Hoever woont oma van jullie vandaan? Hier wonen beide opa's en oma's ruim een half uur rijden vandaan, dus hadden wij altijd een buurvrouw/vriendin voor spoedoppas. Mocht het zo zijn dat we hals over kop naar het ziekenhuis moesten, dan hoefde vriendin de straat maar over te steken en we konden weg. En hadden opa en oma rustig de tijd om Hier naartoe te komen. Hier ging voor de kinderen zoveel mogelijk het gewone leven door. Dus gewoon naar school, psz, clubjes wat dan ook. Voor kinderen kan het anders wel heel lang duren voordat ze wat horen. En oma moet haar dan maar ziet zien te houden, terwijl ze op school fijn afleiding krijgt. Ik maakte zelf ook altijd een hele weekplanning. Zeker met meerdere kinderen is dat makkelijk. Ook voor bijv de kraamverzorgster. Op die planning stond wie wanneer gym had, en dus gymkleding mee moest, breng en haaltijden school/psz, tijden sport of andere clubjes. Qua kennismaking dochter met baby broertje...tja dat is denk ik erg afhankelijk van hoe de bevalling is gegaan. Mag je meteen naar huis? Moet je nog een nachtje blijven? Hier is dat telkens weer anders gegaan. Bij de oudste kinderen waren oudere broertjes/zusjes zelf nog peuter of dreumes. Dan Logeerden ze meestal bij opa en oma en kwamen ze weer thuis als wij met baby thuisgekomen waren. Toen we eenmaal schoolgaande kinderen hadden kwamen we thuis met de baby terwijl zij ook thuis waren. Netjes allemaal in pyjama op de bank in spanning af te wachten tot papa en mama kwamen. Toen jongste geboren is moesten wij een nachtje in het ziekenhuis blijven. De middelbare school waar de oudste drie toen op zaten staat tegenover het ziekenhuis. De oudste drie zijn toen meteen uit school even komen kijken. En de rest heeft de baby pas de volgende dag gezien. Als je oma als oppas hebt voor dochter is dat al helemaal prima. En voor dochter zou ik alles zo veel mogelijk in het normale ritme door laten gaan. En hoe alles verder loopt? Dat zie je dan vanzelf