in WW tijdens zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Lex, 16 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lex

Lex Bekend lid

11 okt 2010
    517
    0
    0
    Hallo,

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik het super vriendlijk vind dat jullie hier antwoord geven op allerlei vragen.

Mijn vraag is alsvolgt:
    Mijn (onbepaalde tijds) arbeidscontract wordt per 1 januar ontbonden (buiten mijn schuld om, geen dringende reden). Dit houdt als het goed is in dat ik recht heb op ww.

Mijn verlof zou half april ingaan. Houdt het dan in dat ik tot half april ww krijg en vanaf half april recht heb op wazo (100%)? Ook al is mijn contract dus voor 10 weken voor de uitgerekende datum ontbonden.

Een tweede vraag:
    Ik krijg van mijn werkgever een 'vergoeding' mee volgens de kantonrechterformule. Wordt dit in mindering gebracht op je ww, of staat dat er los van.

Alvast bedankt voor het antwoord.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lex,

Bedankt voor je positieve reactie op onze aanwezigheid op dit forum.

Ook vanuit de WW heb je recht op zwangerschapsuitkering (WAZO). Heb je in de 10 weken voor de uitgerekende datum nog WW? Dan heb je ook recht op WAZO. Deze kun je 8 weken voor je bent uitgerekend aanvragen via UWV Telefoon (0900-9294). De WW wordt dan 16 weken onderbroken en kan na afloop daarvan weer worden voortgezet.

Actuele informatie over de WAZO vind je hier.

Je kunt zoals je al aangeeft met ingang van 1 januari een WW-uitkering aanvragen. Je ontslagvergoeding wordt niet in afgetrokken van je WW-uitkering.

Daarbij is het volgende wel van belang: Je werkgever moet bij je ontslag wel rekening houden met een opzegtermijn.

Krijg je een ontslagvergoeding omdat er geen rekening is gehouden met een (juiste) opzegtermijn ?
    Dan krijg je niet altijd direct een WW-uitkering. Afhankelijk van de vergoeding stel UWV een fictieve opzegtermijn vast.
    Je WW-uitkering gaat pas in na deze fictieve opzegtermijn.

Actuele informatie over de WW vind je hier.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina