Hoi hoi, In juni ben ik bevallen van ons dochtertje. Helaas hebben we een zeer slechte start met haar gehad. Ze heeft tien weken lang zon 20 u per dag gehuild. Na veel onderzoek is gebleken dat ze waarschijnlijk koemelk allergie heeft.door dit alles is het met mij helemaal niet goed gegaan. Ik zit tegen een depressie aan en loop inmiddels bij de psycholoog. Nu ben ik per 5 september ziek gemeld, aangezien toen mijn verlof afliep. Vorige week ben ik bij de arbo arts geweest en ook ie heeft mij voor 100% ziek verklaard, maar hij gaf wel aan dat het geen ziekte is naar aanleiding van zwangerschap of bevalling. Over vier weken moet ik weer terug.het advies nu is dat ik elke week even langs ga op het werk voor een bakje thee te drinken, om zo wel de binding me het werk te houden. Nu is mijn vraagof ik met deze ziekmelding wel gewoon 100% salaris krijg? Of hoe gaat dat in zijn werk? Gr. Sandra
Beste Sandra, Alleen wanneer je ziek door zwangerschap of bevalling bent kan je werkgever een ziektewet-uitkering bij UWV aanvragen. Deze is 100% van het loon. Meestal betaalt UWV deze aan de werkgever en betaalt hij je loon door. De arbo-arts heeft aangegeven dat jouw ziekmelding niet vanwege zwangerschap of bevalling is. Daarom kan je werkgever geen uitkering bij UWV aanvragen, maar moet hij zelf het salaris doorbetalen bij ziekte. Hoe hoog jouw loon bij ziekte is hangt af van je cao. Meestal krijg je het eerste jaar van ziekte 100% betaald en het tweede jaar 70%. Maar in sommige cao's zijn hierover afwijkende afspraken gemaakt. Je kunt bij personeelszaken of de salarisadministratie informeren hoe dit bij bij jouw werkgever is geregeld. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare