@ Ess: ons meisje had de reflux ook goed te pakken. Toen gestart met Nexium en het leek beter te gaan. Ze slikt nog steeds veel en steekt haar tong bijna altijd uit. De laatste dagen ging het weer slechter, ze sliep steeds minder. Maar wist je dat reflux en kma vaak samen gaan? Ik had dit op internet (kijk maar eens op de site van e maag, lever, darm stichting daar staat ook een link naar een site over allergieën) gelezen en opperde mijn gevoel bij de arts assistent op de kinderafdeling. Maar nee hoor ik had het echt niet goed, kma is zo zeldzaam enzovoorts enzovoorts! En dan raak je zelf ook weer verward. Maar nu ben ik erg blij dat ik heb aangedrongen op een afspraak met de kinderarts (is via de huisarts geregeld anders hadden we nog 1,5 week moeten wachten!). Hij deed totaal niet moeilijk en stelde zelf voor om de Nutramigen te proberen.
Hoi Noukje, Met vallen en opstaan. Heb geen klagen hoor, hij valt er rustig door in slaap. Soms is hij na een uur weer wakker van het terugslikken en lukt het hem niet meer in slaap te vallen en soms slaapt hij 2 uur tussen voedingen. Heeft hier dus niet alle rust terug gebracht maar wel het meeste. Wat lekker dat het zo goed gaat joh!
Welke klachten had/heeft jullie kindje dan? Vind het namelijk moeilijk om te zeggen nou het is echt reflux of echt kma. Omdat sommige klachten bij beide voorkomt. Mijn dochtertje heeft dus het vele spugen, wegslikken van de melk en inderdaad ook af en toe dr tong uitsteken. (niet altijd hoor) Hoort dit er ook bij dan? Wij zijn ook bij de kinderarts geweest maar die zei dus ook dat het niet in de familie voorkomt etc.. Was overigens een co-assistent. Ze kreeg friso comfort maar geven sinds gisteravond friso standaard en mengen het met nutriton. Zo kunnen we zelf de dikte bepalen omdat we friso comfort toch nog wat te dun vinden. Moet zeggen dat ze afgelopen nacht geen druppel heeft gespuugd, vanmorgen wel wat maar kan zijn dat we toen te weinig nutriton erbij hadden gedaan. Zo blijf je eigenlijk van alles uitproberen en puzzelen he. Word er soms een beetje moedeloos van. Wel fijn hoor dat jullie gelijk terecht konden bij de kinderarts en dat die niet moeilijk deed toen je begon over kma. is altijd maar afwachten of je wel serieus wordt genomen.
Even 1 ding.. Mijn zoontje heeft vrij ernstige KMA en hier komen dus geen allergieen voor. Ik ben wel ietsjes gevoelig voor hele sterke deo en wasmiddel en hubby is op late leeftijd 25 ongeveer allergisch geworden voor katten. Maar daarvoor altijd katten gehad zonder problemen. Dus niet iets wat aangeboren ofzo zou zijn. Dit is dus echt geen ecxuus, ook niet voor kinderartsen. Het feit of er allergieen voorkomen is alleen belangrijk bij de keuze van starten met HA voeding of niet. Daarna kan het altijd het geval zijn. Als de ouders of broers/zussen er last van hebben (gehad) is de kans wel wat groter. Maar zo niet is het zeker nog niet uitgesloten.
@ Tokkel: fijn dat je mannetje in elk geval wat rust heeft tussen de voedingen door. Hier hoor ik ons meisje ook nog regelmatig slikken en haar keel schrapen. Door de puckababy heb ik het idee dat ze niet zo snel meer wakker wordt. @ Ess: naast de refluxklachten had ons meisje diarree, stinkt echt vreselijk zuur. En ze heeft wat pukkeltjes die komen en gaan op haar gezichtje en romp. Maar volgens ka en cb is dit laatste normaal bij kleine baby's. Veel huilen en onrustig gedrag. Niet hele duidelijke symptomen dus. @ Vica: heeft jouw oudste of jongste kma? Hier heeft de oudste nooit ergens last van gehad. Mijn man heeft ook een kattenallergie en vroeger last gehad van zijn luchtwegen. Welke voeding krijgt jouw zoontje en is er een provocatietest gedaan? Gisteren is het heel erg goed gegaan met ons meisje. Net zoals eergisteren was ze wat onrustig tussen de een na laatste en de laatse voeding. Om 22.30 uur de laatste fles gehad, wakker op bed gelegd en toen kwam ze pas weer om 5.00 uur voor een fles. We hebben dus heerlijk geslapen! En nu ligt ze nog steeds te slapen.
@ Ess: ons meisje niest ook erg veel al vanaf haar geboorte. Dus de reflux klachten, veel niezen, zuur ruikende, dunne ontlasting en de pukkeltjes die komen en gaan.
@Noukje, mijn oudste heeft nergens last van gehad. Ik heb overigens wel babybronchitus gehad. Mijn zoontje kreeg eerst Friso Allergy Care en daarmee is geprovoceerd. Nu krijgt hij Neocate en hebben we 1 deel van de dubbelbinde provocatietest gehad. Maar ook hiermee al eens thuis geprovoceerd en toen reageerde hij.
Vica wordt er altijd een provocatietest gedaan wanneer er een verdenking is op kma en op welke leeftijd wordt er dan getest?
Niezen doet de kleine ook regelmatig, dunne ontlasting heeft ze ook maar dat schijnt door de medicijnen te komen. Ook heeft ze veel last van winderigheid. Nu heb ik nog een vraag over kma, mijn dochtertje spuugt namelijk de ene keer veel, en dan zit er weer uren tussen waarin ze geen druppel spuugt. Is het zo dat ze bij kma echt na elke voeding spugen (ook nog net voor de volgende voeding) of kan het ook dat ze soms uren lang niet spuugt? Twijfel echt heel erg of ze dit heeft of dat het gewoon echt door de reflux komt. Word er echt onzeker van om eerlijk te zijn en ik weet zo langerzamerhand niet meer wat ik moet doen.
Ik vind inbakeren in een schuin bed ook een onveilige situatie, maar jouw oververmoeidheid verdient zeker aandacht! Schakel hulp in en tank bij in de weekenden, dit is broodnodig om de zorg voor je kleintje vol te kunnen houden! V.w.b. slapen in bedje zou je de Snoozzz wikkel kunnen proberen. Sterkte!
@ Ess: mijn dochter spuugde haar voeding niet uit maar slikte haar voeding terug. Dit deed ze net na de voeding maar ook een paar uur na de voeding. Winderig was ons meisje ook, dat lijkt nu ook een heel stuk minder te zijn. Maar de winderigheid kan ook door het vele huilen komen hè, dan happen ze veel lucht naar binnen. Ik heb een paar weken geleden met een pak nutrilon pepti in mn handen gestaan maar toch weer terug gezet omdat ik twijfelde. Maar je kan natuurlijk altijd de pepti kopen om te zien hoe je meisje er op reageert. @ Sylviez: de puckababy werkt hier uitstekend.
Over het algemeen wordt er een provocatietest gedaan om het echt te bewijzen. meestal na 4 of 6 weken gebruik van dieetvoeding. Daarna meestal pas weer na een jaar. Hier gaat het net wat anders ivm second opinion aanvraag. Soms vinden artsen het niet nodig om te provoceren voor de machtiging. Dit verschilt per arts. In 1e instantie is het provoceren enkel voor de zorgverzekeraar. Daarna is het om te kijken of de allergie nog aanwezig is en dat gebeurd meestal pas na 1 jaar en dan ongeveer elk half jaar ofzo..