Inbakeren met hydrofiel luier gevaarlijk?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Danielle1982, 2 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. spikkeltje

spikkeltje Niet meer actief

Herkenbaar. Heb ons zoontje ook ingebakerd met hydrofiel luier toen later een inbakerzak gekocht en hij sliep heerlijk. Heb soms tijdens borstvoeden ook hem zo moeten inbakeren (advies van lactatiedeskundige die hier was) want hij maaide soms zo ongeduldig dat het dan helemaal niet meer wou..

Gewoon je baby in de gaten houden..

2. Danielle1982

Danielle1982 Fanatiek lid

3 apr 2008
    3.515
    1
    0
    Ik vind het wel echt super werken hier... Jochie slaapt zo rustig in nu, en blijft ook zo lekker rustig slapen.
    Heerlijk... Bedankt!!

3. Stier11

Stier11 Bekend lid

26 mei 2008
    811
    0
    16
    Begeleider van jongeren met gedragsstoornissen
    Huisje Weltevree
    Tot wanneer kun je dit doen? Lijkt mij ook wel wat, ik wordt er namelijk gek van dat als hij net lekker in slaapt, hij zijn speen uit zijn mond trekt, en weer begint te huilen omdat hij zijn speen kwijt is....:(

4. Linda21

Linda21 Lid

28 mei 2011
    27
    0
    1
    #24 Linda21, 5 aug 2012
    Laatst bewerkt: 5 aug 2012
    Hydrofiel luiers zijn te klein op je baby van schouders tot en met voetjes goed en veilig in te bakeren. Officieel mogen er in het bedje van een baby geen zeiltje, kussen, stootrand, losse lappen of knuffels. Inderdaad vanwege de kans op verstikking. Een baby met hydrofiele luier over zijn hoofdje zal daar gedeeltelijk doorheen kunnen ademen, maar gedeeltelijk ook zijn uitgeademde lucht weer inademen en dat is niet gezond.

Ik heb in de antwoorden nog niet gelezen over heupontwikkeling. Baby's beentjes moeten in kikkerstand kunnen liggen (in opgetrokken stand kunnen spreiden) voor een gezonde ontwikkeling van het heupgewricht. Daarnaast is het voor de effectiviteit belangrijk dat de armpjes niet los kunnen komen. En voor de veiligheid belangrijk dat de stof onder de voetjes gesloten is. Een jonge baby gaat soms overstrekken, hoofdje naar achter en met voetjes afzetten. En een snelle baby kan met drie maanden al omrollen. Door royalere doeken onder de voetjes vast te zetten maak je het een baby lastiger om te gaan draaien, daarom wordt het gebruik van een babyslaapzak geadviseerd als preventie-onderdeel van wiegendood.

De tip op het baby-wens-blog is niet afdoende om een goed slaapritme op lange termijn mee op te bouwen. Alleen de armpjes stil leggen is meer symptoom bestrijding. Zie inbakerdoeken als hulpmiddel om naar een bepaald doel te werken. Voor de meeste ouders is dit doel dat hun baby na een paar maanden op eigen kracht in slaap kan vallen als hij moe is en een goede slaap doet. Om dit doel te bereiken is meer nodig dan doeken, namelijk signalen leren kennen (wat doet je baby voordat hij gaat huilen) vaste volgorde van gebeurtenissen (regelmaat) weinig prikkels en voorspelbaar handelen (rituelen, vaste plaats slapen, vaste plaats drinken).
    Inbakerdoeken zijn tijdelijk, vanaf 6 maanden mag je ze niet meer gebruiken of eerder als je baby gaat omrollen.

V.w.b. warmtestuwing, dit stamt uit de tijd van de synthetische dekbedjes. Als je alle aanwijzingen op dit gebied goed opvolgt, hoef je niet bang te zijn voor warmtestuwing. Katoenen kleding en bedbekleding, kamertje zo koel mogelijk houden en goed luchten, niet inbakeren bij koorts en na vaccinatie, inbakerdoeken en kleding goed wassen voor het eerste gebruik enz.

Mijn tip: behalve het stilleggen van zijn maaiende armpjes, alvast een stapje verder kijken. Wat hij nu nog niet kan, kan hij over 2 of 4 weken wel. Gaat hard met die kleintjes.

Deel Deze Pagina