eerste kindje dysmatuur, tweede zwangerschap extra controle?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door babysaluki, 26 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. babysaluki

babysaluki Niet meer actief

Hoi dames..

Mijn dochter was dysmatuur bij de geboorte ( te klein voor de duur van de zwangerschap ), Ze is geboren met 41 weken en 5 dagen, en was maar 48 cm en woog 2864 gram... Ze heeft ook een moeilijke start gehad qua voeding. Ze dronk niet aan de borst, en met moeite uit de fles.. ze heeft de eerste dagen geen druppel melk binnen gehad.. en het duurde heel lang voor ze een beetje op schema zat.

Nu ben ik 7 weken zwanger van de 2e en heb al een afspraak staan bij de vk voor de 10 weken echo. Nu vraag ik me af of de groei van dit kindje extra in de gaten gehouden moet worden... Ik ben er best onzeker over eerlijk gezegd, en heb sterk het gevoel dat het 2e kindje ook erg klein zal zijn...
    Wat vinden jullie..?? moet ik aangeven dat ik hier onzeker over ben... of het gewoon afwachten..??

2. babysaluki

3. Sannehai

Sannehai Niet meer actief

hoihoi

mijn eerste dochter was ook dysmatuur, 41+1 geboren met gewicht van 2780

ik ben op het laatste vd zwangerschap (toen ik al overtijd was) doorgestuurd naar de gyn, ook omdat mn dochtertje nog steeds niet was ingedaald toen,

ze hebben ook na de bevalling gezegd dat de vk de groei beter in de gaten had moeten houden en extra echo's hadden moeten doen, en dat ik bij een volgende zwangerschap mocht kiezen of ik naar een vk wou of naar de gyn

ik heb nu dus net gekozen voor de gyn en daar zal ik dus ook meerdere echo's krijgen om het goed in de gaten te houden, ik v ind dit wel een fijn idee

ik denk dat als ik jou was het zowiso zou na vragen en wel echt meerdere groei echo's zou willen hebben en ik zou ook echt zeggen dat je denk dat dit kindje ook klein zal zijn, moeders gevoel heeft het toch meestal wel goed hoor!

suc6!

4. babysaluki

Heel erg bedankt voor je reactie!! wat fijn dat je bij de gyn terecht kan... ik zal eens informeren en aangeven dat ik me zorgen maak!!

Jij bent ook net zwanger van de 2e zie ik.. Gefeliciteerd!! en succes met alles!!

5. Sannehai

thnx :) ja ik ben wel blij dat ik mocht kiezen, jammer dat jij niet kon kiezen! wie weet als je kindje toch klein blijkt te zijn op de echo's dat je alsnog overgeplaatst word naar de gyn?

6. Angelie

Angelie Bekend lid

21 okt 2008
    607
    0
    0
    Mijn oudste was ook dysmatuur. Daarom werd mij aangeraden bij de volgende zwangerschap bij de gyn onder controle te gaan. Dat heb ik dus gedaan en ik vond het erg fijn dat alles zo goed in de gaten gehouden werd. Mijn 2e is te vroeg geboren, dus ik weet niet of hij dysmatuur geweest zou zijn. Mijn 3e had wel weer een groeiachterstand, die dus ook weer goed in de gaten gehouden werd. Hij was net niet dysmatuur bij zijn geboorte.

De gyn doet er bij mij overigens heel luchtig over. Ze zei letterlijk: jij baart schijnbaar gewoon geen grote kinderen.

Dus maak je niet al te druk.

7. beagle78

beagle78 Bekend lid

7 feb 2008
    720
    1
    0
    Hier ook een dysmatuurtie. 2100 gram bij 38 weken.
    Ik heb 2 weken in het ZH moeten doorbrengen omdat mijn kleintje op p2 geloof ik zat. Moest ook in de couveuze i.v.m. warmte vasthouden en glucose maar verder was hij gelukkig prima in orde. Hier was het drinken ook vreselijk. borstvoeding was hij gewoon niet sterk genoeg voor dus uiteindelijk voor de fles gegaan.

Nu bij de tweede sta in onder controle bij de gyn.

Als ik jou was zou ik bij de VK aangeven dan je na de 20 weken de groei extra in de gaten wilt houden. je krijg dan een paar keer een groeiecho en als er idd een achterstand is dan wordt je vanzelf doorgestuurd. Ik zou het zeker WEL vermelden en in de gaten laten houden.

succes! Ik ben zelf ook heel benieuwd of mijn tweede ook weer klein zal zijn.

8. wannaBmum

wannaBmum Fanatiek lid

17 okt 2007
    2.957
    0
    0
    #8 wannaBmum, 26 nov 2010
    Laatst bewerkt: 26 nov 2010
    Mmm, mijn eerste kindje was 2480 gram bij 39 weken (ingeleid ivm zwangerschapsvergifitiging) Dit laatste zal vermoedelijk wel de oorzaak zijn geweest. Ik heb gekozen voor begeleiding via de VK (tot 34 weken, daarna toch gun ivm keizersnede) Maar er is eigenlijk niet over gesproken dat er deze zwangerschap extra groeiecho's gemaakt gaan worden. Goeie vraag voor de volgende controle!

9. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Is dat tegenwoordig al dysmatuur????
    Zijn de kindjes tegenwoordig gemiddeld zo 'zwaar' dan?

Wil niet lullig overkomen hoor, bedoel er ook niks mee, maar wist dus echt niet dat bijna 3 kilo met 41 weken al dysmatuur is.

Verder heb ik er niet veel verstand van dus ga er niet al te ver op in. Maar heb wel weer wat bijgeleerd.

@TS, hopelijk kan je naar de gyn en zal dit kindje wat zwaarder worden :D.

10. Angelie

Angelie Bekend lid

21 okt 2008
    607
    0
    0
    Volgens mij is onder de 2500 gram bij een normale zwangerschapsduur dysmatuur.

11. wannaBmum

wannaBmum Fanatiek lid

17 okt 2007
    2.957
    0
    0
    Meestal wordt onder dysmatuur verstaan beneden de P5 in de groeicurve. Dus de kleinste 5%. Het meerendeel hiervan (70%) is gewoon klein omdat bijvoorbeeld de ouders klein zijn. Bij 30% is er sprake van een groeivertraging door een verstoring in de aanvoer van voedingsstoffen. Deze kinderen hebben een hoger risico op lage bloedsuikers na de geboorte, moeite met drinken en andere complicaties. Om dit in de gaten te houden worden moeders die in de vorige zwangerschap een klein kind hadden, zonder dat het gewoon bij de aanleg past, soms extra gecontroleerd.

12. wannaBmum

wannaBmum Fanatiek lid

17 okt 2007
    2.957
    0
    0
    Denk dat het bij mij nog niet ter sprake is gekomen omdat ik de vorige keer natuurlijk een duidelijke verklaring had (zwangerschapsvergiftiging) waarvan de kans op herhaling aanwezig, maar klein is.

13. Sannehai

nouja, dat is in iedergeval wat er toen tegen ons gezegd is..

14. beagle78

beagle78 Bekend lid

7 feb 2008
    720
    1
    0
    klopt onder de p5 is dysmatuur.Ons kindje had ook een achterstand van 5 weken. "Gewone" kleine kindjes volgen wel mooi hun eigen groeilijntje. Dysmatuurtjes hebben dus echt een achterstand opgelopen.

15. babysaluki

Ja, een kindje dat met zo goed als 42 weken geboren word en 2864 gram weegt is dysmatuur... aangezien rond de 3400 gram bij een zwangerschapsduur van 40 weken zo'n beetje gemiddeld is :)

16. babysaluki

thanks iedereen voor de reacties.. ik ga het zeker aankaarten bij de vk !

Deel Deze Pagina