advies gevraagd, minder nachtvoedingen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Flashyfly, 13 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    1 nachtvoeding is prima, 2 nachtvoedingen gaat nog. Maar om de 2 uur voeden is echt te vermoeiend! Dat houdt toch niemand vol?

Ik voed op verzoek, overdag gemiddeld om de 3 uur en s nachts dus veel vaker. ZL drinkt dan kort en krachtig en valt daarna al sabbelend aan mijn borst in slaap. Dan leg ik hem terug in mijn eigen bedje bij ons op de kamer.

Dit gaat al ruim 8 maanden zo. ML en ik werken allebei en we zijn chronisch moe.

Zl krijgt overdag bijvoeding a la Rapley, hij is een goede eter en lust bijna alles.

Vanavond gaat hij voor het eerst op zijn eigen kamer slapen. Overdag slaapt hij daar al maar 's nachts vanwege de nachtvoedingen slaapt hij nog bij ons. Maar ML en ik willen iets van nachtrust terug. ZL is een zeer lichte slaper en wordt snel wakker. En als hij wakker is wil hij drinken.

Hij kan het wel, langere stukjes aan elkaar slapen, soms wel 4 uur aan 1 stuk ;) Meestal kwam hij om 2 nachtvoedingen, dat is prima vol te houden. Maar nu dus veel vaker. Hij heeft een aantal weken geleden de 6e ziekte gehad en met flinke koorts heb ik hem bij ons in bed aan de borst laten slapen. Dus dit gedrag heb ik waarschijnlijk zelf gestimuleerd. Maar nu wil ik hem dus helpen om wat langer te slapen en mij niet meer te gebruiken als menselijke speen. (een echte speen wil hij niet, hij duimt wel)

Iemand tips hoe we vanavond een hopelijk nieuwe start kunnen maken op zijn eigen kamer met minder nachtvoedingen?

2. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Ik denk dat het op zijn eigen kamer laten slapen al een goede stap is. Hier had ik ook het idee dat ze mij rook toen ze nog bij ons op de kamer sliep en dus dacht: oh lekker :) En dat is misschien bij jouw zoontje ook wel zo, als hij zo licht slaapt en dan jullie aanwezigheid merkt, dan wel zin heeft in een slokje.

Wat je ook zou kunnen doen, maar dat is maar een idee, als hij al drinkend in slaapt valt, nog even wakker maken en verder laten drinken. Misschien krijgt hij per keer niet echt voldoende binnen doordat hij in slaap valt en is hij daarom weer snel wakker van de honger/trek. Maar dat is maar een idee.

3. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Mijn ukkie is pas 14 weken,maar was soms ook hele nacht in de weer. Ik geef s avonds een gekolfde fles( evt met kunstvoeding als ik niet genoeg heb) met daarin wat rijstebloem.... helpt in ieder geval om wat langer te slapen

4. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

6 feb 2012
    509
    0
    0
    Ik heb veel gehad aan het boek van Elizabeth Pantley, zij geeft tips voor verschillende situaties, zoals kindjes die al sabbelend aan de borst in slaap vallen, kindjes in hun eigen bedje laten slapen enz.

5. 2jees

2jees Niet meer actief

Er zijn er heel veel bij wie dat ook niet werkt.

Ik heb geen rijstebloem geprobeerd.Wel een dikke fles (BV) maar niks helpt.

Eén week 1 nachtvoeding gehad en nu is het meestal: 22.00uur 1.00uur 4.00uur en 6/7.00uur.

Niks aan te doen denk ik.. Hier is het wel altijd honger. Slaapt ook weer daarna, op eigen kamer. Vorige week op vakantie stond ze naast mijn bed maar gedrag hetzelfde.

Afkijken he.. Inderdaad, chronisch moe.. Pff.. Sterkte meis.

6. 2jees

2jees Niet meer actief

Die heb ik toen ook gelezen (bij de eerste ging het net zo nl.) maar kan me niet herinneren er iets aan gehad te hebben.. Jij wel dus? Ze slapen toch wat ze willne/kunnen hoor en honger is honger.

7. 27mama

27mama Bekend lid

8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Heel herkenbaar verhaal schrijf je. Mijn dochtertje heeft tot en met 15 maanden nachts borstvoeding gedronken. Soms wel ieder uur. Dan ben je echt gewoon op. Ze gaan daar gewoon op liggen en wennen eraan.

Ik kreeg hierover op mijn kop van het CB want het slecht voor de tanden. Natuurlijk wel logisch.

Zelf ben ik in 1x gestopt met de nachtvoedingen. Ik had een nieuwe regel ingelast gordijnen dicht geen melk, gordijnen open wel melk. en ik bepaal wanneer ze open en dicht gaan. van 20.00 tot 08.00 geen melk.

De eerste nacht was geen lolletje. Ik had mijn borsten goed ingepakt. Mijn dochtertje is die nacht heel veel wakker geweest, huilen/krijsen en heeft grotendeels boven op mij geslapen/gedut. De 2e nacht lag ze heel dicht naast mij en de 3e nacht lag ze iets verder weg van mij. waar ze nu nog steeds ligt. (ze slaapt in een co-sleeper) Het is even goed doorzetten, zelf zal je zoontje er waarschijnlijk niet mee stoppen want daar is het veel te lekker voor.

O ja het enige wat mijn dochtertje nu nog wel krijgt is water s nachts. En ze slaapt nog steeds niet door maar toch wel al een uurtje of 5 a 6. Nu is ze 17 maanden.

Hopelijk heb je er wat aan.

Groetjes

8. Heart

Heart Fanatiek lid

28 jan 2008
    1.572
    0
    0
    Limburg
    Tja, doorslapen zonder voeding is nou eenmaal niet natuurlijk voor baby's..

Ook dit is een fase, het gaat voorbij: over 3 jaar mag je vást wel de meeste nachten doorslapen. Lekker bij je leggen en laten drinken wanneer hij/zij dat wil. Jij rust uit, en baby is tevreden én rust ook uit.

Wat je wel kunt proberen: overdag om de 2 uur drinken ipv 3! Wat ze overdag namelijk nieu drinken halen ze 's nachts in.
    Maar ook hier al een dikke week zo'n 5-7 voedingen per nacht. Ik ben ook niet al te uitgerust met nog een naar schoolgaand meisje erbij...maar minimeisje groeit en ontwikkelt zich zo wel het beste:)

9. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Afgelopen weekend lag ons manneke bij ons op de kamer. Gevolg 3 nachtvoedingen ipv 1. Hij werd meteen wakker toen ik in bed kroop. Uur later toen man in bed kroop ook. En nogmaals toen ik naar het toilet moest. Volgende nacht op aparte kamer en meteen doorgeslapen tot 7 uur 's ochtends, dus zelfs een voeding overgeslagen. Bij ons werkt op de kamer slapen dus averechts. Bij de oudste is dit ook zo. Zelfs nu slaapt hij niet door als hij bij ons ligt terwijl het normaal een prima slaper is.

10. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

6 feb 2012
    509
    0
    0
    Mijn uk was erg afhankelijk van de borst geworden om in slaap te vallen. Ik ben hem toen eerder af gaan koppelen, zodat hij zonder borst in slaap viel. Verder ben ik hem steeds iets wakkerder in bed gaan leggen, waardoor hij beter leerde zelf in slaap te vallen. En het belangrijkste inzicht: niet bij de allereerste kik reageren maar eerst eens luisteren wat er aan de hand was. Ik kwam erachter dat hij nog wel eens een beetje ging mopperen en vervolgens weer in slaap viel, terwijl ik eerder dan allang bij zijn bed stond, waardoor hij eigenlijk alleen maar wakkerder werd en alleen in slaap te krijgen met de borst. Heb je al eens geprobeerd je man hem te laten troosten?

Met de warmte van de afgelopen weken had ik overigens ook weer 2 of 3 nachtvoedingen, maar dat vind ik ook niet zo gek met veel zweten en matig drinken overdag en waarschijnlijk ook wel wat teruggelopen productie bij mij door de warmte.

11. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Herkenbaar je verhaal. Wij hebben ons zoontje sinds 1,5 week op zijn eigen kamertje.. ook zolang bij ons gehouden met de zelfde reden. De eerste nacht was hij tot 3 uur, elk uur wakker (vanaf 23.00uur) maar de tweede nacht ging wel een stuk beter. Hij heeft nu ook wat last van verlatingsangst denk ik dus gisteren eind van de avond was het wat lastig maar heb nu al een paar nachten gehad dat hij 1x einde avond/begin nacht nog komt en dan ergens rond 3 a 4 uur... de ene keer is hij dan om kwart over 6 wakker en klaar om om te staan maar vanmorgen was hij om 6 uur wakker en even half min. wat gejammer en daarna om 7.15 pas echt wakker! Dus ik heb t idee dat het best vooruit gaat... en dat hij het uiteindelijk echt wel zelf gaat doen......

Is ook maar 5 min.... is wel zwaar (ben echt gebroken! door de nachten ervoor...) maar ik zie het niet zitten om dan maar niks te even en zo gezegd de strijd aan te gaan... hij heeft het nog nodig, om welke reden dan ook!

12. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Bedankt voor jullie reacties.
    Hij ligt nu te slapen op zijn eigen kamertje.
    Het voelt wel al heel vreemd, ook al zijn wij nog wakker. Het zal ook voor ons wennen zijn.

Als kyan honger heeft geef ik hem mm, hij ia nog zo jong en ik heb ook vaak dorst s nachts. Maar ik hoop dat hij alleen voor de honger komt drinken en niet om te tutten, dat kan s avonds en overdag maar liever niet s nachts.
    Ik kan hem heel slecht laten huilen, mopperen wel maar huilen vind ik niet fijn. Ml kan dat iets beter.
    Ik ben heel benieuwd wat deze nacht gaat brengen.
    Ik ga vannacht gewoon toegeven. Ik denk dat de nieuwe kamer prikkels genoeg zijn.

13. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

6 feb 2012
    509
    0
    0
    Succes, hopelijk een goede nacht!

14. 2jees

2jees Niet meer actief

@Miepmiep ok ik snap het.

@Femkes kindjes die van jongs af bij de ouders slapen doen dat vaak wel makkelijker. Hier de jongeste tot 3 weken terug in bed gehad ivm vaak huilen in t begin, veel drinken. Ze is niet wakkerder dan op de eigen kamer.

Oudste tot 5 maand bij ons in de wieg daarna eigen kamer maakte ook geen verschil. Alleen wilde die niet bij ons in bed omdat ze dat nooit gedaan had.

15. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    gisteravond heeft Kyan in zijn eigen bed geslapen. Toen Ml en ik naar bed gingen om 22.30 werd hij weer wakker en heb ik gevoed. Maar daarna heeft hij heel erg moeten overgeven. de hele avondmaaltijd kwam terug. Dat vond ik zo zielig dat Kyan maar weer naast ons op de kamer heeft geslapen.
    voedingen om 22.30 - 2.00 - 4.00 - 6.00 en 8.30uur
    Vanavond poging 2.

16. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

*schudt het hoofd*

Rijstebloem bij 3 maanden is hoogst onverstandig omdat de darmen daar absoluut nog niet aan toe zijn!

Kv geven ook. Wat bedoel je met 'niet genoeg hebt?'. Ik weet niet hoe lang je wilt blijven voeden, maar als je al een slechte productie hebt, moet je niet gaan vervangen met kv, want minder vraag is minder aanbod.

17. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Vannacht op zijn eigen kamer geslapen en als volgt gevoed:

23.00 - 0.45 - 2.00 - 6.00 (7.30 wakker)
    Er zit dus al verbetering in.

We gaan vanavond verder, 1 of 2 nachtvoedingen is prima! Als ik maar een blokje van 3 uur aan een stuk kan slapen. Vannacht van half 3 tot 6 geslapen, dat was fijn!

18. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.818
    5.953
    113
    Vrouw
    Juist s'avonds is het belangrijk je kindje aan de borst te hebben.Dat zijn de voedingen waarbij je productie het meest gestimuleerd wordt. Dus als je al niet genoeg melk hebt...

Rijstebloem met 14 weken ajjjjjjjjj:$ je kan discussies voeren over de 4 maanden grens maar met 3 maanden is echt niet de bedoeling...

19. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.818
    5.953
    113
    Vrouw
    Pfff meid ik weet nog zo goed hoe zwaar het was..
    Wie weet is op zijn eigen kamertje een volgende stap, en gaat ie steeds meer tijd tussen de voedingen laten!

20. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Ja dat hoop ik ook.
    Ik geniet van de nachtvoeding. Fijn knuffelen met mijn mannetje. Maar 1 of 2 keer per nacht zou fijn zijn. Meer voedingen is nog minder slaap en dat wordt echt zwaar.

Deel Deze Pagina