Inbakeren en reflux

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Noukje, 25 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noukje

Noukje Fanatiek lid

14 sep 2009
    2.263
    3
    38
    Hallo meiden,

Mijn dochter van bijna 6 weken oud heeft verborgen reflux. We zijn nu ruim twee weken bezig met een maagzuurremmer (Nexium). In eerste instantie leek dit te helpen, ze gilde het niet meer uit van de pijn, was rustiger. Sinds vorige week donderdag is de onrust weer toegenomen en slaapt ze eigenlijk alleen maar bij mij in de draagdoek of rechtop tegen onze buik/borst aan. In haar wiegje ligt ze alleen 's nachts, overdag slaapt ze daar echt niet. Ook 's nachts slaapt ze slecht, zo'n 3 uurtjes.

In eerste instantie dacht ik dat ze door de vermoeidheid/ onrust slecht slaapt en dat inbakeren misschien een optie voor ons zou zijn. Ik kom net van de inbakerverpleegkundige van het cb af en zij durft het niet aan om ons meisje ingebakerd te laten slapen. Dit omdat haar wiegje heel schuin staat waardoor ze makkelijk naar onder zakt, schuin in het bedje komt te liggen en daardoor op haar buik terecht kan komen. Bij inbakeren moet het bedje vlak staan (mag wel een heel klein beetje schuin). Daarnaast kunnen wij haar niet plat op haar rug wakker in bed leggen omdat de voeding dan omhoog komt. Wij houden haar daarom ook een halfuur rechtop tegen ons aan. We kunnen dus niet reageren op de eerste moeheidssignalen (bij inbakeren moet je je kindje wakker te bed leggen). Ook is het volgens het cb de bedoeling dat we onze dochter zeker een halfuur laten huilen. Dit wil en kan ik echt niet over mijn hart verkrijgen om haar zo lang te laten huilen. Zeker niet door de refluxklachten die ze heeft.
    Bij het cb werken ze trouwens met een Pacco inbakerdoek.
    Als de inbakerverpleegkundige van het cb het niet aandurft om onze dochter ingebakerd te laten slapen dan durf ik het natuurlijk al helemaal niet aan.

Ik zit er eigenlijk een beetje doorheen. Ik weet niet meer wat we kunnen doen om de onrust bij onze dochter af te nemen. Ik draag haar overdag al heel erg veel in de draagdoek. Maar om dat nu ook 's nachts te gaan doen gaat me echt te ver. Ik wil zelf ook een paar uurtjes slapen om een beetje bij te kunnen tanken.

Ik zoek eigenlijk ervaring van andere ouders met refluxkindjes. Bakeren jullie je kindje in? Is de Puckababy misschien wel een optie?

Ik heb trouwens de kinderarts al gebeld en via de huisarts kunnen we over anderhalfuur terecht.. ben erg benieuwd. Ik hoop dat ons meisje verder onderzocht kan worden over geholpen kan worden. Wordt vervolgd..!

2. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Fijn dat je al bij de kinderarts terecht kan!

Een half uur laten huilen met reflux lijkt me ook niet haalbaar. Dan komt de voeding er net zo snel weer uit van de stress.

Wij hadden het bedje een beetje schuin staan, en gebruikten een puckababy, maar ook daar glijden kindjes van naar beneden als het bedje te schuin staat.

Gebruik je al nutriton of AR voeding? Dat zou ook een oplossing kunnen zijn.

Toch denk ik dat je vermoeidheidssignalen niet moet gaan negeren, zo leert je kindje nooit dat het naar bed gaat als het moe is. En nog niet doorslapen, ons zoontje sliep ook pas met 2 maanden 4 uurtjes 's nachts dus dat kan nog komen!

3. Noukje

Noukje Fanatiek lid

14 sep 2009
    2.263
    3
    38
    Hoi Melissa,

Dankjewel voor je reactie.
    We zijn twee weken geleden dus al bij de ka geweest. Hij/zij heeft de medicatie ook voorgeschreven.

Het gaat mij er ook niet om dat mijn meisje door moet slapen, het gaat mij er om dat ze geen pijn heeft, wat rustiger wordt en meer slaapt. Want nu dommelt ze of vrijwel meteen tijdens de fles of halverwege in. Hmm vermoeidheissignalen, daar reageren we ook op (als we het zien, want ze slaapt alleen maar in als ze tegen ons aan ligt of in de draagdroek bij mij of zoals ik al zei tijdens het flesje) als dit kan. Moeilijk dus om haar wakker in bed te leggen. Ze gilt alles bij elkaar en ik wil haar dus niet in slaap laten huilen (wel eens tien minuutjes geprobeerd maar ze raakt helemaal overstuur en ik raak in de stress).

Ze krijgt Nutrilon standaard met Nutriton. Dit laatste helpt totaal niet, voeding blijft omhoog komen.

Nouja we zullen zien wat de ka vanmiddag zegt. Overigens kon ik 6 september pas terecht maar de huisarts heeft dus dit spoedplekje kunnen regelen.

4. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Je kindje is nu niet gewend wakker in bed gelegd te worden. Maar de meeste kindjes zijn nog maar een uurtje wakker per keer, met 6 weken.

Nutriton kun je zoveel indoen als nodig. Misschien iets ophogen? Wellicht heeft je kindje helemaal geen maagklepje, maar dat zal de kinderarts wel nakijken als de klachten ernstig blijven. Gelukkig hielp hier de nexium erg goed.

Hopelijk levert het bezoek je straks wat op (wij gaan zo ook weer, maar gelukkig kan ik alleen maar zeggen dat mijn ventje het super doet)

5. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Hoe is het gegaan??

Hier ook een mannetje met verborgen reflux. Nexium slaat goed aan maar het zou kunnen dat het bij jou opgehoogd moet. Maarja, dat zou je ook bij de KA wel horen als dat zo is! Ze beginnen meestal vrij laag.

6. sietske

sietske Bekend lid

26 mei 2006
    552
    1
    0
    hier ook een mannetje met verborgen reflux... .maar bij hem is de reflux gevolg van KMA.... bij ons was de nexium dus niet voldoende...
    misschien eens bij de KA neerleggen de volgende afspraak?

Oja, wij bakerder in met een puckababy, ook toen het bedje van onze zoon nog schuin stond! een PB is minder strak dan een pacco...

7. Noukje

Noukje Fanatiek lid

14 sep 2009
    2.263
    3
    38
    #7 Noukje, 25 aug 2011
    Laatst bewerkt: 25 aug 2011
    Hallo meiden,

We zijn weer terug van de kinderarts. Er is gesproken over een opname. Volgens de ka komen kindjes daardoor in een ander ritme (minder huilen). Of ik moet eigenlijk zeggen, we zitten nu in een cirkel waar we niet meer uit komen. Door de opname kunnen eventuele medische zaken ook uitgesloten worden, of juist ontdekt worden. De opname zou voor 3 à 4 dagen zijn. Geadviseerd wordt dat de voedingen dan door de verpleegsters gegeven gaan worden en dat zij ook een huillijst bij gaan houden. Een opname klinkt meteen al zo heftig en natuurlijk vinden wij het moeilijk om ons kleine kindje in het ziekenhuis achter te laten. Daarom hebben we afgesproken dat we eerst vanaf vanmiddag Nutramigen gaan geven. Eerst kijken hoe ze daar op reageert. Waarschijnlijk heeft ze geen kma omdat dit niet in de familie voor komt. Ons meisje heeft net haar eerste flesje op (maar 55 cc, volgensmij vind ze het niet echt lekker). Morgenochtend belt de kinderarts terug. Hebben wij het idee dat het niet helpt dan wordt ze opgenomen. Heftig allemaal hoor!

8. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Nou dat is het zeker. Maar bij ons heeft een opname veel goed gedaan, ookal is het heel zwaar en heftig. Sterkte!

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier ook een kindje met reflux wat ondanks medicijnen niet stopte met huilen - uit 'gewoonte' en niet gewend zijn om te gaan slapen, bleek later. Godzijdank is ze toen ook opgenomen, want ik trok het na 2 maanden huilen niet slapen echt niet meer. Ik ben er wel 24/7 bijgebleven en deed op het troosten na (dat deed de verpleging de eerste dagen om de cirkel te doorbreken) wel alle verzorging verder zelf. Het zorgde hier binnen een week voor een heel ander kind, het is echt onze 'redding' geweest want thuis krijg je zoiets denk ik niet zo snel voor elkaar als je zo in die cirkel zit. Sterkte!! En vooral aangeven wat je wel en niet wil, hier wilden ze eerst ook liever dat ik er niet bijbleef, maar het moest wel ivm borstvoeding en ik vond het achteraf ook heel fijn dat het kon

10. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Hier een meisje met reflux / kma / inbakeren.
    Ook wij zaten in een cirkel waar we niet uit kwamen.
    De opname heeft toen heel erg geholpen.
    Ze hielden een huil lijst bij, ik mocht wel bij haar blijven, zijn gestart met inbakeren met een pacco en kregen een ritme.
    Wij hebben altijd ingebakerd hoor, ookal stond het bed schuin, ook met de pacco, soms lag ze wel scheef in bed maar ze is niet gedraaid.

Is de hoeveelheid van medicatie niet al aangepast? Neem aan dat de kleine wel gegroeid is in de tussentijd? Vaak wordt er heel laag gestart en moet het steeds verhoogd worden.

Bij ons komt kma ook niet in de familie voor maar reflux en kma gaan ook vaak samen.

De laatste tijd ging het bij ons weer minder en toen heeft een pedagogisch medewerkster van uit het ziekenhuis een schema voor ons opgesteld, dit werkt echt super!
    Zo zijn wij nog een opname voor geweest, dit was nu niet meer nodig omdat het zo vooruit ging.

Heel veel sterkte meis, weet helaas ook hoe rot het is!!!!

11. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Hier een ventje met reflux, kma (en andere onbekende problemen)...

Inbakeren ging heel goed. Echter net zo goed als slapen op de buik. Zowel mijn dochter als mijn zoontje zijn buikslapers, mede door de reflux. Dan komt er gewoon minder voeding omhoog. Daarmee merkten wij direct verschil.

Mijn zoontje is ingebakerd nooit gedraaid.

Het kan idd ook zijn dat de dosering omhoog moet. Hier spuugt mijn zoontje ook extra veel door de KMA. Met gewone voeding echt projectiel spugen en nu met Neocate veel omdat het zo dun is.

Nutriton en andere verdikkingsmiddelen kan hij ook niet tegen.

Hopelijk slaat de nutramigen aan en hoeft ze niet opgenomen te worden. Aan de andere kant kan het soms echt een opluchting zijn als de cirkel doorbroken wordt.

12. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi, onze oudste heeft ook last gehad van reflux, die werd verstrekt doordat hij bij het drinken bij elke slok melk een hap lucht binnen kreeg vanwege een open gehemelte. We zijn hem met 6 weken gaann inbakeren omdat hij erg onrustig sliep, dat ging zelfs goed met het hoofdeinde van zijn bed een stukje omhoog. Hij is een weekje opgenomen geweest om te zien wat er aan het teruglopen van de voeding gedaan kon worden. Daar lag hij veel schuiner als bij ons. Zolang hij maar onderin het bedje lag, met voetjes bijna tegen de achterwand ging er niets mis met schuiven of zo. Lag ie hoger dan kon hij wel eens overdwars in bed komen te liggen.

Die opname lijkt heel verschrikkelijk maar ik hoop dat ze een structuur/oplossing voor jullie kleintje kunnen vinden. Veel sterkte ermee

13. Noukje

Noukje Fanatiek lid

14 sep 2009
    2.263
    3
    38
    Hallo meiden,

Bedankt voor al jullie reacties. Goed om te horen dat er meer mensen in dezelfde situatie zitten.

Ons meisje groeit goed. Krijgt sinds gisteren dus de Nutramigen, flesjes drinkt ze nu wel leeg. Maar gaat wel moeizaam met een gewone speen, nu dus met een 1,2,3 speen maar dat gaat weer veel te snel. Iemand tips voor dit probleem?

We weten verder niet zo goed wat we moeten doen. Kiezen voor een opname of het nog even aankijken en zelf proberen? Het voelt zo slecht om ons kleine meisje in het ziekenhuis achter te laten. Het voelt voor mij een beetje als de makkelijkste oplossing voor ons probleem. Maar aan de andere kant is een opname misschien wel goed om eventuele medische oorzaken uit te sluiten. Pfff ik weet het niet meer!

14. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik ben er sinds een week achter dat mijn dochter ook verborgen reflux heeft nadat ik zelf ben gaan zoeken op de symptomen.
    Gelukkig heeft ze geen pijn maar dat hou ik in de gaten.

Ze slaapt al sinds de eerste week in een puckababy bakerzakje, dat vind ik zelf iets vriendelijker dan helemaal inbakeren. Voor mijn gevoel belemmer je een baby dan in de ontwikkeling van de spieren. Maar in de puckababy is dat wel beperkter dan zonder maar geeft bij mij het gewenste resultaat. Ook hier staat het bedje met de voorpoten omhoog en het gaat prima.

Mijn dochter is juist heel gulzig en heeft nu de dentalspeen. Dat gaat goed. Dus juist het tegenovergestelde probleem..
    Succes ermee!

15. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Frannie: ik neem aan dat je de achterpoten omhoog hebt gezet?

Noudje: dat pribleem hadden wij ook. Doen nu extra nutriton in de flesvoeding, en dan gaat de fles in 10 minuten op. Vind meneertje prima. Nu, dan wij ook.

16. Noukje

Noukje Fanatiek lid

14 sep 2009
    2.263
    3
    38
    Hallo meiden,

We hebben er voor gekozen om dit weekend nog even aan te kijken. Ons meisje heeft daarstraks 3 uur in haar bedje geslapen, zonder te huilen. Nu wel weer wat mopperig maar niet meer zo aan het huilen als voorheen. Wie weet helpt de Nutramigen en is het een kma of een lactose intolerantie. Vanmiddag heb ik een puckababy aangeschaft. Als het slaapzakje droog is dan gaan we m meteen gebruiken.

Over de speen: ik heb nu de avent 2 speen er op gezet en dat ging daarstraks prima. Het flesje ging niet te snel leeg.

17. Tokkel

Tokkel Niet meer actief

Hoi,

Zie dat het al beter gaat. Ons mannetje heeft ook verborgen reflux en mogelijk KMA. Kinderarts heeft tegen ons gezegd dat inbakeren gewoon mag, juist als het een manier is om een spiraal te doorbreken.
    In het ziekenhuis lag hij in een schuin bedje ingebakerd. Was allemaal prima.

Succes ermee, want het is zo rottig als je kleintje niet kan slapen en het wel zo hard nodig heeft!

18. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    Hoi,

Je verhaal is zooo herkenbaar..

Hier ook een kindje van nog geen 6 weken met reflux. ook zij sliep alleen maar rechtop tegen ons aan en anders was het krijsen van de pijn. zo ontzettend zielig! (dit is nog geen week geleden)
    We zijn met 4 weken begonnen aan zantac en motilium, dit hielp helaas niet. Afgelopen maandag bij de kinderarts geweest en we hebben nu ook nexium. Ze spuugt niet meer zo super veel als voorheen maar alsnog blijft ze spugen. Maar schijnt dat je het even de tijd moet geven.
    Sinds maandag ben ik begonnen met inbakeren en sindsdien slaapt ze!! Zo'n verademing.. ik loop niet meer de hele dag met een baby tegen me aan en ze krijst het ook niet meer uit van de pijn! ze ligt op een voedingskussen met een waskussenhoes eroverheen. Zo ligt ze niet helemaal plat maar kan ze niet naar beneden zakken. Was een tip van de kraamverzorgster en gaat echt super! (als je niet precies snapt wat ik bedoel kan ik je wel een foto doormailen van de voedingskussen)

Ik heb haar ook geprobeerd in te bakeren met een puckababy maar dit was geen succes, zat veelste los (heb al de kleinste variant) waardoor ze met haar gezichtje in de zak kwam, dit is natuurlijk heel gevaarlijk. Ook bleef ze haar armen te veel bewegen in de zak en heb nu dus een snug & tug besteld. Hoop dat deze wel goed is. (baker haar nu in met een dun lakentje)

snachts baker ik haar niet in en dan slaapt ze gemiddeld van 12 tot 5. (soms iets langer, soms wat korter)
    Vind het namelijk best wel eng i.v.m de reflux dus doe het alleen op de dag zodat ik haar goed in de gaten kan houden.

Bij ons werd er ook voorgesteld om haar op te laten nemen, dit zodat wij onze handen vrij zouden hebben, want ja "jullie zullen wel moe zijn" Tuurlijk zijn we moe, maar ik laat mijn kind niet even een weekendje opnemen zodat wij onze handen vrij hebben.. Dan breng ik haar liever naar m'n ouders. De huisarts zei ook echt dat ze verder niks in het ziekenhuis zouden doen, was puur en alleen voor onze rust.. Alsof ik haar dan alleen zou laten??

Begrijp heel goed hoe je je voelt, je voelt je machteloos als je kindje zoveel pijn heeft en je niks kunt doen.

Hoop dat het nu wat beter gaat met je kleintje!

19. Noukje

Noukje Fanatiek lid

14 sep 2009
    2.263
    3
    38
    Hallo meiden

Het lijkt een heel stuk beter te gaan met ons meisje. Zoals ik gisteren al schreef slaapt ze nu wel in haar wiegje. Gisteravond tussen de één na laatste en de laatste voeding is ze wat mopperig geweest maar totaal niet vergelijkbaar met het huilen wat ze voorheen deed. Afgelopen nacht een voeding gehad en daarna heb ik haar wakker in bed gelegd en is ze gaan slapen. Voorheen huilde ze en kon ze echt alleen tegen mij aan in slaap vallen.
    Ontlasting ziet er ook anders uit, dikker, beter van kleur en het ruikt niet zo zuur. Het lijkt alsof ze de Nutramigen veel beter kan hebben. Waarschijnlijk toch kma of lactose intolerantie!

Ze slaapt erg veel, alsof ze de gemiste slaap van de afgelopen 6 weken aan het inhalen is. Sinds vanochtend ligt ze in de Puckababy en dat gaat ook heel goed. Ze slaapt langer en rustiger.

@ tokkel: werkt het inbakeren goed voor je mannetje?

@ ess85: wat fijn dat het inbakeren zo goed werkt voor jullie meisje. Ze heeft de reflux goed te pakken als ik je verhaal zo lees. Hier zou de opname ook voor een groot deel zijn om de cirkel te doorbreken. Het lijkt me vreselijk om te weten dat je kindje in het ziekenhuis huilt terwijl mama thuis zit, nee dit kan ik niet over mn hart verkrijgen. Wij zouden eventueel wel voor een opname kiezen maar dan vooral om een medische oorzaak voor het huilen uit te sluiten. Tot nu toe lijkt een opname gelukkig niet nodig!

20. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    @ ess85: wat fijn dat het inbakeren zo goed werkt voor jullie meisje. Ze heeft de reflux goed te pakken als ik je verhaal zo lees. Hier zou de opname ook voor een groot deel zijn om de cirkel te doorbreken. Het lijkt me vreselijk om te weten dat je kindje in het ziekenhuis huilt terwijl mama thuis zit, nee dit kan ik niet over mn hart verkrijgen. Wij zouden eventueel wel voor een opname kiezen maar dan vooral om een medische oorzaak voor het huilen uit te sluiten. Tot nu toe lijkt een opname gelukkig niet nodig![/QUOTE]

Ja ze heeft het flink te pakken, zo ontzettend zielig. Maar bij jullie kindje dus waarschijnlijk koemelkallergie. Soms vraag ik me ook weleens af of dit niet is wat ons meisje heeft. Maar volgens de kinderarts kunnen ze dat redelijk uitsluiten omdat het niet in de familie voorkomt, maar zoals ik het bij jou lees komt het ook niet bij jullie voor.

Ja precies, opnemen om een medische oorzaak uit te sluiten zou ik ook doen. Maar niet zodat wij even rust hebben.
    Hoop dat het goed blijft gaan bij jullie, scheelt een hoop zorgen.

Deel Deze Pagina