Waar aan denken bij een nieuwbouwwoning?

Discussie in 'De lounge' gestart door Bloem85, 17 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem85

    Bloem85 Niet meer actief

    Wij gaan binnenkort tekenen voor een nieuwbouwwoning, maar ik heb nog wat vragen. Wie kan mij meer vertellen over het verloop van het hypotheek bij aanvang van de bouw. Hoeveel procent ga je bij de start betalen en na hoeveel tijd loopt dit op? Ook ben ik benieuwd hoe de hypotheek werkt in combinatie met onze al lopende hypotheek en een overbruggingskrediet. Is het zo dat je bijvoorbeeld betaalt: 600 euro al lopende hypotheek, 600 euro overbruggingskrediet en dan nog 1000 euro voor de nieuwe hypotheek? (Willekeurige bedragen) Wie kan mij helpen? Dat zou heel fijn zijn. Bedankt alvast!!
     
  2. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.203
    113
    randstad
    Je betaald de oude hypotheek. Meestal (volgens mij) rente van je overbrugging (dus geen aflossing) en het gedeelte van je nieuwe hypotheek dat is vrijgegeven dus bij elke fase ga je meer betalen
    https://www.bewustnieuwbouw.nl/hoe-gaat-betalen-in-termijnen/
     
    evaleana vindt dit leuk.
  3. mama2bengeltjes

    mama2bengeltjes Fanatiek lid

    28 jan 2015
    1.174
    516
    113
    Bij ons ging het betalen van de nieuwbouw in fases maar dat stond ook duidelijk vermeld in de papieren van de aannemer. Eerst bij bouwrijp maken, dan bij de fundering, eerste verdieping enzovoort. Die informatie krijg je bij het tekenen dacht ik.

    Let bij de opties in jullie nieuwe huis goed op welke je aankruist. Stopcontacten bijvoorbeeld zijn altijd handig om er extra van te nemen.

    Veel plezier met deze stap, wij vonden het erg leuk om te doen!
     
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.501
    8.353
    113
    Hier precies zo. :)
     
  5. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.463
    3.449
    113
    Wij zitten momenteel middenin de bouw van onze nieuwbouwwoning.
    Wij betalen:
    Onze huidige hypotheek
    Rente van onze overbruggingshypotheek
    Gedeelte van onze nieuwe hypotheek.

    Dat laatste bedrag wordt elke keer meer. Als er een nieuwe termijn betaald is, gaat er weer geld uit ons bouwdepot en dan krijgen we daar dus ook minder rente over.

    Wij hebben 10 oktober de overdracht van onze huidige woning. Dan wordt de overbruggingshypotheek afgelost. Wij hebben er geen gebruik van hoeven te maken. Dus die kosten vervallen dan.

    Wij krijgen dit jaar ook nog geen hypotheekrenteaftrek van onze nieuwbouwwoning. De hypotheekadviseur zei dat dat nog niet handig was om aan te vragen, omdat het maandbedrag nog elke keer anders kan zijn vanwege die rentevergoeding van het bouwdepot.

    Wij hebben nu 4 termijnen betaald:
    Ontgraven
    Gereedkomen begane grond vloer
    Gereedkomen 1e verdieping vloer
    Gereedkomen zoldervloer.

    Volgende termijn moet betaald worden als de dakpannen gelegd zijn. Zal niet lang meer duren, want de dakplaten liggen er al op, maar ze hebben nu nog vakantie tot 29 augustus.
     
  6. Bloem85

    Bloem85 Niet meer actief

    Bedankt voor de reacties. Dat geeft al meer inzicht! Er is een hoop uit te zoeken!
     
  7. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.643
    3.771
    113
    Je hebt gewoon tijdelijk twee hypotheken + de overbrugging van de overwaarde op je oude huis, totdat je oude huis is over gedragen.

    De nieuwe hypotheek wordt in een bouwdepot gestort. Daar krijg je rente over die doorgaans gelijk is aan de rente die je betaald. Per saldo kom je dan dus op 0 uit. Vaak betaal je bij aanvang direct de kosten van de grond. Wij kochten de grond van de gemeente. Daarna betaal je bij elke 'mijlpaal' een gedeelte aan de aannemer. Bij ons was de eerste betaling nadat de begane grondvloer gereed was.

    Zo loopt je bouwdepot tijdens de bouw leeg en worden je netto hypotheeklasten steeds hoger.
     

Deel Deze Pagina