Hallo, Ik weet niet of ik goed zit met mijn vraag(en). Maar ik zit met het volgende. Mijn dochter is nu 13 weken en de borstvoeding loopt goed. Omdat mijn dochter overdag hazenslaapjes doet van één cyclus baker ik haar in, hierdoor slaapt ze beter en vaker twee cyclussen (1,5 uur). Vaak geprobeerd met een slaapzak maar telkens val ik weer terug op de bakerzak om bovenstaande reden. Zodra ze wakker wordt geef ik haar de borstvoeding. Ik let dus eigenlijk niet op voedingssignalen maar geef haar eigenlijk standaard voeding als ze wakker wordt hier zit dus vaak 2 a 3 uur tussen. Doe ik hier goed aan of kan ik beter wachten totdat ze het aangeeft? Ze drinkt dan altijd goed en wel twee borsten en geeft dan nog een paar mondjes terug. Mijn tweede vraag gaat over de nacht. Ik zit te twijfelen of ik haar na de laatste avondvoeding (rond 22:00) moet inbakeren of in de slaapzak moet laten slapen. Als ik haar snachts inbaker lijkt het namelijk of ze langer slaapt dan wanneer ze in een slaapzak ligt. Dan komt ze namelijk (al) rond 3 uur en ingebakerd rond 6 uur (mijn borsten zijn dan ook wel toe aan een voeding.) Daardoor mist ze snachts een nachtvoeding die misschien nog wel nodig is voor ons beide? Ze is goed op gewicht (5,5 kilo) maar slaapt niet bij mij op de kamer maar hoor haar wel zodra ze wakker wordt, dit kan ik ook terug zien op de camera. Kun jij hierin advies geven? Alvast bedankt!
Op vraag 1 kan ik makkelijk antwoorden: het klinkt heel goed zoals jullie het doen! Vraag 2: daar moet je je eigen afweging in maken. Hoe is je productie vanaf het begin? Ruim, op maat of net aan en achter de feiten aan? De nachtvoedingen zijn namelijk vaak de voedingen die de hele boel in balans houden. Ga je er 1 afbouwen, dan zie je soms dat je overdag ook te kort komt, of je ziet dat kindjes dit op een ander moment gaan inhalen. Vraag is dus: als ze zonder bakeren om 3 uur komt, komt ze dan ook om 6 uur en hebben we het over 2 voedingen zonder bakeren ten opzichte van 1 voeding met bakeren? Je kunt het natuurlijk uitproberen en na 4 nachten de balans opmaken.... bedenk ook dat wanneer je kindje nu leert slapen met een doek ze dat op een gegeven moment niet meer zal doen. Overdag afwennen kan makkelijker zijn dan 's nachts...
Bedankt dat je de tijd genomen hebt om mijn vraag te beantwoorden. Mijn productie is altijd al ruimschoots geweest maar dit wil ik graag houden zodat ik gegarandeerd min 6 maanden kan voeden. Bij mijn eerste dochtertje liep de voeding rond 4/5 maanden terug dat ik moest stoppen en daar ben ik nu ook huiverig voor. Soms kolf ik een dag na elke voeding nog een beetje af maar daar heb ik niet altijd zin in. De nachtvoedingen vind ik ook heerlijk om te geven maar ze slaapt ingebakerd nou eenmaal de hele nacht rustiger en dat is ook prettiger voor haar lijkt mij. In de slaapzak komt ze om 3 uur en om 6 uur. Ingebakerd rond 5 uur soms 6 uur en daarna weer om 8 uur en slaat ze dus eigenlijk 1 voeding over. Bedoel je dat het inbakeren ook een keer moet afwennen ivm draaien? Daar zie ik wel tegenop want haar handjes zijn echt de boosdoener die maken en houden haar wakker. Ik hoop dat wanneer ze wat meer controle krijgt op haar handjes we het inbakeren kunnen afwennen. Ik probeer het regelmatig maar na een paar dagen val ik dan toch weer terug op de doeken.
Hoi, Gisternacht ingebakerd en ze kwam om 5:45! Vannacht in slaapzak gedaan en ze kwam om 22, 24, 3, 6 en 8. Dit kan dan ook weer toeval zijn maar er is geen peil op te trekken. Maar anders heeft ze het blijkbaar toch wel nodig en wordt de behoefte door de inbakerzak niet bevredigd, zou dit kunnen? Dat is eigenlijk de vraag. Ik zit echt in tweestrijd. Ik ben nu zo vaak aan het wisselen dat ik weer niet concequent ben en ze moeilijk kan wennen aan één en dezelfde slaap situatie. Ik moet dus echt een keuze maken. Of ik baker haar nog twee maanden in omdat ze hier nou eenmaal veel baat bij lijkt te hebben maar moet over twee maanden alsnog afwennen in de hoop dat ze de betere slaaprust dan ook behoudt. Of ik stop de doeken definitief in de kast in de hoop dat ze de betere slaaprust zelfstandig een keer leert Lastig..
Hoi, Bedankt voor je reactie! Ik baker haar weer volledig in en merk dat dit toch nog het beste werkt voor haar en heeft zo een betere slaaprust. Snachts komt ze nu elke keer om 5:45 en m'n borsten werken nog goed