In ziektewet door zwangerschap, werkgever betaalt niet

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Margo1, 12 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Margo1

Margo1 Nieuw lid

12 dec 2011
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Best UWV webcareteam,

Ik ben werkzaam bij een kleine afdeling binnen een algemeen ziekenhuis (val onder de CAO Ziekenhuizen). Vanwege een zeer gecompliceerde zwangerschap zal ik volgende maand helemaal moeten stoppen met mijn werk. Ik ben dan echter nog maar 20 weken zwanger (dus ver voor mijn zwangerschapsverlof). Mijn leidinggevende gaf vandaag aan dat ik alleen tijdens mijn zwangerschaps/bevallingsverlof doorbetaald zal krijgen, maar de weken die ik daaraan voorafgaand in de ziektewet kom niet. Als ik na 2 jaar nog gezondheidsklachten zou hebben, zou ik wel voor uitbetaling in aanmerking komen (maar gezien de zwangerschap-gerelateerde klachten is dit natuurlijk niet van toepassing, dus een nogal irrelevante opmerking).
    Na 10 jaar met vrijwel geen enkele ziektedag bij deze werkgever gewerkt te hebben, valt dit me een beetje rauw op mijn dak. Weten jullie of dit zomaar kan of heb ik in de weken voorafgaand aan mijn zwangerschapsverlof toch op de een of andere manier recht op uitbetaling?

Alvast bedankt voor uw antwoord!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Margo1,

Je hebt inderdaad recht op uitbetaling.

Normaal gesproken moet je werkgever je loon betalen als je ziek bent. Maar wanneer je als werkneemster door zwangerschap (of je bevalling) je werk niet meer kunt doen, kan je werkgever een ziektewet-uitkering voor je aanvragen. Deze wordt door UWV betaald.

Meestal betaalt UWV aan de werkgever, en betaalt hij je loon door. Als de werkgever of jij dit niet wil, betalen wij direct aan jou. Je werkgever moet dit dan wel op het aanvraagformulier vermelden.

De ziektewet-uitkering is 100% van het loon dat je in de afgelopen 12 maanden gemiddeld per dag verdiende.

Actuele informatie over de ziektewet vind je hier.

Ik wens je veel beterschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina