Dochter 4 maand valt altijd in slaap met de borst of soms met de fles, ofwel als we haar in slaap wiegen met de tut.. Overdag en 's nachts Bij bijna alle voedingen tuttert ze op 't einde heel graag, daar valt ze van in slaap.. Kan ik haar dan best 'afkoppelen'? Ik zou haar graag wakker in haar bedje leggen, zodat ze leert om zelfstandig in slaap te vallen.. Heb mij al zo een sterprojector met muziekjes gekocht, maar dit lijkt voorlopig niet te helpen.. Iemand tips? Liefst wil ik dit doen zonder haar te lang laten te huilen.. Liefst zonder haar te laten huilen zelfs..
Wij zijn dit gewoon gaan doen met 10 weken. Dus bij eerste slaapsignalen naar bed brengen. Zijn geen voorstanders van in slaap huilen maar sommige jengelen nu eenmaal beetje. Wij bleven er even bij, tutje in de mond, knuffel erbij, aai over de bol en dan even weg. En dan bij mopperen terugkomen, en routine opnieuw. Als t lang duurde of zoonlief harder ging huilen bleef ik erbij. Ik haalde m uit bed, troostte hem en stopte m terug. Vaak ging ik dan mrt mijn gezicht bij hem liggen (lees hangen voor jezelf haha) zodat hij mij rook en tegen mijn huid aan kon liggen. Soms werkte dit, soms niet. We waren blij als t werkte en anders kreeg hij gewoon nog beetje borst. Eerste keren hebben we heeeeel vaak heen en weer gelopen maar dat is ook onze keus uit niet laten huilen. Nu gaat hij ieder slaapje gewoon zelfstandig slapen. Kletst/jengelt altijd wel ff 5-10 minuten en heeft echt tutje nodig maar verder gaat t goed. Denk dat t weekje duurde met veel lopen en toen nog periode 1-2x
Ik heb mijn kinderen nooit laten huilen bij het gaan slapen. Mijn zoon vond het ook heel moeilijk om te gaan slapen. Hij viel altijd aan de borst in slaap. En als hij snachts wakker werd, had hij mij dus nodig om weer in slaap te vallen. Toen hij anderhalf was kreeg ik een boek van iemand en dat heeft heel erg geholpen. De methode daarin is als volgt: - geef je kind de borst en als hij bijna in slaap valt koppel je hem af. (gewoon vinger in zn mond en "afkoppelen") - bij protest weer terug aan de borst - als hij bijna in slaap valt koppel je hem af. - bij protest weer terug aan de borst En zo ga je door tot hij niet protesteerd en je hem rustig in zn bedje kan leggen. De eerste week kreeg ik heel veel protest. De tweede week veel minder De derde week eigenlijk geen protest De vierde week kon hij snacht ook zonder mij weer in slaap vallen als hij even wakker werd Geen gehuil gewoon lekker rustig gaan slapen.
Oké, klinkt mij al als 2 goeie methodes, zo zonder laten huilen Deedee, hier wordt dochter ook 1-2x/nacht wakker.. De tut helpt dan niet, dan leg ik ze aan en na 5-10 min. drinken/tutteren valt ze terug in slaap.. Misschien idd gewoon mama honger
Hier precies hetzelfde bij mijn zoon, ook tot 1,5 jaar. Mijn dochtertje is nu 1 en ze valt ook in slaap met de borst. Bij papa valt ze in slaap zonder problemen overigens, bij mij niet. Beide waren speen/ flees weigeraars, het is zwaar maar ik zou het niet anders willen. Heet dat boek soms Lekker Slapen zonder huilen van Elizabeth Pantley? Ik heb het gelezen en zij gebruikt overigens dezelfde methode, erg fijn boek!
Ja dat is het boek! Ik vond het een fijne methode omdat ik mijn kinderen niet wil laten huilen als ze gaan slapen. Maar als je dochter het ook liever aan de borst in slaap valt, dan zou ik die methode weer gaan toepassen hoor. Rainbow ik weet niet of het mama honger is, misschien heeft je dochter gewoon nog een nachtvoeding nodig, dat is niet vreemd met 4 maanden. Of misschien kan ze gewoon net als mijn zoon niet goed zelf in slaap vallen en is het aan de borst een essencieel onderdeel van het in slaap vallen. Als het dat laatste is dan kan je dat dus doorbreken. Aan mama honger of gewone honger, geef ik gewoon toe.
Ja ze krijgt rond 20u haar laatste voeding, dus veronderstel dat ze wel wat honger heeft 's nachts Dus dan helpt je methode voorlopig nog niet denk ik.. Wel goed om te weten voor in de toekomst! Net al eens geprobeerd.. Ze viel in slaap tijdens de voeding dus heb de tut in haar mondje gestoken ipv mijn tepel, in park gelegd maar werd klaarwakker.. Toen boven proberen te leggen, maar ze zat gewoon 10 min. heel actief rond te draaien en melk terug te geven.. Toen bij mij gepakt, in slaap gewiegd, uiteindelijk terug in bedje gelegd en weer klaarwakker
Je kunt je afvragen waarom je iets wil afleren wat zo goed werkt. Het kan namelijk heel frustrerend zijn als het zoveel moeite kost om het om te buigen. Soms is het prettiger om te doen wat werkt. Mijn ervaring is dat dingen ook veranderen als ze er zelf aan toe zijn. Ik maakte me ook erge zorgen dat ik hem verkeerde gewoontes aanleerde. Heb hier zelfs mensen via pb gespamt om te vragen hoe het in slaap voeden bij hun verliep en of ze niet een kind van 1,5 in slaap hoefden te voeden. Achteraf waren al die zorgen voor niks. Jammer dat ik me er altijd zo gefrustreerd om heb gevoeld, het past niet in het plaatje he. Maar ik weet nu dat het nooit verkeerd is om te doen wat werkt. Ik heb veel gewiegd, in slaap gedragen en later (passief) in slaap geknuffeld op zijn eigen kamertje op een stoel. In slaap voeden bespaarde me heel wat tijd. Op een avond keek hij me na de fles met zijn grote ogen aan. Wakker! En nu? Ik legde hem in zijn bedje en hij viel zomaar ineens wel vanzelf in slaap. Alleen. Zonder afleren, schema's of methodes met of zonder huilen. En af en toe had hij lastige periodes dat het wat moeilijker ging, maar in slaap voeden was in een keer afgelopen. Omdat mijn zoon er aan toe was blijkbaar. Nu neemt hij niet eens meer de tijd om mij een knuffel te geven. Hij springt zo ongeveer in zijn bed als ik de slaapzak aan heb gedaan en zegt dan:"Daaaaa mama". Conclusie: Doe wat bij je past en laat je niet opnaaien door wat de norm is.
Ik voed baby M. altijd in slaap. Met plezier. Het werkt gewoon zo makkelijk! De tijd dat ik 45 min. bezig was om haar een slaapje van een half uur te laten doen vrat energie. 's Avonds bij het naar bed gaan voedde ik haar in een diepe slaap. Daar was ik altijd wel even mee bezig, maar zo wilde ze het. Een week of wat geleden werd ze ineens wakker, keek me aan zo van: "ik ben klaar mam". Ik heb haar in bed gelegd en heb daarna geen kik meer gehoord. En zo gaat het nu elke avond. Overdag gaat het nog niet zo voorspoedig, maar ik neem aan dat ook dat een keer gaat komen. Doe gewoon lekker wat voor jou én voor je baby het prettigst is!
Een kind is van nature geprogrammeerd om aan de borst of in jouw armen in slaap te vallen. Wakker in bed leggen is onnatuurlijk en daarom is het niet raar dat de meeste baby's daar flink tegen protesteren! Je kunt wel allemaal boekjes en schema's en zo gaan uitproberen, maar vaak kost dat alleen maar veel energie en geeft het veel stress. Je kind is nog zo klein...laat haar toch gewoon lekker aan de borst in slaap vallen. Beter kan niet!
Oké, dat hoor ik graag dat ik het zo eigenlijk mag blijven doen.. Heb haar namiddag nog eens na de voeding wakker in bed gelegd, maar 't lukte niet.. Toen in slaap gewiegd, weer in bed gelegd en ze werd weer wakker.. Nog eens geprobeerd en idem.. Uiteindelijk heeft ze onder in de zetel 2,5u in mijn armen geslapen.. Normaal kan ik haar makkelijker wegleggen, maar ze heeft gisteren haar spuitjes gehad of ze zit mss in een sprongetje ofzo.. De reden dat ik dit topic startte is omdat ze mij gisteren bij K&G (Consultatiebureau in België) vertelden dat met de borst/fles in slaap laten vallen niet zo goed is.. Dat ze daar blijkbaar vanaf 3 maanden al aan kunnen wennen? (Wat me straf lijkt) Dat ik wat te soft ben, alles veel te goed wil doen,.. En daardoor voelde ik me wat onzeker Want ik geniet er zeker van dat ze aan mijn borst in slaap valt hoor Bedankt voor de peptalk dames!
Niet luisteren naar die rare "adviezen" hoor... Het is voor een baby toch heerlijk om de borst in slaap te vallen? Hier deden ze het ook. Maar opeens was het klaar. En echt, dat vond ik best jammer! Heel veel later, toen zoon al 2 was, en een beetje grieperig, had ie een week dat ie zo moe was, en toen weer een paar keer aan de borst in slaap viel. Zo'n bijzonder moment! Kortom, natuurlijk kan je het proberen, doe wat goed voelt.
Mijn dochter van nu 9 maanden, doet dat geregeld. Niet altijd overigens. Ze is een ontzettende moeilijke slaper, dus ik ben nog steeds erg blij dat ik haar aan de borst kan laten ontspannen. Ik zou me er niet te druk om maken. Hier ook een fles/speenweigeraar. Wanneer ik er niet ben, heeft pappa zijn eigen wiegmethode
Tot voor 3 dagen geleden deed ik mijn dochter te slapen leggen aan de borst, rustig laten drinken, wat sabbelen en dan wanneer helemaal in slaap, rustig borst terugtrekken. Als ze in slaap bleef, even wachten en dan transferen naar bedje. Dat duurt makkelijk een half uur. Maar nu wil mevrouw niet meer, moet ik haar na de laatste maaltijd wakker in bed leggen. Beetje wenen maar dan rustig indommelen... Misschien gaat jouw baby ook vanzelf kiezen voor een eigen ritme? Ik mis het eigelijk nu al, dat in slaap vallen tegen mij... :'(
Wij hebben het nooit afgeleerd. Als ze in slaapt viel met de fles gewoon doen. Toen ze ouder werd, bleef ze vanzelf half wakker na de fles, en toen in bed gelegd geen probleem mee. En nu blijft ze wakker na de fles, gaat ze op bed terwijl ze goed wakker is. Wel moe en ze valt heerlijk zelf in slaap.