Prolactine in bloed verhoogt...

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Denise85, 19 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Denise85

Denise85 Fanatiek lid

4 okt 2006
    1.685
    0
    0
    Hallo meiden

Ik kom net van de dokter om een hechting te verwijderen zegt hij tussen neus en lippen door dat hij de uitslag van mijn bloedonderzoek binnen heeft (ik dacht dat dat naar de gyn ging maar blijkbaar heeft hij ook een kopietje gehad) en dat mijn prolactine verhoogt is. Heeft iemand hier dit ook gehad? Ik heb geprobeert te googlen maar kan niet vinden wat ik wil weten. Ik moest dinsdag naar de gyn maar dan moet ik nog zoooo lang wachten ;)dus vandaar dat ik het hier ook even vraag. hopelijk kan iemand hier mij wel wat meer vertellen!

groetjes,

Denise

2. erlida

erlida Fanatiek lid

2 okt 2006
    1.999
    0
    0

3. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    wat is prolactine?

4. mariekebalm

mariekebalm Fanatiek lid

31 okt 2006
    1.882
    0
    0
    Argeliers, Frankrijk
    Hoi, sorry, had niet zoveel tijd om alles op te zoeken, heb ff snel dit gevonden:

De hypofyse is een kleine klier ter hoogte van de hersenen die instaat voor de afscheiding van bepaalde hormonen zoals bijvoorbeeld prolactine. Prolactine is een hormoon dat verhoogt bij de vrouw die borstvoeding geeft. Het wordt geproduceerd om een voldoende productie van moedermelk te garanderen. Hyperprolactinemie is een ziekte waarbij de hypofyse overdreven veel prolactine afscheidt zonder dat er borstvoeding wordt gegeven (of bvb bij een man) en zo tot hormonale stoornissen leidt

Wat zijn de symptomen?

Bij de vrouw

Onregelmatige regels
    Volledig uitblijven van de regels
    Vruchtbaarheidsstoornissen
    Abnormale productie van moedermelk

Wat zijn de gevolgen?
    Deze ziekte zorgt zowel bij man als vrouw voor hormonale stoornissen en kan bijvoorbeeld het libido doen verminderen. De personen in kwestie verliezen ook heel wat van hun vitaliteit. Op lange termijn bestaat bij de vrouw een risico van (omkeerbare) vruchtbaarheidsproblemen en voortijdige botontkalking (osteoporose)

Wijst een verhoogde prolactinespiegel altijd op een hypofyseprobleem?
    Neen. Prolactine is een hormoon dat natuurlijk voorkomt. Het is verhoogd bij zwangerschap, borstvoeding, aanzienlijke stress of tijdens de slaap. In dergelijke gevallen wordt de verhoogde hormoonspiegel niet als een ziekte gezien en vereist ze geen behandeling.

5. Denise85

Denise85 Fanatiek lid

4 okt 2006
    1.685
    0
    0
    zo ik heb nog wat gevonden wat me geruststelt!

Verhoogt prolactine:
    Deze groep vrouwen hebben een verhoogd gehalte van het prolactine hormoon in hun bloed. Dit hormoon zorgt normaal voor de melkafgifte bij vrouwen die net bevallen zijn. Als dit hormoon verhoogd is bij niet zwangere vrouwen kunnen deze vrouwen cyclusstoornissen hebben. Sommigen bemerken ook dat ze vocht uit de tepels hebben. Ook hier ligt de oorzaak weer in de hypofyse. Een bepaald gebied in de hypofyse zorgt hier autonoom voor verhoogde prolactine afgifte.
    Behandeling: Dit kan behandeld worden door een dopamine agonist (Dostinex). Dit remt de aanmaak en de afgifte van Prolactine uit de hypofyse. 80 % krijgt na het gebruiken van deze middelen weer een gewone cyclus.

misschien dat andere vrouwen hier ook nog wat aan hebben maar volgens mij komt het niet zo vaak voor....

groetjes, denise

6. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Toen ik hier op het forum vroeg waarom ik voor mijn NOD al melkverlies had kreeg ik van veel mensen de reactie: oooh je prolactine zal wel verhoogt zijn.

Het is dus al vaker hier verteld, bij mij was het echter melkverlies ivm prille zwangerschap.

Deel Deze Pagina