Gewetensvraag

Discussie in 'De lounge' gestart door Kiki, 5 apr 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Zou je de zwangerschap afbreken?

  1. Ja

  2. Nee

  3. Ik wil meer onderzoek

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Ik heb er lang over nagedacht voor ik de vraag plaats, omdat ik enkel nieuwsgierig ben naar andermans/vrouws mening. Het is ook niet de bedoeling om op elkaars antwoorden te reageren met de bedoeling die persoon te overtuigen van het tegendeel. Er zijn eerder pittige discussies geweest. Het gaat om je mening en niet om wie er gelijk heeft.

    Maar...
    Tijdens je zwangerschap krijg je de mogelijkheid om prenataal onderzoek te doen. Zoals: Triple-test, vlokken-test, nekplooimeting, echo's...

    De vraag is ook alleen voor de volgende situatie:

    Stel je laat een of meerdere tests doen en de uitslag is niet gunstig, of misschien zelfs slecht/negatief. Bijvoorbeeld: uit de vlokkentest blijkt dat je een kindje met down-syndroom verwacht.

    Zou je de zwangerschap afbreken ja of nee?

    Mijn persoonlijke antwoord/mening: Als ik al een test had gedaan, en er zou uit blijken dat ik een meervoudig gehandicapt kindje zou verwachten, dan had ik naar alle waarschijnlijkheid de zwangerschap laten eindigen. Ook al ben ik tegen abortus.

    Nu heb ik makkelijk praten, ik heb geen test laten doen dus heb ik ook geen keuze hoeven maken.

    Groet van Kiki.
     
  2. Chrisje

    Chrisje Fanatiek lid

    23 nov 2005
    1.484
    1
    0
    Brabant
    Bij een meervoudig gehandicapt kindje zou ik het ook laten afbreken denk ik.
    Niet dat mensen met het Down syndroom of een aandoening geen volwaardig en gelukkig leven kunnen leiden, want dat kunnen ze zeker wel.
    Maar we zijn niet erg rijk, en mijn vriend heeft al een chronische darm aandoening. Ik denk niet dat ik het aan zou kunnen.
    Overigens heb ik ook geen prenatale onderzoeken gehad, behalve de echo dan.
     
  3. Diddl

    Diddl Fanatiek lid

    13 jan 2006
    3.907
    0
    0
    Fryslan
    Ik heb nee gestemt.
    Zou nooit voor de keuze komen te staan gelukkig, want wij willen geen prenatale onderzoeken. Mochten we wel voor de keuze staan, dan zou het kindje welkom zijn.
     
  4. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ik persoonlijk zou de zwangerschap niet afbreken, of er zou bevestigt moeten worden (zwart op wit) dat het kindje echt een "kasplantje" zou worden. Bij een uitslag van uw kindje heeft bv syndroom van down dus niet.

    Kwebbel
     
  5. Marian

    Marian Fanatiek lid

    27 feb 2006
    3.648
    0
    0
    Op dit moment lekker thuisblijfmama
    Kampen
    Ik ben het helemaal met diddl eens!

    Marian
     
  6. kaily122

    kaily122 Bekend lid

    3 mrt 2006
    581
    0
    0
    ik sluit me aan bij kwebbeltje
     
  7. Micha

    Micha Fanatiek lid

    8 jan 2006
    1.231
    0
    0
    Woerden
    Ik heb ook nee ingevuld, als mijn kindje een down syndroom zou hebben laat ik het niet afbreken, maar als het blijkt dat het geen leven heb dus een kasplantje is dan laat is het wel afbreken.
    Mijn vriend en ik hebben het hier ook uitvoerig over gehad wat we zouden doen als we in zo'n situatie komen.
     
  8. jacky

    jacky Actief lid

    17 dec 2005
    421
    0
    0
    zuid-holland
    ik stem voor afbreken heb ook voor die keus moeten staan heb een vruchtwaterpunctie gehad i.v.m mijn leeftijd ik heb er heel goed over nagedacht maar zou het niet afkunnen ,om te weten dat er iets niet in orde was en dan toch laten komen ,maar dit is mijn mening,godzijdank heeft het zover niet hoeven komen alles was goed.
    groetjes jacky
     
  9. Kathy

    Kathy VIP lid

    22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Ik sluit me volledig aan bij kwebbeltje en heb dus ook neen gestemd.
     
  10. Monika

    Monika VIP lid

    12 aug 2005
    8.246
    72
    48
    Vrouw
    Thuishulp
    Landgraaf
    Ik denk dat ik het dan ook zou afbreken als het echt meervoudig gehandicapt zou zijn.

    Anders echt niet.
     
  11. Saraah

    Saraah Fanatiek lid

    6 dec 2005
    3.597
    0
    0
    Almere
    ik heb ja gestemd... een kindje met een meervoudige handicap zouden wij denk ik niet aan kunnen, natuurlijk is het makkelijk praten als het niet zo is... maar zo denk ik er nu over...
     
  12. bengel

    bengel Niet meer actief

    ik werk met verstandelijk gehandicapten, en ik vind het geweldig, maar als ik zou weten dat ik een meervoudig gehandicapt kindje zou dragen, zal ik de zwangerschap laten beeindigen..omdat dit ten koste van mijn relatie zou gaan. Mijn vriend kan hiermee niet overweg. En ook omdat het je hele leven over de kop zal zetten. Down syndroom kindje..tja ik heb 'iets' met down kinderen...en tegenwoordig kun je veel bereiken met deze kids..dat weet ik nog niet..maar je weet de evt bijkomstige problemen niet...das het moeilijke...
    Echter kan er veel tijdens de bevalling gebeuren, waardoor je geen invloed meer kan uitoefenen op je keuze...

    Bengel
     
  13. Jantien

    Jantien Bekend lid

    20 feb 2006
    906
    0
    0
    Ik heb ja gestemd.
    Op het moment dat wij al kozen voor een test, wisten wij al wat wij met de uitslag zouden gaan doen.

    Ik wil niemand voor het hoofd storen, ik spreek gewoon volledig volgens mijn eigen gevoel.

    Synd. van Down heb je bijvoorbeeld in lichte en zware vorm. Dat komt niet naar voren uit de testen.
    Een lichte vorm kan idd een heel goed zelfstandig begeleid leven gaan leiden.
    Maar de zware vorm??? Zolang wij voor het kindje kunnen zorgen geen probleem, maar er komt altijd een moment dat dat niet meer gaat. En dan stop je je eigen kind weg in een tehuis ofzo.
    Dat kan heel goed gaan, maar wie gaat er bij mijn kind op bezoek als ik er niet meer ben??
    Dat idee breekt mijn hart bij voorbaat al.

    Nu hebben wij besloten dat wij samen kiezen voor een abortus als blijkt dat er iets is.
     
  14. summer

    summer Fanatiek lid

    8 mrt 2006
    1.144
    0
    0
    verzorgende
    arnhem
    ik heb nee gestemd
    ook zou mijn kind gehandicapt zijn ik zou het houden, behalve als
    blijkt dat het echt geen leven zou hebben en als een kasplantje zou moeten leven
     
  15. Channie

    Channie Fanatiek lid

    13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    Ik heb nee gestemd. Ik zou alleen de zwangerschap laten afbreken als ons kindje bv echt als een kasplantje moet leven. Mijn vriend heeft dit namelijk al met zijn broertje mee gemaakt en dat is geen doen.
     
  16. Angelina

    Angelina Niet meer actief

    Ook ik stem NEE.
    Bij mijn eerste controle vorige maand, vroeg mijn VK of ik onderzoek wilde laten doen. Ik schrok daar erg van, omdat ik pas 29 ben, en me dat bij mijn andere zwangerschappen nooit gevraagd is.. Maar dat is blijkbaar nieuw, in ieder geval hier, dat je dus als zwangere altijd die keuze hebt om een bloedtest te laten doen. Maar ik heb meteen nee gezegd, omdat ik geen onderzoeken wil, en omdat ik, als ik eventueel een verhoogde kans heb, niet in ongerustheid wil worden gebracht, en niet in een medische mallemolen terecht wil komen. We houden het kindje gewoon, en we zien wel.


    Angelina
     
  17. runner

    runner VIP lid

    12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    ik sluit me bij summer en de rest aan, mijn ouders zijn vrijwilligers en hebben zo'n 1 keer in de week een verstandelijk gehandicapte in huis, het is een schat van een jongen.
    ik zou trouwens geen testen laten doen, als het zo mocht zijn dan is het maar zo.
     
  18. Vicky

    Vicky Fanatiek lid

    11 aug 2005
    1.200
    0
    0
    Enschede
    In eerste instantie dcht ik "ja ik zou het afbreken". Maar... tegen de tijd dat je de uitslagen hebt ben je al best wel een eind in je zwangerschap... Is de kans groot dat je je kleintje al hebt voelen schoppen in je buik. Ik weet nog bij Kaylee het gevoel wat ik toen had... wauw... Ik weet niet of ik het dan nog zou kunnen. Bij meervoudige handicaps denk ik van wel, maar anders zou ik echt hard gaan twijfelen.
     
  19. Cynthia

    Cynthia Actief lid

    6 sep 2005
    243
    0
    0
    Ik kan niet echt stemmen...

    Wij hebben ervoor gekozen om geen tests te laten doen, omdat we die keuze niet willen maken. Het kindje is hoe dan ook welkom.
    Ik moet er echt niet aan denken dat je te horen krijgt dat het niet goed is en dat je dan moet kiezen of je het houdt of niet. Mijn ergste nachtmnerrie!
     
  20. tam27

    tam27 Fanatiek lid

    6 aug 2005
    3.173
    1
    38
    verpleegster
    Zuid-Holland
    Zou het kindje gehandicapt zijn, zou ik de zwangerschap beeindigen.
    Mijn man en ik hebben het hier uitgebreid over gehad tijdens mijn zwangerschap en mijn man gaf ook eerlijk aan dat niet aan te kunnen.
    Ik heb zelf met meervoudig gehandicapten gewerkt en ik zou dit zelf ook niet aankunnen.
     

Deel Deze Pagina