Hallo, Onze dochter Femke is volgende week een half jaar oud. De krijgt volledig borstvoeding. In de eerste vier maanden heeft ze heel veel last van darmkrampjes gehad, we hebben toen sab simplex gebruikt en dit werkte aardig ook zijn we bij een osteopaat onder behandeling geweest. Ook zijn we een keer bij de huisarts geweest in die eerste maanden omdat ze bloed bij de ontlasting had, dit was toen omdat ze vreselijk overprikkelde darmen had. Op zich gaat het best goed nu. Maar toch heeft ze af en toe nog best wel last van haar darmpjes, ze laat dan veel winden, kan echt onrustig huilen en helemaal overstrekken. Ze poept vrij regelmatig, een paar keer op een dag dunne bvpoep, maar toch zit haar dat soms dwars. Herkennen jullie dit? En is het misschien straks na de zes maanden over, of toch nog wat later? Kan dat? Bedankt voor jullie reacties.
Senna heeft ook heel lang last gehad van haar darmen. Tot 14/15 weken zeker iedere avond/nacht rondgelopen met een gillend meisje. Daarna werd het wel wat minder, maar ik kan pas de laatste twee maanden (dus vanaf 8 maanden ongeveer) zeggen dat het een stuk beter gaat. Ook gebruik ik hier nog steeds sab simplex maar dat is meer nu omdat ze dan makkelijker boert. Als ze niet boert dan kan ze erg veel last krijgen van de lucht in haar maag en daarom geef ik dat nog alhoewel ik wel aan het minderen ben. Nog even volhouden, het wordt echt minder. Maar het lijkt heel erg lang te duren, dat kan ik me voorstellen en dat valt niet mee.
Heb je alle truukjes al geprobeerd als eerste toeschietreflex wegnemen, goed laten boeren etc.? Als Tobe hier verkrampt, zit er vrijwel altijd een boer dwars. En die boeren kunnen echt 2 uur na een voeding nog komen dan.
Hoezo? Jij weet toch helemaal niet wat de oorzaak is van de krampjes? Misschien valt vast voedsel juist wel heel erg goed. Als het een kwestie was geweest van 4 maanden oud en nog even wachten, oke, maar met 6 maanden...?
nee dat weet ik inderdaad niet, daarom ook mijn vraag of TS daar al mee begonnen was.Maar zoals ik al schreef; IK zou daar nog eventjes mee wachten. Ik zeg toch niet dat TS moet wachten?
Het is trouwens NIET mijn bedoeling om een bijvoedingsrel te starten, zodat de vraag van TS niet word beantwoord en er weer een slotje komt!
@ truusdemier; het zou idd gewoon maar kunnen hoor dat de bijvoeding de oorzaak is als ze die al geven. niet omdat het slecht is. maar gewoon omdat het lichaampje er eventjes aan moet wennen. het is niet niets om met zwakke darmpjes aan de bijvoeding te beginnen, haar lichaampje moet er eventjes aan wennen. dus ik snap je vraag wel hoor! maar ik vindt idd dat je met 6 maanden wel al kunt beginnen met bijvoeden. maarja TS: ben je al begonnen met bijvoeden? of moet je nog beginnen... Misschien moet je wat olijfolie door haar potje doen als je al begonnen bent, dan gaat haar stoelgang wat makkelijker en misschien helpt het. en idd gewoon goed laten boeren. na het eten loop ik zeker 10 min rond, en het lijkt weinig hier maar loop maar eens 10 min met je kind door de kamer, is best lang. en er komen genoeg boertjes, ook na een langere tijd. Dat kan ook dwars zitten natuurlijk! wat ik ook eens zou proberen; kijken of het ECHT de darmpjes zijn of dat het misschien wel iets anders kan zijn. Goed op de symptomen letten die je dochter geeft! Succes!
Hallo, ik zal even antwoorden op jullie vragen... Het boeren gaat goed, en inderdaad soms nog wel eens twee uur na een voeding. Femke heeft vorige week een paar hapjes wortel op, maar dit viel ook niet goed en ze vond het absoluut niet lekker, dus na drie dagen zijn we weer snel gestopt. En wachten we rustig af.... @Anna, "fijn" om te horen dat Senna er ook zoveel last van heeft gehad. Ik heb wel echt het idee dat het haar darmpjes zijn ivm het vele winden en boeren laten en als ze dan ontlasting gehad heeft is het meestal wel goed. En wat ik in mijn eerste stukje al schreef: het is gewone dunne bvpoep, anders zou je nog denken dat ze het er moeilijk uitkrijgt, wat soms dus wel het geval lijkt....
er is een ander topic over infacol, dit is bij darmkrampjes. misschien is het wat voor jouw kindje. groetjes, Miranda
Je geeft volledige BV zeg je? Wellicht is ze overgevoelig voor iets wat jij eet of drinkt. Dano heeft dit ook heel erg gehad. achteraf bleek hij allergisch te zijn voor doperwten. Alles wat jij eet of drinkt kan krampjes geven. Een aantal bekende voedingsmiddelen (hoeft niet maar kan dus wel) Uien, koolsoorten knoflook veel koffie prikdrank paprika prei Ik heb toen eens de tip gehad al die voedingsoorten een tijd weg te laten, is wel flouw eten maarja. en dan langzaam een voor een toevoegen dan kom je er vaak wel achter Ik heb knoflook echt moeten laten want daar had Dano echt last van. de rest kon ik met mate wel eten.
ben je nog onder behandeling bij je huisarts? mischien een allergie? overgevoeligheid? wat betrefd de bijvoeding, sommige kinderen zijn er vroeg aan toe, en voor andere kinderen is het beter om te wachten, wanneer ze er last van hebben is het gewoon nog te vroeg. het heet niet voor niets "bij"voeding. als ze er echt last of pijn van heeft moet je mischien toch verder kijken bij huisarts of cb? wie weet koemelkallergie?
Nog even: Ik ben met Senna ook bij een osteopaat geweest. Ik kan niet zeggen dat dat super veel geholpen heeft maar hij heeft me wel een oefening meegegeven die enorm goed hielp als Senna 's avonds lag te gillen van de pijn. Ik hield Senna dan met mijn linkerarm onder haar oksels (voor haar borst langs) vast tegen mijn borst/buik aan en met mijn andere rechter (onder)arm pakte ik haar onder haar knietjes vast (in haar knieholtes). Ik moest dan haar bovenbenen naar haar buik duwen in een gestaag ritme. In het begin dacht ik: tjee, Senna wordt helemaal samengeperst maar na vijf minuten merkte ik dat ze rustiger werd. Ik ga het maar bij mezelf na: als ik buikpijn heb helpt het ook om op mijn zij te liggen met mijn knieën naar mijn buik gericht. Senna had ook altijd hele dunnen bv poep en toen ik ben gaan bijvoeden (6 maanden) werd dat iets minder. Je zou, zoals anderen al suggereren, naar de huisarts of kinderarts kunnen gaan. Omdat Senna zo enorm huilde van de pijn, ben ik bij de kinderarts geweest en deze constateerde dat Senna ook Reflux had. Ik heb haar tot vijf maanden ongeveer Losec gegeven en ik heb haar bed omhoog gezet. Dit heeft wel wat geholpen, maar darmkrampen bleven hoor. Ik lees op het forum heel vaak dat kinderen van de krampjes af waren als mamma's Infacol of Sab Simplex zijn gaan geven aan hun kinderen. Nu: bij Senna werkte het allemaal een klein beetje, maar het huilen en darmkrampjes bleven hoor. Voor haar heeft niets echt geholpen, alleen de tijd. Naarmate ze ouder werd en haar darmen rijpten, werd het minder en zag ik dat Senna ook lekkerder in haar vel ging zitten. Heel veel succes en als je je verhaal kwijt wil ofzo dan stuur je maar een pb ofzo om je af te reageren. Succes
Ooh ja, ik ben Senna op aanraden van de kinderarts ABC Dophilus gaan geven. Niet dat dit ook de darmkrampjes weg nam (volgens kinderarts was tijd het enige waarmee het bij Senna minder zou worden) maar volgens het zorgt wel voor een goede darmflora waardoor de darmpen eerder sterker of wat rijper zouden zijn? Het zijn de woorden van de kinderarts en ik weet niet of het gewerkt heeft maar Senna krijgt het nu nog. Ik moet je er wel bij vertellen dat ikzelf ook gevoelige darmen heb en ik ben deze probiotica ook maar gaan gebruiken. Het is er wel beter van geworden dus ik geloof mijn kinderarts wel.
Dank jullie wel allemaal. Alles tips en trucs heb ik al geprobeerd uiteraard...vannacht was het weer drama. Dus ik zit er ff doorheen, we hebben vanmiddag om half 3 een afspraak bij de huisarts. Ik hou jullie op de hoogte.
Ik zou naar een osteopaat gaan in 9/10 gevallen schijnt het heel erg goed te helpen, krampjes gaan met 12/14 weken week over ( 3 maanden na de geboorte maar je moet wel er rekening houden met de uitgerekend datum, bij mijn was t tot 16 weken maar onze meid is met 37 weken geboren).
Zoals ik al schreef zijn we al onder behandeling van een osteopaat. Gisteren bij de huisarts geweest, nu toch verdenking van een kma. Dus nu gaan we om en om bv en hypo allergene voeding geven. En ik ga in grote lijnen koemelk weglaten in mijn voeding, maar niet heel drastisch. En dan kijken we even hoe het daar mee gaat...
Hier ook een kind met erg veel darmkrampen. Ik heb een week of 4 geleden Lactusol gekregen van de HA en sindsdien heb ik een ander kind. Werkt niet laxerend, maar zorgt wel voor een regelmatige stoelgang. Misschien een tip?
Verstandig van je dat je het zo gaat uittesten. Ik heb zelf ook al mijn koemelk uit mijn eigen voeding gelaten en Senna heeft tot zes maanden uitsluitend borstvoeding gehad. Soms had ik het idee dat dit wel hielp (zelf geen koemelk nemen) maar heel vaak dacht ik ook: krijg allemaal maar de ......, het helpt allemaal helemaal niets! Hopelijk merk jij wel verandering bij je kindje. Succes. Anna