Baby vastleggen in bed??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door moi1984, 30 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moi1984

moi1984 Actief lid

13 mei 2008
    170
    0
    16
    #1 moi1984, 30 jun 2009
    Laatst bewerkt: 30 jun 2009
    Hey,

Ik kreeg van mijn schoonmoeder te horen dat het misschien slim is om mijn dochter (nu 5 maanden) vast te leggen in bed, zodat ze niet op haar buik kan draaien of onder de dekens terecht kan komen. Het klinkt nu een beetje raar maar de bedoeling is dan eigenlijk dat ik aan de achterkant van haar slaapzakje een band maak, die ik om het matras heen kan maken, zodat ze niet kan draaien. Ze kent iemand die dat ook deed, en die had dan in de achterkant van het slaapzakje 2 gleufjes geknipt, waar dan een band doorheen kon en die band knoopte ze dan onder het matras vast.
    Nu vind ik het eigenlijk een beetje overdreven. Maar die vriendin van mijn schoonmoeder zei dat dit echt wel nodig was omdat ze zo beweeglijk zijn.

Ik vind het echt een beetje een apart idee om mijn dochter helemaal vast te leggen dus ik wilde eigenlijk aan jullie vragen, wat jullie hier van vinden en of er iemand is die dit ook doet op deze manier....

Alvast bedankt!
    X

2. appeltje

appeltje Niet meer actief

Vastleggen is juist gevaarlijk. Echt sterke kindjes draaien zich toen wel om en dan kan ze zich vastdraaien en niet meer uit zichzelf terug op de rug. Zo werk je dus juist wiegendood in de hand! Niet doen dus, je kan beter kiezen voor een slaapzak met daar overheen een dun lakentje zodat je haar 'strak' kan instoppen. Ben je bang dat ze met haar gezicht in het matras komt, dan kan je beter zoiets als een aerosleep aanschaffen. En bij huilen (ook al houdt het op) om een hoekje kijken of ze nog goed ligt.

3. Moppiepoppie

Moppiepoppie Fanatiek lid

13 jan 2008
    2.072
    250
    83
    Ik sluit me bij appeltje aan. En bovendien; zo erg is het in principe ook weer niet als ze met 5 maanden op hun buik gaan liggen want de spieren zijn al sterk genoeg om het hoofd omhoog te duwen en het hoofd naar de zijkant te draaien.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Zoals Appeltje al zegt: vastleggen verhoogt de kans op wiegedood. Ze kunnen dan toch proberen te draaien, en dan verstrikt komen te zitten. Hardstikke gevaarlijk dus.
    Hier hebben we ook zo'n draaikontje... sinds 2 maanden draait ze op haar buik, maar terug doet ze nog niet en het wisselt nogal of ze op haar buik wil gaan slapen of niet. De ene keer speelt ze een eind weg en wordt het op een gegeven moment, (meestal na een kwartiertje ongeveer) wel stil, de andere keer (zoals net) begint ze te huilen. Ik wacht dan even 5 minuten en als het niet ophoudt, ga ik heen en dan is het eigenlijk altijd zo dat ze idd op haar buikje gedraaid ligt en niet zo wil slapen. Dan draai ik haar om, krijgt ze nog een aai een een 'weltrusten' en dan loop ik weer weg. Over het algemeen huilt ze dan nog wel even, maar blijft dan wel liggen (te moe dan nog om te draaien, denk ik) en valt dan binnen 10 minuten wel in slaap...

Ik zelf denk dat je dat bewegen helemaal niet tegen moet houden: Thirza beweegt hier dan wel in bed, maar komt daar wel tot rust, (beneden jengelt ze dan bijvoorbeeld wat van vermoeidheid, in bed is het weer vrolijk en spelen). En ze valt vanzelf wel in slaap. Als ik haar vast zou gaan leggen, denk ik dat het echt brullen wordt: je frustreert je kindje dan alleen maar en dat werkt denk ik averechts...

Toen ze net kon draaien naar haar buik, was het wel even wat extra werk. In de slaapzak hielp even om het draaien tegen te gaan, en toen dat niet meer werkte gewoon deken en laken overdwars en goed strak instoppen. Maar ook dat werkt nu niet meer, maar ze valt nu vanzelf wel in slaap dus, ondanks het draaien. Ze moeten toch een keer leren hoe ze ondanks hun beweeglijkheid wel in slaap kunnen vallen. Kun je dan maar beter vroeg bij zijn, dan later, want hoe groter ze dan zijn, hoe groter het drama ook denk ik, (je wilt dit echt niet hebben als ze al kunnen staan, lijkt me... :().

5. moi1984

moi1984 Actief lid

13 mei 2008
    170
    0
    16
    Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken. Dat dit alleen maar gevaarlijker is. Want als het dekentje dan los komt te zitten dan kan ze geen kant op.
    Wat ik van die vrouw die mijn schoonmoeder kent begreep, deed iedereen dat tegenwoordig en kon het niet op een andere manier. Die vrouw is zelf ook oma. Ik zei al, hoe deden jullie dat vroeger dan. Toen zei ze dat de kindjes van tegenwoordig veel beweeglijker zijn haha.

Het lijkt me ook gewoon niet fijn voor zo'n kind als ie geen kant op kan. Maar hoe voorkomen jullie dat je kind omgekeerd in bed komt te liggen?(dus onder de dekens)

Die aerosleep heb ik overigens al :)

6. appeltje

appeltje Niet meer actief

Vroeger was het wiegendoodcijfer ook schrikbarend hoger....

Maar als je een slaapzakje gebruikt en eventueel een dun lakentje die je kort opmaakt, dan zit je het veiligst. Rond de 4 maanden heb ik ook de deken eruit gehaald, omdat ik zo'n beweeglijk kind had. Ik heb nooit een lakentje over zijn slaapzak gebruikt trouwens, die had hij in een tel los. Maar mocht die losraken, dat materiaal is zo dun en natuurlijk dat warmtestuwing eigenlijk niet voorkomt.

7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hier hetzelfde probleem met dezelfde vraag. Sinds gisteren rolt mn zoontje om en hij weet van geen ophouden! Probleem is alleen dat hij zichzelf nog niet terug gedraaid krijgt. Maar zelfs met slaapzak aan krijgt hij het voor elkaar om op zn buik terecht te komen. Gisteren trof ik m dus aan slapend op zn bui... hier schrok ik wel van! WEe hebben wel een aorosleep matras maar nu hoorde ik ook van een soort blokken die voorkomen dat ie omrolt. Zo hoef je m niet vast te leggen maar kan hijook niet draaien. Geen idee wat het exact is, maar heeft iemand hioer ervaring mee? Of zeggen jullie: laat maar gaa, ze draaien vanzelf het hoofdje opzij?
    O ja, mn zoontje is 4,5 maand.

8. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Druif Jij bedoelt een zijligkussen. Dat is gemaakt van schuimrubber met een hoes erom. Er zit een blok achter het ruggetje en voor het buikje, zodat je kindje op de zij blijft liggen en niet op de buik kan draaien. Alleen is dit meer geschikt voor kleinere kindjes. Met 4-5 maanden is een kindje al te sterk en kan er als het ware overheen draaien, ook is de ruimte tussen de blokken dan eigenlijk al te klein.

Vastleggen moet je nooit doen, dat is juist erg gevaarlijk. Vroeger deden ze dit inderdaad wel, maar toen stierven er ook meer kinderen. Bij ons hielp een slaapzak en daaroverheen de dekentjes behoorlijk strak instoppen. We hebben aan de zijkanten van de overtrekjes over de gehele lengte extra brede instopstroken gemaakt, zodat je het beter kunt instoppen. Pas sinds een paar maanden slaapt onze meid zo nu en dan op de buik en zij, maar dat kan nu geen kwaad meer.

9. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Meen je niet, vastleggen?? Lijkt me zo eng en zielig.

10. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik zou nooit een kindje vast leggen in bed. Moet er niet aan denken dat ik zelf plat op mn rug vastgebonden werd op bed en dan zo maar moest slapen of ik dat nou wil of niet. Nee laat die kindjes maar lekker gewoon draaien en slapen zoals zij het fijn vinden! Of dat nu op de buik, op de rug, op de zij of dat alles afwisselend is zou ik me niet druk om maken. Doe je zelf toch ook, slapen zoals je fijn ligt?

Overigens het dekentje lekker vast stoppen aan de zijkant vind ik wat anders, daaronder kunnen ze zicht dan gewoon nog draaien mochten ze willen en zit het te strak naar hun zin duwen/schoppen/trekken ze het vanzelf wel losser.

Maar echt het kindje vast leggen in bed zou ik nooit doen, zou eigenlijk niet eens in me op komen ;).

11. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

vastleggen? waarmee dan? zou ik nooit doen, inderdaad om de reden die appeltje aangeeft en ook omdat het gewoon zielig is in mijn ogen ;)

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Vastleggen? Nergens voor nodig. Je kindje is gewoon op zoek naar haar ideale slaaphouding en voor sommige is dat op de buik en andere liever op de zij of rug. Jij en ik hebben ook een favoriete slaaphouding en daarmee slapen we het beste.
    Vastleggen is gevaarlijk en erg belemmerend. Laat je kindje gewoon haar gang gaan. Om beentje tussen spijltjes te voorkomen kun je een slaapzak gebruiken.

De angst voor wiegendood is heel groot maar helaas verliezen we hierbij de werkelijke scope uit het oog. In 2007 waren er 14 gevallen van wiegendood. 14! Dat is dus heel weinig. En in geen van deze gevallen was op de buik liggen een aanwijsbare oorzaak. WEL: roken tijdens en na de zwangerschap, te warm aangekleed of toegedekt en verstrengeling...

13. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik ben vanmorgen bij het CB gevweest en meteen even gevraagd. Wat hun zeiden: leg je kindje NOOIT vast!!! Di werkt wiegendood in de hand zoals hier ook al meerdere malen werd vermeld. Voorkomen dat ze kunnen draaien mbv een zijliog kussen of blokken oid is ook NIET nodig!! Wanneer een kindje krachtig genoeg is om om zn buikje te draaien is ie ook krachtig genoeg om zn hoofdje op te tillen en/of te draaien zodat zn ademweg vrij blijft! Gewoon lekekr laten liggen dus!

14. Laraxx

Laraxx Fanatiek lid

16 jun 2009
    2.218
    419
    83
    geld dit ook voor inbakeren dan?

15. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.256
    4.486
    113
    In het begin heb ik een zijliggingskussen gebruikt met Kylian maar zodra hij met 4 maanden op zijn buik kon draaien is het ding de kast in gegaan.
    Nergens voor nodig om een kind vast te binden in bed omdat het op de buik kan draaien, gewoon lekker laten gaan.

Zelf had ik wel de beschikking over een babyfoon met camera dus ik kon hem in de kamer even op tv zien zodat ik niet telkens naar boven hoefde te lopen.
    In het begin is het denk ik toch vooral lastig voor papa en mama, gewoon om het vertrouwen te krijgen dat het oke is dat je kindje zich beweegt in bed;). En wat bewerkelijker als je kindje besluit dat het toch niet op de buik wil slapen en nog niet terug kan rollen.

Ben je bang dat het zich verstrikt in de dekens dan haal je die er toch gewoon af in principe is een slaapzak (eventueel met pyama) voldoende.

Groetjes Anita

16. raspberry

raspberry Niet meer actief

@TS: als je idd bang bent dat ze in de dekens verstrikt raken of eronder, dan is een slaapkzak voldoende. Als het wat kouder is, gewoon een dikkere slaapzak nemen.
    Ik gebruik hier gewoon wel dekentjes: dan heb ik aan 1 soort slaapzak nu eerst voldoende: als het te koud wordt, gaat het dekentje erover. NU slaapt ze enkel in romper en slaapzak.
    MOet zeggen dat het hier nog nooit gebeurd is, dat ze raar in de dekens verstrikt kwam te liggen en ik verwacht eigenlijk dat als dat wel gebeurt, dat ze het wel op een brullen zet ;)

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.346
    36.205
    113
    @laraxx: je mag een kindje nooit meer inbakeren als het om kan draaien, dat is levensgevaarlijk.

Mijn schoonouders hebben dit ook wel eens gezegd, nou mijn zoontje komt daar dus nooit te slapen. Gewoon een slaapzakje aandoen en dan is er niks aan de hand. Sinds mijn zoontje zichzelf op zijn buik kan draaien slaapt hij op zijn buik, maar het is idd zo dat ze dan ook sterk genoeg zijn om hun hoofdje op te houden of weg te draaien.

nooit vastleggen dus! afgezien van het feit dat het levensgevaarlijk is, moet het wel verschrikkelijk zijn. Hoe zou je het zelf vinden als je plat op je rug werd vastgebonden? Daar zou ik juist heel beweeglijk van worden, paniekerig.

18. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Dit vond ik op de site van de pacco doeken;

Zijligging is onstabiel, je baby zal gemakkelijk naar de buik kunnen rollen. En dat is gevaarlijk. Probeer het hoofd zoveel mogelijk wisselligging te geven. Laat je ingebakerde baby nooit bij je in bed of op een waterbed slapen.
    Er zijn geen onderzoeksgegevens dat inbakeren boven een bepaalde leeftijd risicovol is. Wel is aangetoond dat een baby die ingebakerd op zijn buik ligt, een hoger risico op wiegendood heeft.
    [FONT=Calibri,Calibri][FONT=Calibri,Calibri]Uit: ‘Inbakeren brengt rust’ pag. 33/12
    [/FONT][/FONT]Voor de veiligheid van je baby dien je het op de buik draaien te voorkomen.
    Een specifiek risicomoment t.a.v. wiegendood is het moment waarop je baby voor het eerst van rug naar buik draait en nog niet weet hoe het terug moet draaien. Het meest recente advies is dan ook om de inbakerdoeken voor de leeftijd van 6 maanden weer af te wennen. Meer hierover lees je op de site www.inbakeren.nl

Wanneer je kindje zich omdraait is dus heel wisselend. Die van mij is nu 4 maanden dus ik probeer het inbakeren echt af te bouwen!

Ik gebruik trouwens nu ook een slaapzakje. Zo kunnen ze niet verstrikt in de dekens raken. Wel gebruik ik tot zn middel een dun lakentje om hem nog wat extra strak in te stoppen. Mocht ie hieronder verzeild raken is dat zo licht en kun je makkelijk dooheen ademen.

Deel Deze Pagina