Grammatica en Spelling topic.

Discussie in 'De lounge' gestart door MIss X, 7 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MIss X

MIss X Fanatiek lid

13 dec 2006
    2.955
    821
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    Ik lees weleens dat er mede forummers zijn die zich irriteren aan de spelfouten van anderen.
    Enigzins kan ik het wel begrijpen maar het kan ook hartstikke moeilijk zijn voor diegene die een verhaal neerzet.

Ik ben gewoon in nederland geboren en getogen. Mijn ouders spreken gewoon nederlands maar heb gewoon een zwak voor talen. Ik volg nu ook een cursus spelling en grammatica wat ik heel pittig maar ook heel leuk vind omdat ik zoveel leer wat ik helemaal niet wist.

Kleine voobeeldjes

De = deze, die
    Het=dit, dat

Ik ben groter dan jij
    Ik ben even groot als jij

DT woordjes heb ik nog steeds moeite mee,

Hebben jullie nog tips of weetjes over grammatica? Ik wil ze graag horen.

2. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    enigSzins ;)

3. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Tip voor het oefenen van d's en t's: "Struikelblokken". Heel ouderwets boekje, bij De Slegte voor 5 euro ofzo. Daar staan superoefeningen in voor je d's en t's.

Verder moest ik gelijk lachen om je eerste zin ;): je irriteert je niet aan iets, maar ergert je aan iets.
    Iets kan jou irriteren, en daar krijg je dan uitslag van :).

Denk trouwens niet dat dit topic een lang leven beschoren is....

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hier is al een (heeeeeeel lang) topic over, misschien kan je een mod of lotte&jan vragen het te heropenen en te up-en?

SoWieSo

5. hardloper

hardloper Niet meer actief

DT- woordjes:

als je het werkwoord lopen voor het echte werkwoord in de plaats zet, kom je een heel eind.
    Bijvoorbeeld:

als je ergens op biedt.
    als je ergens op loopT.
    In het originele werkwoord zit een d, dus DT.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

Groetjes, Didier

p.s. een zwak voor iets hebben betekent erg dol op iets zijn. Dat is dus heel iets anders dan ergens zwak in zijn.
    Ik vind het wel heel knap dat je een cursus grammatica en spelling doet.

6. MIss X

MIss X Fanatiek lid

13 dec 2006
    2.955
    821
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    meen je niet!

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Owja, ik vergeet te zeggen dat ik me er eigenlijk niet aan stoor. Ik ben namelijk een van de personen waaraan jullie je ergeren :oops: .
    Ik snap niks van het 't' en 'd' gebruik. Dat zelfde geldt bij mij voor 'au' en 'ou' en ook voor 'ei' en 'ij'. :oops: .

Whaha, didier (even aangepast, ik zie nu pas dat jij het bent en niet je vrouw), dat is me echt al honderd keer uitgelegd, maar ik snap er nog altijd niks van. Is toch ook iets met fokschaap ofzoiets?

8. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Haha, Didier, dacht wel jou hier snel te zien ;).

Belangrijkste met d's en t's is denk ik dat je weet:
    1e pers. enkelvoud (ik) = geen t
    2e pers. enkelvoud (jij) = t, tenzij het persvnw ná het werkwoord staat
    3e pers. enkelvoud (hij, zij, het) = altijd t

Voor voltooid deelwoorden geldt dat ze eindigen op een d, tenzij de laatste letter eindigt op T, K, F, S, C, H, P, X (ezelsbruggetje voorheen "'T KoFSCHiP", tegenwoordig "XTC-SHoP" ;)) > dan krijgt het voltooid deelwoord een t.

9. MIss X

MIss X Fanatiek lid

13 dec 2006
    2.955
    821
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    of t'kofschip.

Als de letters erin voorkomen, krijgt het een T

volgens mij, maar in het praktijk begrijp ik er niks van.

10. MIss X

MIss X Fanatiek lid

13 dec 2006
    2.955
    821
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    Dus dat betekend dat t'kofschip alleen geldt* voor een voltooid deelwoord?
    En is het zo dat een voltooid deelwoord geen DT kan hebben.

*Geldt is dat goed geschreven. Of moest ik die T weg laten

11. Ischa31

Ischa31 VIP lid

5 sep 2007
    6.944
    83
    48
    thuis
    :D (klein schrijffoutje voobeeltjes)

Mensen gebruiken vaak enigste terwijl het enige moet zijn.

12. hardloper

Ik erger me niet aan taalfoutjes hoor!

En inderdaad heeft het 't fokschaap of 't kofschip er iets mee te maken. Wat precies weet ik eerlijk gezegd niet, maar ik zal ff googlen:

't kofschip
    Gebruik de regel van 't kofschip om te weten of er te(n) of de(n) achter de stam komt: Zit de laatste letter van de stam in 't kofschip? (o en i doen niet mee). Ja? Dan komt er te(n) achter de stam. Nee? Dan komt er de(n) achter de stam.

Of gebruik de regel van van 't kofschip om te weten wat de laatste letter van het voltooid deelwoord is: Zit de laatste letter van de stam in 't kofschip? (o en i doen niet mee). Ja? Dan eindigt het voltooid deelwoord op een t. Nee? Dan eindigt het voltooid deelwoord op een d.

stam is gewoon de ik-vorm.

Groetjes, Didier

13. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    hihi, ja, lastig he? ik doe het met dt omdat het met een 't' er zo gek uitziet en met alleen een 'd' het mi over euro's gaat ;) .

14. hardloper

Tja, wat kan ik zeggen (of schrijven natuurlijk)...

Ik houd van taal!

Groetjes, Didier

15. hardloper

Oh ja, geldt was goed geschreven

Groetjes, Didier

16. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    http://nl.wikipedia.org/wiki/'t_Kofschip

Ik erger me er minder aan dan een paar jaar geleden. Daarvoor werkte ik als directiesecretaresse en moest alle teksten etc. nalopen op fouten, nou, dan krijg je op het laatst echt een obsessie.
    Mijn Nederlands is nu ook wel een stuk minder geworden, want als je niet dagelijks ermee bezig bent, zakt het snel weg.
    Waar ik echt jeuk van krijg is mensen die overal het woord doen in gebruiken.
    Ik doe graag armbandjes maken, doe jij eens op dat knopje drukken, ik doe altijd eerst lekker poetsen voor ik ga stofzuigen. AAAAAAH! Mijn schoonmoeder zegt dat ook steeds, vind het gewoon zo dom klinken.
    En me hond, in plaats van mijn hond. Ik ga na een feestje, je gaat NAAR een feestje. Het meisje die ik ken. Nee, het is DAT meisje, dus ook het meisje dat ik ken.
    Maar goed, ik houd op met zeuren, is inderdaad al een heel topic over geweest, het sowieso-topic!
    Maar ik vind het goed dat jij een cursus doet hoor en mijn man is zo dyslectisch als het maar kan, dus die maakt er ook altijd een potje van, maar die is weer goed in wiskunde en ik weer totaal niet.

17. saartje27

saartje27 Fanatiek lid

13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    Ik heb heel veel moeite met "d/t" ik snap er soms de ballen ook niet van hoor.
    Iedereen heeft zo wel iets denk ik waar hij/zij niet zo goed in is.

Groetjes

18. nienke70

nienke70 Fanatiek lid

16 aug 2006
    1.149
    0
    36
    pfffffffffffffff, moet dit nou?

we doen toch niet mee aan een schoonheidswedstrijd? ;)

zolang je het verhaal kan lezen moet het toch niet zo'n groot probleem zijn.

typ ook wel eens te snel maar om er dan meteen een heet hangijzer van te maken............

(volgens mij was er ooit ook een erger-topic, misschien kan deze ook geopend worden)

19. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Ik heb totaal geen moeite met taalfouten. Ik zal er zelf ook wel genoeg maken al probeer ik er n beetje op te letten (soms sluipen er ook van de brabo dingen tussen door ...denk ik.. die heb ik niet allemaal in de smiezen nml)
    Waar ik wel n hekel aan heb is dingen zoals Jo79 zegt...na een feestje en me hond....maar ach dat valt nog te snappen, toch?
    Een probleem vind ik het worden als mensen te snel typen en er letters op verkeerde plekken komen te staan. Dan ben ik soms aan t puzzelen van wat zegt ze nou...of bedoelt ze nou dit of dat?!? :(
    En dat vind ik erg vervelend want ten eerste is t makkelijk te voorkomen...gewoon rustiger typen en je tekstje nog eens na lezen /scannen. En ten tweede vind ik het leuk als ik alle meningen/ideetjes/verhaaltjes die mensen willen delen dan ook kan lezen EN snappen. Soms sla ik die teksten maar over want ik erger me er teveel aan en heb geen zin in puzzelen dan. En dat is toch jammer?

20. hardloper

Dat is ook zo. Ikzelf ben bijvoorbeeld niet creatief.
    Taalgevoel is me aangeboren of zoiets.

Groetjes, Didier

Deel Deze Pagina