hoge bloeddruk en zwangerschap

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door zibella, 11 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zibella

    zibella Actief lid

    30 aug 2007
    157
    0
    0
    Onderwijzeres
    Ik heb hoge bloeddroek en neem er medicatie voor, maar het is een betablokker, dus kan het de groei van het embryo tegengaan. Zodra ik zwanger ben, moet ik dan ook overschakelen naar andere medicatie voor de bloeddruk. Maar gedurende de eerste weken van mijn zwangerschap ben ik dan wel een betablokker aan het nemen. Weet iemand van jullie of het dan ook al schadelijk is voor het embryo?

    Groetjes x
     
  2. zibella

    zibella Actief lid

    30 aug 2007
    157
    0
    0
    Onderwijzeres
    oeps ik bedoelde 'hoge bloeddruk' :oops:
     
  3. Diana

    Diana Bekend lid

    27 jun 2006
    613
    0
    0
    Valkenburg
    Hi Zibella,

    ik heb hoge bloeddruk overgehouden aan mijn eerste zwangerschap (oorzaak van mijn zwangerschapsvergiftiging).....dus ik zit al bijna 5 jaar aan de tabletten....
    Voor mijn 2de zwangerschap (helaas mk) heb ik gelijk via de gyn andere tabletten voorgeschreven gekregen en die gebruik ik sindsdien.
    Dus je doet (eigenlijk moet) er heel verstandig aan om naar de gyn te gaan alvorens je zwanger bent/wordt. Ook omdat je al hoge bloeddruk hebt moet je hiervoor extra controle krijgen want naarmate je zwangerschap vorderd kan de bloeddruk weer hoger worden omdat je lichaam harder moet werken met een sterk groeiende beeb de laatste maanden.
    Ik weet niet wat je nu slikt maar er zijn er maar een aantal "veilig" bij een zwangerschap.

    groetjes
     
  4. zibella

    zibella Actief lid

    30 aug 2007
    157
    0
    0
    Onderwijzeres
    Hallo Diana

    Bedankt voor jouw advies :D Ik heb al geprobeerd om geen medicatie te nemen, maar dan stijgt mijn bloeddruk en dat is helemaal niet gezond.

    Oei, dan zal ik veel moeten gaan rusten als ik zwanger ben, aangezien mijn bloeddruk nu al hoog is.

    Ik neem al enkele jaren medicatie, kan helaas niet zonder ...

    Ik zal maar eens een afspraak maken met mijn gynaecoloog.

    Grtjs
     
  5. chantal29

    chantal29 Fanatiek lid

    30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Zodra wij wisten dat we aan een kindje wilden beginnen heb ik via de huisarts andere medicatie gevraagd
     
  6. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.741
    6.922
    113
    Vrouw
    Brabant
    Even een paar vraagjes: hoe hoog is je bloeddruk eigenlijk? En hoe lang heb je het al?

    Ik zat zelf altijd tegen een hoge bloeddruk aan, zo rond de 155/95, op het randje telkens van wel/geen medicatie. Toen ik gestopt was met de pil (vanaf mijn 16e genomen, november 2005 gestopt) is mijn bloeddruk langzaam gaan dalen, ook mijn migraine verdween. Ik zat vlak voordat ik zwanger werd op 140/80, beduidend lager dus!

    Kan het zijn dat jouw hoge bloeddruk ook door de pil is gekomen en nu hopelijk ook omlaag gaat? Ik en mijn huisarts hebben er nooit aan gedacht dat het door de pil kwam, ik weet nu dus zeker dat het daardoor is gekomen. Ook al was ik toen ik stopte met de pil zo'n 15 kilo zwaarder, mjin bloeddruk was wel lager (terwijl het meestal andersom is).

    groetjes,
    Snoopy
     
  7. zibella

    zibella Actief lid

    30 aug 2007
    157
    0
    0
    Onderwijzeres
    Hey Snoopy

    Allereerst proficiat met jouw zwangerschap!

    Mijn bloeddruk is met medicatie goed (120/80), maar als ik geen medicatie neem, dan heb ik voornamelijk problemen met mijn tegendruk altijd boven de 90 tot 110. Mijn bovendruk is dan 140 of meer.
    Ik ben sinds 20 juli 2007 gestopt met de pil, maar tot nu toe heb ik nog steeds problemen met mijn bloeddruk. Ik heb geprobeerd te stoppen, maar dan stijgt mijn tegendruk de volgende dag al naar 100. Mijn ouders hebben allebei ook hoge bloeddruk (zal dan ook erfelijk zijn).
    Het zou kunnen dat de pil helemaal niet geschikt is voor mij, aangezien het ook nog eens de bloeddruk doet stijgen.

    Bedankt voor jouw info :D

    groetekes
     
  8. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.741
    6.922
    113
    Vrouw
    Brabant
    Bedankt voor je felicitaties!

    Mijn oma had en mijn vader heeft ook hoge bloeddruk, dus bij ons zit het wel in de familie, op zich is 140/80 nog niet eens zo laag, maar zeker wel laag genoeg en voor mij dus al helemaal laag.

    Misschien dat het bij jou in de loop der maanden ook wel zal dalen? Dat was bij mij in ieder geval wel. Je ouders zijn natuurlijk ook ouder dan jij, dan is je bloeddruk vaak hoger, dus misschien daalt jouw bloeddruk wel naar acceptabele waarden na een aantal maanden?

    Voor nu zou ik op andere medicatie overstappen, waar je wel mee zwanger mag worden. Mocht je over een half jaar nog niet zwanger zijn, dan zou ik even kijken hoe het zonder medicatie gaat. Want als het even kan is het natuurlijk het beste om zonder medicijnen zwanger te worden.

    groetjes,
    Snoopy
     
  9. Diana

    Diana Bekend lid

    27 jun 2006
    613
    0
    0
    Valkenburg
    hi,

    ik lees dat je de pil hebt geslikt en hoge bloeddruk hebt(waarschijnlijk erfelijke, net zoals ik) :confused: :confused:
    Dat is de eerste wat normaal de huisarts of in mijn geval de gyn zei: nooit meer aan de pil met hoge bloeddruk (ook meer kans op trombose)......
    Voor mijn eerste zwangerschap had ik geloof ik al 8 jaar geen anticonceptie pil ed gebruikt en na de bevalling heb ik een mirena spiraaltje 3 jaar gehad en dat enkel al alleen om de bloeddruk.

    Ik kan helaas niet zonder medicatie is wel de afgelopen 5 jaar gebleken, dus gyn heeft de veiligste voorgeschreven en de laagste dosis daar doe ik het nu goed op, onderdruk blijft onder de 100. Hij kan de medicatie indien nodig echt veel hoger opvoeren tijdens een zwangerschap....

    Je bloeddruk is ook niet echt "hoog" maar als je zwanger bent dan word het een ander verhaal en echte linke soep zoals bij mij het geval is geweest en daar was op het laatst geen houden meer aan met alle paniektoestanden inclusief.

    Ik wil je niet bang maken, maar dit moet goed in de gaten worden gehoouden en dat doen ze ook, vooral als je er bekend mee bent. Ik zou anders ook niet voor een 2de gaan ;)
     
  10. zibella

    zibella Actief lid

    30 aug 2007
    157
    0
    0
    Onderwijzeres
    Hey Snoopy

    Ik weet dat het beter is om zonder medicatie zwanger te worden, maar ik heb in de maand augustus (toen had ik vakantie) geprobeerd om te stoppen, maar de dag nadien steeg mijn bloeddruk al. Vooral mijn tegendruk stijgt snel (wat helemaal niet goed is). Een tegendruk van 100 is echt wel te hoog.

    Andere medicatie wil ik sowieso en een zo laag mogelijke dosis.

    Bedankt voor jouw advies!

    groetjes x
     
  11. zibella

    zibella Actief lid

    30 aug 2007
    157
    0
    0
    Onderwijzeres
    Hey Diana

    Momenteel is mijn bloeddruk goed met medicatie uiteraard.

    Bedoel je dan dat jouw bloeddruk erg gestegen was tijdens jouw zwangerschap? Moest je dan veel rusten?

    Bedankt voor jouw bezorgdheid :) Ik weet dat het goed moet worden opgevolgd.

    groetjes x
     

Deel Deze Pagina