Ik lees hier veel over afplatting van het hoofdje. Wat ik graag wil weten: Hoe erg is dat? Niet dat mijn meisje er last van heeft, maar gewoon nieuwsgierig!
in veel gevallen is ene afplatting alleen "niet zo mooi" en wordt er puur esthetisch iets aan gedaan. Het kan echter de ontwikkeling van een kind belemmeren, maar dan praat je écht over een mega afplatting! Isa had een afplatting van 109%, en dat is flink. Wij hebben besloten er niks aan te doen, omdat ze 2 maanden later 107% had en de ontwikkelingsachterstand steeds minder werd, waardoor ze minder op dr rug lag.
§Taliaa: Over wat voor belemmering praten we dan? Voorkeurshouding en alles wat daar bij hoort, of mentaal (omdat de hersens niet genoeg ruimte hebben) §MerleQ: Ah, cosmetisch. Maar wanneer het haar gaat groeien zie je er toch niets meer van? Tenzij ze het op latere leeftijd gaan afscheren
@ ladydaisy: Nou soms zijn afplattingen wel dusdanig extreem, dat je het denk ik met haar ook nog ziet. Maar dat komt maar heel zelden voor... Tobe heeft ook een kleine afplatting, maar die ga je straks echt niet meer zien met haar (nu ziet ook niemand het overigens, behalve ik en mijn man). Zijn achterhoofd is nu nog kaal dus dan valt ieder dingetje op
De gevolgen van ernstige afplatting van de schedel kunnen heel wat ernstiger zijn dan alleen cosmetisch maar dit is gelukkig wel zeldzaam. Vaak is de afwijking niet heel groot waardoor je inderdaad kan spreken van een cosmetische afwijking. Deze is in een aantal gevallen (gedeelteijk) te verhelpen door het dragen van een zgn redressiehelmpje. Dit is een helmpje wat het kind maandenlang (meestal) 23 uur per dag dient te dragen. Zeer ernstige vervormingen moeten chirurgisch worden aangepakt. Kijk maar eens om je heen naar de vorm van de hoofden van mensen (vooral kale mannen lenen zich hier heel goed voor Er zijn maar weinig hoofden heel mooi rond, veel vertonen een lichte afplatting op het achterhoofd. Dit is zeker niet erg. Het wordt pas echt vervelend wanneer de afplatting scheef is waardoor oren scheef gaan staan bijvoorbeeld (zie foto hierboven). Het CB let op de vorm van het hoofd van je kindje. Als zij aanleiding zien om het hoofdje verder te laten nakijken zullen ze je dat zeker melden. Je kan dit natuurlijk ook altijd zelf kenbaar maken. Beste manier om afplatting te proberen te voorkomen: - het hoofdje van je kindje regelmatig draaien (voorkom voorkeurshouding) - laat je kindje regelmatig op de buik liggen (sterk nekje) - draai je kindje regelmatig even om zodat het uitzicht verandert (andere kant opkijken) - ook speeltje verplaatsen kan helpen
Bedankt voor alle informatie meiden! Ja, op die foto´s is het wel heel duidelijk, en kan ik me voorstellen dat dit niet gezond is.
Mijn zoontje heeft een lichte afplatting. Zijn ene oor staat wat verder naar voren. Hij krijgt fysio om te oefenen naar de andere kant te kijken. Dit om ook te voorkomen dat hij een helmpje moet (dat vind ik zo zielig!). Ben druk met oefeningen bezig. Maar bij mijn zoon is het meer cosmetisch, maar als ik niks doe dan wordt het toch wel een groter probleem...