Kun je inbakeren met 1 laken (wieglakentje)? In het ziekenhuis deden ze dit namelijk bij mijn dochtertje, maar overal op internet vind ik het met 2 doeken.. Wie doet het met 1 doek of weet er meer over?
ik deed het met een omslagdoek of een omslagdoek voor na het badderen (met zo'n kapje), in het ziekenhuis deden ze het met een moltondoek Stel de doek is vierkant/rechthoekig dan legde ik 'm in een ruit voor me neer, de bovenste punt sloeg ik iets terug zodat de bovenkant zeg maar recht ligt, vervolgens kindje erop met schoudertje thv de bovenzijde, vervolgens links flap erover en iets onder lijfje vouwen zodat ie blijft zitten en daarna de rechtskant erover, de onderzijde evt. nog omslaan.
zoals ik het bescrhifj kan het dus ook met een wieglakentje oja bij de linker flap het armpje recht naar beneden en vervolgens nadat je die flap rechts onder het lijfje hebt gevouwen het andere armpje daarover naar beneden dus niet met de eerste flap beide armpjes als je begrijpt wat ik bedoel.
ahaa okee, dankjewelll.. Zo deden zij het inderdaad ook. Is dat gewoon veilig? want ik lees alleen dingen over inbakeren met 2 doeken (traditioneel inbakeren).
ik weet het niet, hier werd het ons door de zuster in het ziekenhuis voor gedaan en de kraamverzorgster vond het ook prima, de kinderen gaven op een gegeven ogenblik zelf aan dat ze het niet meer prettig vonden, wurmde dan hun armpjes eruit. ik heb wel eens gelezen dat inbakeren niet mag op jonger leeftijd nou wij hebben het juist toen gedaan en nu stoppen we nog steeds de kinderen strak in, vinden ze nog steeds fijn. je moet vooral opletten dat het niet te warm wordt denk ik, zeker als je iets dikkers gebruikt, gewoon aan het nekje voelen en als het kamertje maar koel is. ik begrijp het eerlijk gezegd nooit dat het niet veilig zou zijn, ik weet niet precies om welke reden dat zou zijn en angezien die zuster in het zkh en de kraamhulp erg ervaren waren had ik er ene goed gevoel over. we hebben het denk ik drie maanden gedaan.
Het echte inbakeren (met twee doeken) mogen wij (moeders) niet zomaar doen. Wel het inbakeren zoals hierboven beschreven. Zo heb ik het van de kraamhulp geleerd.
Waarom zou je het niet mogen doen? Inbakeren met 2 doeken is echt niet veel anders dan hierboven geschreven. Met de onderste doek doe je precies hetzelfde als boven, en dan doe je een doek extra om de baby heen, zodat die zich niet makkelijk uit kan wurmen. Die tweede doek is ook pas nodig als de baby wat sterker wordt. Dus waarom niet? Zo moeilijk is dat niet hoor..
Mijn dochter heeft het voor elkaar gekregen om in de ochtend zich zelf eruit te werken. Was wel eng, want een deel van het lakentje zat over gezichtje heen.
ik heb een tijdje ingebakerd met 1 hydrofiel luier. Ik legde de hydrofiel doek in ene ruit en vouwde de bovenste punt om zodat je een rechte kant hebt. Dan dee dik 1 armpje naar beneden en dan de doek omslaan en dan het andere armpje naar beneden en die andere punt omslaan. Op een gegeven moment werd hij et sterk en kwam er steeds uit. Toen heb ik nog een paar keer een swaddle me gebruikt maar hij kan nu draaien dus slaapt ie nu gewoon zonder ingebakerd te zijn. xxx
Na eerst echt ingebakerd te zijn geweest, heeft onze zoon nog een tijdje half ingebakerd geslapen. We vouwden dan een hydrofiel dubbel zodat je een driehoek hebt. De vouw boven en de punten beneden. Zoontje erop leggen. De zijpunten over de armpjes vouwen en onder de rug leggen. Het gewicht van de rug/billen houdt de doek vast. Dit werkt ook goed in de wandelwagen als ie in slaap dreigde te vallen maar z'n handjes zaten in de weg. En een hydrofiel heb je bijna altijd wel bij je (onder het hoofdje oid). Nu slaapt hij niet meer ingebakerd, maar wel goed strak ingestopt.