Bah, waterpokken

Discussion in 'De lounge' started by mamabri, Oct 28, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamabri

mamabri Niet meer actief

Oke, ik weet dat velen hier het niet eens met me zullen zijn, maar goed.

Bij mijn dochter in de klas is bij een kindje waterpokken geconstateerd. Het kindje heeft ook vlekjes/blaasje en voelt zich niet ziek. Uiteraard kan mijn dochter al besmet zijn de afgelopen dagen, maar omdat ik haar niet willens en wetens besmet wil laten worden, hou ik haar dus maar "gewoon" thuis.

Ik heb de school gebeld en die deed er zó ontzettend laconiek over :( En toen ik zei dat bijna wereldwijd in landen waar gevaccineerd word ook een vaccinatie tegen waterpokken zat en dat er nog steeds een aantal kinderen per jaar eraan overlijden en dit een ziekte is die je ook als volwassenen niet wil krijgen (ik heb het zelf nooit gehad) werd ze stil, want ja.....dat was ook zo :(

dochter is het er helemaal niet mee eens, dat ze thuis is, die wil het liefst gewoon naar school. Eigenlijk vind ik dit dus gewoon de omgekeerde wereld, waarom houden ouders hun zieke kind (ook al voelt het zich niet ziek, maar besmettelijk is het wel) niet gewoon thuis??? :x:x:x

Ik zit er namelijk NIET op te wachten dat zij, haar broertje en ik de waterpokken krijgen.

2. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Waarom laat je jullie niet vaccineren dan tegen de waterpokken?

Zelf zou ik er inderdaad geen probleem mee hebben als zo'n kindje op school komt. Op de psz heerste het maar middelste (als paar weken oud baby'tje als eens gehad) heeft het niet gekregen en ook de jongste niet die er dus vaak komt. Verliep heel makkelijk bij de oudste dus ik kijk er waarschijnlijk gewoon niet angstig naar (ken ook geen gevallen van erg verloop etc) dus dat kleurt mijn beeld erop natuurlijk ook.

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

omdat het er eigenlijk nog niet van is gekomen :) Ik weet pas sinds het vorige topic over waterpokken dat het kan, dus ook nog niet eens zo heel lang.

4. maja246

maja246 Fanatiek lid

Oct 7, 2009
    1,468
    30
    48
    Ik begrijp je wel, maar anderzijds zou je dan je kinderen (en jezelf) wel in moeten laten enten.
    En als je het kind hebt gehad, loop je op volwassen leeftijd het risico niet meer. Want dan is de kans op ernstig verloopt vele malen groter.
    Mijn dochter kreeg het vaccin zes jaar geleden aangeboden maar ik heb het niet gedaan omdat het maar negen jaar werkzaam is. En ik dus eerder bang ben dat ze er op haar 25e bijvoorbeeld niet aan denkt de inenting te herhalen, en dan dus als volwassen (misschien wel zwangere) vrouw veel meer risico loopt dan nu.

5. dawnie

dawnie Actief lid

Oct 26, 2008
    420
    0
    16
    Ik snap je ergens wel. Zeker omdat jij t zelf niet gehad hebt. Als volwassene is het echt geen pretje om ze te krijgen. Maar aan de andere kant zijn de waterpokken al besmettelijk 2 weken voordat de pokjes te zien zijn. De kans zit er dus in dat je dochter al besmet is.
    Voor gezonde kinderen kan het echt geen kwaad om ze te krijgen. Beter van wel zelfs, want anders belanden ze later wellicht in zo'n situatie als jijzelf. Dat je de kans loopt als volwassene.
    Maar gezien dat de besmettelijkheid dus al eerder van toepassing is, is het beleid in NL dat kinderen gewoon naar school mogen.

Is er geen mogelijk dat je jezelf laat vaccineren? Want dit zal nog wel vaker voorkomen.

6. maja246

maja246 Fanatiek lid

Oct 7, 2009
    1,468
    30
    48
    Je zal je dochter trouwens wel een week of vier thuis moeten houden denk ik. Want de incubatietijd is een dag of 10, meerdere kinderen in de klas zullen momenteel nog besmet worden, dus ook weer besmettelijk zijn en zelf pas over een dag of tien ziek worden.

7. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

May 25, 2010
    7,799
    43
    48
    Hier zou ik dus echt niet moeilijk over doen en heb mijn dochter ook gewoon naar de peuterspeelzaal laten gaan met waterpokken (net als op dat moment meer dan de helft van de rest van de kindjes). Over het algemeen verloopt de ziekte heel mild en beter dat ze het als kind krijgen en er de rest van hun leven immuun voor zijn dan dat ze het later als volwassene nog krijgen. Jij kan nu gewoon een inenting halen bij de huisarts.

Kinderen die hieraan overlijden (wat zeer weinig voorkomt), zijn voor het grootste deel kinderen die al heel zwak zijn, dus al een ziekte of aandoening hebben waar ze geen andere ziekte bij kunnen hebben. Voor een gezond kind hoef je echt niet bang te zijn!

8. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ja, dat was dus ook één van mijn vragen, hoelang ik haar dan thuis zou moeten houden. vind het gewoon zó vervelend dat de school totaal niet even meedenkt, wat dit aangaat.

Ik heb de GGD en de huisarts gebeld, zij bellen in de loop van de dag terug met advies.

Als ik ons nu laat inenten, ben je dan direct beschermd? Of moeten we afwachten of dochter het wel of niet krijgt? Wie weet dit?

9. regenboogworst

regenboogworst Fanatiek lid

Aug 22, 2014
    1,297
    75
    48
    Tjah mijn zoontje heeft nu de hand mond ziekte en daarbij een flinke krentebaard.

Mijn dochter is ziek ik had verwacht dat ze het ook zal krijgen. Kan nog steeds eigenlijk.
    Ik heb al wel met de juf besproken hoe en wat als zij het ook krijgt.

Het is dat ze nu koorts heeft en zich niet lekker voelt. Anders had ik haar naar school gestuurd terwijl ze inderdaad al wel de hand mond ziekte, en krentebaard kan overdragen. Terwijl ze nog niks heeft alleen ziek.

10. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik weet wel dat de kans heel klein is hoor, maar het zit me gewoon totaal niet lekker. Oma is heel ernstig ziek (galblaaskanker) daar is ze deze hele week ook geweest. Oma wordt vrijdag geopereerd. Stel dat ze die heeft aangestoken? Ik baal hier gewoon enorm van :x

11. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nou en daar kan ik dus niet bij :( Echt niet. Om willens en wetens het risico te nemen om anderen te besmetten. Kijk, als je het niet weet (net zoals bij de waterpokken je de eerste tijd het ook niet weet) oke, maar om ook niet de moeite te nemen om het risico voor anderen in te perken......vind ik persoonlijk echt niet kunnen.

12. nense

nense Fanatiek lid

Apr 14, 2008
    1,358
    0
    36
    Female
    Gelderland
    Ik snap dat je baalt, maar de incubatietijd is max 21 dagen. Je kan je kind toch geen maand thuishouden?
    Ik zou zo snel mogelijk achter die vaccinatie aangaan. Als je zo bang bent dat jullie de waterpokken krijgen.

13. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Ik ben het met je eens, ik vind het persoonlijk asociaal om een kind met besmettelijke (!!!) pokken willens en wetens naar school te sturen. Ik had zoontje niet tijdig ingeënt dus toen hij thuis kwam met de eerste pokjes gelijk thuis gehouden totdat ze stuk voor stuk waren ingedroogd. Toen na overleg met school van mijn dochter haar twee weken thuis gehouden om er voor 95% zeker van te zijn dat ze niet besmet was en weer andere kinderen aan zou steken. Daar zijn ze in mijn woonland echt niet van gediend aangezien de vaccinaties hier standaard zijn. Waarschijnlijk zou ik gelyncht zijn! :D Ik heb haar toen overigens meteen laten inenten, de arts zei dat als ze het dan zou krijgen het veel minder heftig zou zijn. Ze heeft de waterpokken trouwens nooit gekregen. Sterkte en vraag je ha idd even advies. Hopelijk valt de schade mee!

14. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Hier had de jongste hvm-ziekte, maar dat is weet ik hoelang besmettelijk. Kan je kind niet zolang in huis houden en nergens mee naar toe nemen. Als de middelste of oudste naar school moeten, moet zij toch mee. Kan haar niet in quarantaine plaatsen en mijn andere kids dan ook, want stel je voor dat ze het ook krijgen. Dat gaat gewoonweg niet.

15. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Ik ook niet, houd je zieke/besmettelijke kind gewoon thuis! ;)

16. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    4,559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je mag je leerplichtige kind met die reden niet eens thuis houden.

De incubatietijd van waterpokken is hartstikke lang, misschien zijn er al andere kinderen besmet waar je dochter mee heeft gespeeld.

Toen een kennisje van mij zwanger was, was ik daar met mijn zoon die net waterpokken had gehad (ingedroogde korstjes). Toen schrok ze ineens en moest haar moeder bellen om te vragen of zij wel waterpokken had gehad.
    Ze heeft het later alsnog gekregen van haar dochter en zij is er heel erg ziek van geweest!

17. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

Nov 2, 2010
    3,489
    1
    38
    Ergens snap ik je wel hoor, natuurlijk wil je niet dat je kind (of jezelf) ziek wordt. Maar aan de andere kant... Dan kun je nergens meer naartoe. Ziektes hebben een incubatietijd van weet-ik-hoe-lang en zijn dus besmettelijk voor ze uberhaubt symptomen geven. School is een besmettingsbron met zoveel kinderen bij elkaar, maar wat dacht je van een overdekte speeltuin, een supermarkt, de wachtkamer van de huisarts, noem maar op?
    De waterpokken hebben ze hier beiden gehad toen ze 7 maanden oud waren. En nee, dat was verre van leuk. Zoonlief had eerlijk waar geen vierkante centimeter huid waar geen blaasjes zaten. Maar ja, wat doe je eraan? Hij was de eerste met symptomen op de opvang, dag erna waren het er nog drie en die "plaag" heeft daar zo'n 4 maanden aangehouden. We zullen er nooit achter komen wie het eerst besmet was, en om eerlijk te zijn boeit me dat ook niet echt...
    Ik hoop van harte dat de pokken jullie huisje overslaat hoor, maar ik ben wel van mening dat je het nooit kan voorkomen.

18. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Heeft oma ook geen waterpokken gehad dan?

En tja, wat school betreft kun je besmetting bijna niet tegenhouden.

19. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Overigens zou ik mijn kind met verse pokken wel thuis houden.

20. regenboogworst

regenboogworst Fanatiek lid

Aug 22, 2014
    1,297
    75
    48
    Ik heb nooit gezegt dat ik haar naar school zal sturen.
    ik probeer alleen te zeggen dat zij het virus ookal bij zich kan dragen Vorige week is zij bijvoorbeel al gewoon naar school geweest. . Als zij volgende week nog steeds niks heeft zal ik haar wel gewoon naar school sturen.

Share This Page