Inmiddels ben ik ruim 10 weken zwanger. Sinds een aantal weken heb ik flink last van m'n darmen. Ze rommelen en ploppen continue en het voelt alsof de hele boel zich steeds omdraait. Tot week 8 heb ik ook last gehad van diarree maar dat is nu weg, kan nu af en toe maar moeilijk naar het toilet. Van de gyn heb ik daar zakjes macrogol voor gekregen maar hierdoor wordt het alleen maar erger. Sinds een aantal dagen zijn m'n darmen echt pijnlijk, ene keer links andere keer rechts. Soms echt kramp, soms gewoon zeurende pijn. Vannacht zelfs wakker geworden van de pijn, het was bijna niet te doen. Heb zelfs op het punt gestaan om de huisartsen post te bellen maar na wat lopen in huis zakte her weer af. Nu gaat het weer wat beter. Iemand ervaring hiermee? Wat kan dit zijn?
Klinkt als obstipatie.. heb ik ook last van gehad in 1e trimester. Naar de wc gaan voelde als een bevalling van een steen (sorry.. ) en had zo'n enorm opgezette buik dat ik met 8 weken al in de positiebroeken liep (normale drukte precies met de knoop op een plek die pijn deed). heb veel roosvicee laxo gedronken, gedroogde pruimen door de yoghurt en veel vezels en vocht. Misschien de zakjes even laten voor wat ze zijn en het proberen met wat 'natuurlijke' middelen? Sterkte!
Bedankt voor je reactie. Ik kan de laatste dagen wel gewoon 1x per dag normaal naar de wc, is ook niet hard of zo. Ik heb die roosvice en pruimen en alles wel in huis maar durf het niet te nemen omdat die darmen daar nog meer van gaan rommelen. De macrogol neem ik sinds een week niet meer
Ja lastig wel.. je moet denk ik zelf bepalen wat goed voelt. Ik ben zelf begonnen met Laxo omdat je dat voor mijn gevoel nog wel kan doseren (dus niet meteen die hele fles wegdrinken). Dat rommelen herken ik ook wel.. die geluiden af en toe erg charmant als in het openbaar bent ook. Off topic: fijn dat het goed gaat met je zwangerschap , zat net naar je handtekening te kijken..
Ja het is erg irritant en pijnlijk . Idd fijn dat we weer zover gekomen zijn, hopelijk blijft deze uk bij ons! Heb net toch het zh maar gebeld, heb de medisch vk gesproken. Zij geeft aan dat dit soort klachten echt door 'overbelasting' komen, en ik dus veel rustiger aan moet gaan doen. Heb het ook druk gehad de afgelopen dagen dus wat dat betreft kan het wel kloppen. Moet nu halve dagen gaan werken en verder niks zwaars tillen of zoiets. Het schijnt dat dit soort klachten uiteindeljk over kan gaan in harde buiken en dat willen we voorkomen. Zo is de vroeggeboorte van ons zoontje ook ontstaan destijds... Kortom ik ben even van slag
Ohh dat kan ik me voorstellen wat vervelend allemaal zeg. Goed dat je hebt gebeld in ieder geval. Rustig aan, werk je fulltime en/of doe je lichamelijk werk? het is moeilijk om een stapje terug te doen maar denk aan jezelf en je uk! sterkte!!
Ik werk 32 uur als intensive care verpleegkundige. Veel staan en tillen en dus best zwaar. Voor mezelf vind ik het niet zo heel lastig, heb het er voor over, maar zie er enorm tegenop om m'n werk te bellen zo.
Wat lastig Madelein. Hier ook het eerste trimester erg veel last gehad van mijn darmen. Ook allerlei natuurlijke producten geprobeerd wat soms hielp. Nu kan ik beter naar de toilet. Mijn darmen blijven overigens wel onrustig voel ze bijna constant aan het bewegen en werken. Helaas vanaf 12wkn ook al harde buiken en vanaf 16wkn erg veel. Weet niet of dit met dd darmen te maken heeft. Ik ben vanaf 16wkn ook minder gaan werken. Werk nu halve dagen vd 36uur. Helaas nemen de harde buiken nog niet echt af maar het geeft wel meer rust. Ben ook vpk maar dan in de psychiatrie dus lichamelijk minder belastend. Hoe moeilijk ook pak je rust vooral met jou verleden zou ik extra voorzichtig zijn. Sterkte!
@miekie: O wat vervelend die harde buiken . Idd rust pakken hoor! En is je urine al eens gekweekt? Daar kan je ook harde buiken van krijgen ( blaasontsteking). Gelukkig is het zomer en kunnen we buiten relaxen . Is beter dan de hele dag binnen hangen! Idd dat constante gedraai en gekramp is zo irritant! Maar ja als alles maar goed is met de uk!
Heey madelein. Gefeliciteerd met je zwangerschap. Ik heb ook tijdje gehad Inbeginw dat niet na wc kon, veel vocht en vezels eten. Dat hielp bij my. Dat werk kwestie, om te bellen dat ken ik, ben met wk24 50% gaan werken, hadt last van hardebuiken. (Werk in winkel aleen maar staand werk en veel bukken. Niet optimaal) en met wk 27 heeft Arbo arts van m'n werk in gegrepen die vond verstandiger dat k per direct stopte met werken, ik hadt eigenlijk geen keus want hun hadde dat al beslote aangezien m'n cervix weer verkort was en met m'n geschiedenenis. Ik vond vrezelijk om het tegen m'n collega's te vertellen maar merk dat rust wel me goed doet zit nu op 31wk ben nog nooit zo ver gekomen met zwangerschap. Alles voor de baby. Xxx