjes zaten er in een groep? Ze gaat in een groep beginnen, maar na de vakantie over na privéles ivm extra zorg. Ze heeft een ernstig ongeluk gehad waardoor dat beter is dan in een groep voor haar.

Edit: ik hoor en lees namelijk vaker dat een kind pas met 6 zijn A-diploma haalt en dat het dus niet uitmaakt of een kind nu met 4 of 5 begint. Wij doen haar zo vroeg op zwemles om meerdere redenen. Een omdat het goed is voor haar herstel en dat is dus zeer belangrijk. Tweede omdat zij heel graag al wil leren zwemmen en ook al de bewegingen doet als we vrij zwemmen met haar. En natuurlijk is het altijd fijn dat ze wat leert hier met al het water om ons heen.
    Het maakt ons niet uit als het lang duurt voor ze het diploma heeft. Plezier is het belangrijkste.
    Het is ook kind afhankelijk, ik ken aardig wat kindjes die zes zijn en a en b binnen hebben. Mijn nichtjes en wat kindjes van vrienden. Dus het hangt ook echt van de interesse en aandacht van het kind af. Hoe vlot het de lessen op pakt.

Succes met het uitzoeken en beslissen!

Deel Deze Pagina