Hoe moet ik dit aanpakken? Baas is een ...

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Sharonmenzo, May 11, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sharonmenzo

Sharonmenzo Actief lid

Jul 10, 2013
    275
    1
    18
    Maastricht
    Dag dames,

Mijn baas is geen leuke kerel. 3 van mijn 4 collega's hebben in maart ontslag genomen om jullie een beeld te geven. Ik wil ook heel graag weg, maar ben zwanger dus dat is op dit moment lastig. Nu heb ik sinds 5 weken veel last van m'n bekken en loop wekelijks bij de fysio. Naast het feit dat ik het lichamelijk zwaar heb maakt mijn baas het mij nog veel zwaarder. Zo is hij bijv vaak erg grof, eist heel veel maar doet zelf niks, en hij houd er een hele creatieve boekhouding op na waardoor alles chaotisch is.. Ook heeft hij 1 nieuwe medewerker aangenomen die nog heel veel moet leren en veel fouten maakt die ik vervolgens op moet lossen. Kortom ik sta strak van de stress! Ik wil stoppen, maar hoe pak ik dit aan? Als ik mijn baas al ergens op aanspreek krijg ik de wind van voor, laat staan als ik mij ziek ga melden... 😞

2. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Op dit moment, als je het niet meer trekt door de zwangerschap en bekkenklachten zou ik zeggen: Gewoon toch ziekmelden. De reden is je zwangerschap/bekkenklachten en meer hoef je niet daarover kwijt tegen je baas. Hij moet je dan ziekmelden en dan val je onder het UWV. Verdere dingen worden daardoor geregeld en evt. door de Arbo. Staat hij verder los van en als hij dat vervelend vindt is dat zijn probleem :)

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ziek = ziek! Wanneer jij het echt niet meer trekt, dan zul je je toch ziek moeten melden en je werkgever heeft zich daar maar naar te schikken. hij bepaalt nl niet of jij wel/niet kunt werken, dat doet de arbo-arts.

4. Sharonmenzo

Sharonmenzo Actief lid

Jul 10, 2013
    275
    1
    18
    Maastricht
    Bedankt voor de reacties dames. Moet ik ook een briefje halen bij mijn huisarts, fysio of verloskundige? Of pas als hij hierom vraagt?

5. Gewoon ziekmelden en hij moet het dan met de ARBO gaan regelen.... Sterkte meid,lijkt me niet fijn als je nu al weet dat je de wind van voren gaat krijgen :( Probeer te onthouden dat je compleet in je recht staat!!

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Duitsland
    Zoals gezegd, je baas bepaalt niet of jij ziek bent of gezond, dat wordt bepaald via de ARBO! evt kan je de arbo-arts toestemming geven om contact te zoeken met je HA of je Vk oid, maar pas wanneer daar om wordt gevraagd.

7. cactusje

cactusje VIP lid

Feb 12, 2015
    6,752
    1,993
    113
    jij meld je ziek en je baas moet je aanmelden bij het uwv..
    je moet een zwangerschapsverklaring afgeven en je baas hoort je dan aan te melden.
    vanuit het uwv krijg je dan een oproep voor de arbo arts.
    als je het niet vertrouwd kun je jezelf geloof ik ook wel aanmelden bij het uwv.
    ziek zijn als gevolg van zwangerschap is gewoon 100% loon

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Duitsland
    even afhankelijk van de situatie of het een groter bedrijf is... dan wordt TS ook opgeroepen voor de ARBO-arts van het bedrijf... dus mogelijk dat je door twee artsen wordt opgeroepen.
    Ik had drie jaar geleden telefonisch contact met iemand van het UWV en verder moest ik regelmatig naar de ARBO-arts van mijn werkgever.

9. Sharonmenzo

Sharonmenzo Actief lid

Jul 10, 2013
    275
    1
    18
    Maastricht
    Zojuist bij mijn baas aangegeven dat ik niet kan blijven werken ook op advies van verloskundige en fysio. Zegt hij; ja hoe moet ik dat dan gaan doen? Dan kom je maar halve dagen werken! :$:x

Dit zijn er dan 6, want ik werk 24 uur!
    Dit wil ik niet, en daarbij met reistijd erbij krijg ik dan toch nog geen rust!

Wat nu??!!! Helemaal ziekmelden (via de mail zodat het zwart op wit staat?)

10. din0

din0 VIP lid

Aug 14, 2011
    5,134
    1,831
    113
    Door zetten miss uwv om advies bellen of je arbo.
    mijn ervaring is stoppen minder pijn duurde wel even.

arbo arts kan je vragen om zoveel uurte werken niet je baas die denkt nu aan problemen maar daar hoor jij niet mee opgezadeld te worden

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Duitsland
    Je verwijst je baas gewoon naar het UWV, hij krijgt jouw afwezigheid gewoon 100% vergoed aangezien het zwangerschapsgerelateerd is.
    En jij meldt je ziek, prima om eerst te proberen om minder uren te werken, maar dat betekent niet dat je je normale 24 uur dan ook blijft werken... het gaat er om dat je meer rust dient te krijgen... dus bijv halve dagen maar dan dus 3 halve dagen = 12 uur.

12. Sharonmenzo

Sharonmenzo Actief lid

Jul 10, 2013
    275
    1
    18
    Maastricht
    Bedankt voor de reacties dames. Ik ga morgen het UWV bellen om advies en ook mijn ziekmelding per mail (zwart op wit) doorgeven aan m'n baas. Hoop dat hij een beetje normaal reageert. :(

13. mimi83

mimi83 Niet meer actief

P.s. Het is je werkgever een hond heeft een baas.

En hij kan een hoop willen maar ziek =ziek en daarnaast geeft hij geen enkel recht om jou te zeggen wat je wel of niet gaat werken.
    Laat je niet van je voeten blazen door meneer.

14. Hannah1989

Hannah1989 Fanatiek lid

Jan 11, 2014
    1,269
    16
    38
    Ik denk al de stres zal echt niet goed voor je zijn!
    Gewoon ziek melden!
    De Arbo geeft vanzelf aan hoe en wat!

Heel veel succes!

15. cd28

cd28 Fanatiek lid

Jul 25, 2012
    1,344
    106
    63
    Dit vind ik altijd een klein beetje kort door de bocht. Ja hij krijgt 100% vergoed maar hij heeft niemand die het werk kan doen. Hij kan voor dit geld iemand anders inhuren maar diegene moet nog steeds ingewerkt worden. Ook dat brengt kosten met zich mee. Je werkgever wordt er dus echt niet beter van..

Dat gezegd hebbende vind ik dat je je inderdaad beter helemaal ziek kunt melden. Wij lezen natuurlijk maar 1 kant van het verhaal maar je werkgever komt zo wel over als een botte hork ;)
    Hij heeft wel zijn fatsoen te houden!

16. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Duitsland
    Klopt is idd kort door de bocht, maar zo moet je wel reageren bij een dergelijke houding. TS geeft duidelijk aan dat ze het lichamelijk niet trekt... en hij zegt doodleuk dat ze dan haar uren maar over meer dagen per week moet verdelen. dat is natuurlijk nooit de bedoeling het gaat om de gezondheid van TS en haar babytje.

17. cd28

cd28 Fanatiek lid

Jul 25, 2012
    1,344
    106
    63
    Ik schrijf toch ook dat ze zich beter ziek kan melden?

Share This Page