Leren drinken uit gewone beker

Discussion in 'Baby en dreumes' started by SimplyLin, Apr 18, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. SimplyLin

SimplyLin Actief lid

Mar 3, 2011
    164
    0
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Hoi meiden,

Er zijn al meerdere topics over geweest en daar vind ik hele goede tips, maar helaas werken ze bij mij niet.. Dus toch maar even een nieuwe geopend, misschien iemand die hetzelfde probleem had en toch de oplossing gevonden heeft?

Mijn dochter is nu 16 maanden oud. Al heel lang heeft ze door hoe dat moet, drinken uit een gewone beker. Eigenlijk pas begonnen met oefenen en stimuleren toen ik toevallig zag dat ze dat in bad al heel goed kon met plastic bekers die erin lagen om mee te spelen.

Ze heeft heel goed door hoe het moet qua vasthouden en bewegingen, maar ze gooit toch alles nog over zich heen. Al met zo'n oefenbeker aan het oefenen en in bad zodat kliederen niet uitmaakt, ook al met dikkere vloeistof zodat het niet zo hard eruit loopt. Maar niets helpt. Ze vindt het gewoon enorm hilarisch als ze al haar water/sap/vla/yoghurt over zich heen gooit... Schrikken van hoe koud het aanvoelt doet ze ook niet.. Ze lacht des te harder!
    (en ja, ik weet het, maar dan kan ik dus ook mijn lach niet inhouden....)

Heeft iemand de gouden tip? Want ze kan het echt maar heeft nog net niet helemaal door hoe het zonder knoeien moet (en zolang ze knoeien geweldig grappig vindt, vraag ik me af of hoe lang het nog zal duren tot ze het echt onder de knie heeft...).

En nog een tweede vraag: Wat is eigenlijk 'normaal' (voor zover je daarvan kunt spreken natuurlijk)? Op welke leeftijd zouden ze dit ongeveer een beetje moeten kunnen? Is dat met 12/13/14/15 maanden, of pas met 2,5 jaar? Ik weet dat normaal niet normaal is, en geen kind hetzelfde is, maar ik zoek toch een beetje een gemiddelde..

Alvast bedankt!!

2. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Een ding weet ik heel zeker. Met een jaar of 2.5 3 kunnen ze allemaal uit een bekertje drinken.

Het komt echt goed.

Wat ze nu drinkt is belangerijker dan hoe ze het drinkt.

Hier gebruik ik een goedkope rietjes beker en het gaat steeds beter ze drinkt regelmatig met mijn drinken mee( Ik hou het beet) en zo gaat het steeds beter.

3. meisje0123

meisje0123 Fanatiek lid

Aug 24, 2007
    3,343
    0
    0
    Noord Brabant
    Ik vond laatst de tip van iemand om te beginnen met bijvoorbeeld yoghurt heel slim, ga ik zelf ook proberen! Dan gieten ze het er niet zo 1-2-3 uit en gaat het trager.

EDIT Oeps, zie nu dat je dat ook al geprobeerd hebt....

4. debq

debq Fanatiek lid

Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Kan ze het wel als je de beker zelf vasthoud ipv je kindje?
    Zelf denk ik dat het belangrijk is om op die manier te leren drinken en als dat gaat het zelf laten doen

5. MinnieMe

MinnieMe Fanatiek lid

Apr 17, 2011
    1,724
    0
    0
    Noord-Brabant
    Volgens mij zijn idd alle tips al genoemd.
    Vraag me ook af of ze wel goed drinkt als jij de beker vast houd.
    Jamie was 10M toen ze zelf uit een beker kon drinken.
    vanaf 12M wachten ze ook mooi tot iemand de beker van dr aanpakt als ze klaar is ipv het hele zooitje laten vallen...

6. SimplyLin

SimplyLin Actief lid

Mar 3, 2011
    164
    0
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Thanks voor de reacties :)
    Als ik de beker vast houd wordt ze boos, ze wil graag alles zelf doen :D
    Als ik dan toch doorzet is het gevolg dat de beker (meestal) door de kamer vliegt, hihihi, ook niet een geweldig idee in onze situatie dus.. (jongedame heeft nogal wat temperament en weet precies wat ze wil en dat is vooral NIET geholpen worden maar alles zelf doen) :D

7. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Julia kan het heel goed (motorisch zowel qua vasthouden etc. als qua mondmotoriek), maar die is vrij vlot. Ik zou dus zeggen dat ze het tussen 1,5 en 2 jaar allemaal wel kunnen.

Mijn tip: gewoon blijven doen. Probeer gewoon 2 keer per dag een vast moment te hebben dat je het oefent. Wij hebben een hele tijd haar melk alleen in een gewone beker gegeven en dat hielp goed. Dan zat ze netjes in haar stoel bij de tafel, kon ik haar goed helpen.

Probeer het ook eens als jij de beker vasthoudt. Kan ze het dan wel, of is haar mondmotoriek gewoon nog niet goed genoeg ontwikkeld? Als ze het dan wel kan, dan is het idd een spelletje en zou ik proberen om het gewoon wat vaker te doen wanneer het niet uitmaakt en er niet te veel aandacht aan besteden (bijvoorbeeld in de zomer in de tuin met een klein bekertje water).

Ik heb de 360 graden beker en dat is ook een aanrader! Werkt goed, goed anti-lek en het helpt om die mondmotoriek te leren voor een gewone beker!

8. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

Jan 13, 2009
    7,067
    0
    0
    Hier ook een 360 graden beker van kiddyboo. Echt een super uitvinding. Zelf leren drinken zoals je ook uit een gewone beker drinkt, zonder dat ze hem over hun heen kieperen of met de handen in zitten.

9. Mayon

Mayon Niet meer actief

Mijn dochter doet het soms wel en soms niet goed. Ze zet vaak de beker net onder haar lip dus stroomt alles langs haar kin. Als ze hem meteen goed zet of als ik help gaat het wel. Alleen.. ze drinkt er twee slokken uit en hoeft dan niet meer ;)

10. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

Jan 3, 2008
    2,495
    0
    0
    Oh, mijn dochter is 1 jaar en 9 maanden en kán het wel, als ze even rust in haar kont heeft, maar.. meestal is ze gewoon heel actief en druk bezig, dan krijg je dus dat ze of helemaal niet drinkt, als het uit een open bekertje 'moet', of dat ze een slok neemt, iets ziet wat heel interessant is en met beker en al wegrent of de beker wegsmijt. Daarom laat ik dochter gewoon lekker uit een rietjesbeker drinken, en als ze bij mij op schoot zit uit een mok of open beker (dan kan ik haar beter in de gaten houden, haha). Als ze straks naar de psz gaat, ziet ze vanzelf aan de andere kindjes dat het best handig is om netjes uit je bekertje te drinken, zonder dat omgeving en/of kleertjes onder zitten ;)

11. SimplyLin

SimplyLin Actief lid

Mar 3, 2011
    164
    0
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Superbedankt voor alle tips! Ik weet wat me te doen staat: blijven oefenen en volhouden en ik ga morgen eens kijken voor zo'n 360 graden beker! Heb ik nog nooit van gehoord maar klinkt goed!

12. piemie

piemie Fanatiek lid

Mar 28, 2009
    1,769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Hier gaat het ook nog niet zo super hoor, ik gebruik meestal een rietjes of tuitbeker en we oefenen nu nog voornamelijk terwijl ik de beker vast houd. Laatst liep ik even naar de gang terwijl hij mijn glas melk op tafel vond. Hij probeerde er wel uit te drinken maar het meeste lag op de grond en op zijn shirt.

13. Macdee

Macdee Bekend lid

Mar 23, 2008
    755
    1
    0

Hier was het precies hetzelfde. En hij is nu 2 jaar en 2 maanden en ineens doet hij alsof hij nooit anders heeft gedaan!
    Maar hij mag nog steeds alleen aan tafel uit een gewone beker drinken, want dan is hij rustig. Wanneer hij aan het spelen is, staat er gewoon een tuitbeker op tafel.

14. SimplyLin

SimplyLin Actief lid

Mar 3, 2011
    164
    0
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Weet iemand waar zo'n 360 graden beker te koop is? Ben vandaag wezen vragen maar bij de drogist hier hebben ze het niet. Zie wel wat webshops online maar ik zie het liever altijd graag even in de winkel...
    Wij hebben hier geen babyzaak in de stad, dus zou het ergens anders ook te koop zijn?

Share This Page