Inbrenghuls Utrogestan/Progestan

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Annalise74, 1 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eef16

Eef16 Bekend lid

7 aug 2007
    510
    0
    0
    Midden-NL
    ik heb ook alleen maar de ballletjes in een soort doordrukstrip ...

en nog gekker, in de bijsluiter staat helemaal niets over vaginaal inbrengen, maar alleen over inslikken!?!?!?!

Da's toch ook gek?

2. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    @Eef, klopt ja... normaal gesproken worden de pillen gewoon oraal gebruikt en niet vaginaal. Alleen met IVF dus ;). Waarschijnlijk geeft het daarom ook allemaal zo'n troep ;).

@Annalise, komt me bekend voor dat verhaal... Ik heb het daar ook al eens aan iemand gevraagd. Tenslotte kwam er een verpleegster die zo'n ding had liggen. Volgens mij is het lang niet overal bekend. Ik ga de vraag meteen voor je stellen op het Radboud-forum.

Groetjes,
    Josien

3. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Superlief van je Josien, ben benieuwd of er iets uit komt.....

4. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Het antwoord:

XXX (IVF-arts) Re: Inbrenghuls Utrogestan
    07-08-2008 11:21

hoi Josien,
    ik zal het even navragen....
    maar voor zover ik weet kregen we ooit een klein partijtje van die hulsen om "uit te proberen"; die hebbenw e uitgedeeld tot ze op waren...maar waarvandaan (apotheek, patiente of fabrikant?) zou ik niet weten.
    ik probeer het te achterhalen!

------

XXX Re: Inbrenghuls Utrogestan
    07-08-2008 14:30

Het zou fijn zijn als dit ergens verkrijgbaar is. Morgen heb ik de uitgangsecho van onze eerste (en hopelijk ook gelijk de laatste :)) IVF-behandeling. En ook ik zie op tegen het inbrengen van Utrogestan, dus als dit binnen 2 weken te verkrijgen is zou dat erg fijn zijn.
    Josien, bedankt voor het aandragen van dit onderwerp!

Groeten, XXX

-----

07-08-2008 15:10

Even googlen op 'Utrogestan inbrenghuls' levert o.a. de informatie op dat de Utrogestan inbrenghuls gratis te verkrijgen is bij de firma BESINS Int.(00 32 02/334 95 70, franstalig). Selma, heb je hier iets aan?
    Daarnaast levert een eenvoudig telefoontje naar de lokale apotheek de informatie op dat ze er daar nog een hebben liggen. Dus deze ga ik zodadelijk ophalen. Misschien een tip voor anderen. Maar het zou natuurlijk handig zijn als ze ook bij de IVF-afdeling te verkrijgen zijn.

Groeten, XXX

-----

XXX (IVF-arts) Re: Inbrenghuls Utrogestan
    07-08-2008 17:07

haha,
    wat een daadkracht!
    sja, dat belgische nummer heb ik geprobeerd,geen gehoor maar de betreffende webpagina wa ok al uit 2002.
    het schijnt per apotheek te verschillen...de een heeft er nog nooit van gehoord, de ander wel. ik zal proberen onze zieknhuisapotheek te vragen of ze eraan kunnen komen.
    in elk geval, succes dames!

-----

07-08-2008 17:42

Het nummer is wel goed, ook al is het artikel uit 2002, maar die '0' voor de '2' moet weg omdat je vanuit het buitenland belt, dus: BESINS Int.00 32 2 334 95 70 (franstalig). Aangezien mijn frans niet echt veel verder komt dan Paturain en Boursin en ik na een engels sprekende franstalige belgische een bandje met franstalig keuzemenu kreeg hield ik het voor gezien.
    Ik ben net bij de lokale apotheek geweest en daar kreeg ik 2 verschillende soorten inbrenghulzen mee: een met een kort inschuifstukje en een met een lange. Volgens mij passen bij beiden de bolletjes Utrogestan erin/erop. En deze zijn van het merk Schägner (D-76479 Steinmauern). Zie www.schägner.de tel. 00 49 7222 92 74 0, fax 00 49 7222 6 90 36. Ze zijn oorspronkelijk bedoeld om vaginaal zalf in te brengen. Ik neem ze allebei morgen wel even mee of dit de juiste zijn. Om 11.00 uur heb ik een afspraak voor de uitgangsecho.
    Misschien dat deze info je verder helpt.

Groeten, XXX

------

Zo... het is dus ook daar al een hele discussie geworden. Ik heb t.b.v. de anonimiteit de namen even verwijderd uit de discussie hierboven, maar ik hoop dat ook hier weer mensen geholpen zijn!

Groetjes,
    Josien

5. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Hé Josien,

Ik ben bij mijn apotheek geweest. Heb een doosje kartonnen inbrenghulzen (éénmalig gebruik dus) en een paar van plastik meegekregen. Kan ik ze beiden uitproberen. Volgens mij gaan in die kartonnen de bolletjes niet passen, maar aangezien ik nog niet met de IVF begonnen ben, heb ik de utrogestanbolletjes nog maar niet uit de verpakking (doordrukstrip) gehaald. Mochten ze in die inbrenghuls van plastic ook niet gaan passen, ga ik die van Schägner maar vragen.
    Bedankt voor je info en mocht je nog meer tegenkomen, hoor ik het graag van je.

6. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Ik denk dat die kartonnen hulsen van Daktarinzalf zijn, die had ik ook eerst gekregen, maar dat werkte hier niet goed.

Met die van plastic ging het prima.

7. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Hi Kirby,

Het zijn inderdaad de kartonnen inbrenghulzen van de Daktarin Zalf en ik had al zo'n vermoeden dat ze niet zouden passen. Die van plastik zijn van de Canesten zalf en die zijn iets groter in doorsnede.

8. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    In het Radboud wordt nu ook gebeld met Duitsland. Als het goed is wordt er nu toch wel vaart achter gezet dat we een keuze kunnen krijgen om die inbrenghulzen te gaan gebruiken. Blijkbaar heb ik de vorige keer gewoon geluk gehad dat ze die dingen dus in huis hadden om te testen. Ik heb hem goed bewaard nu ik weet dat het lastig is om eraan te komen!

Groetjes,
    Josien

9. Eef16

Eef16 Bekend lid

7 aug 2007
    510
    0
    0
    Midden-NL
    vraagje:
    ik heb nu sinds mijn punctie ook utrogestan vaginaal, 3 x per dag 2.
    maar ik heb met het inbrengen met mijn vingers geen problemen,
    ik wilde alleen vragen of jullie ook allemaal zoveel vieze smurrie ervan kregen? Ik breng ze heel diep in, maar toch heb ik nu behoorlijk veel vieze afscheiding ervan en enorme zere (.)(.) en het gevoel dat ik baarmoederpijn (als van een aanstaande ongi) heb. Of zou dat nog van de punctie 2dgn terug kunnen zijn? Ik heb gister geen last vd punctie gehad, zelfs kunnen sporten...

wordt er wel onzeker van, weat als ze nou een soort van eruit vallen en mijn baarmoederslijmvlies straks niet mooi genoeg meer is voor een tp?

Aaaargghh, ik word hier niet blij van! Al die onzekerheid en al die vragen, en dan ook nog lichamelijke klachten en vieze smurrie....

10. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Hi Eef,
    Ik heb nog geen ervaring met de Utrogestanbolletjes. Ze liggen al wel klaar hier, maar ik ga ze ook pas na de punctie gebruiken.

Dat je er vieze afscheiding van krijgt is bekend. De huls die om de bolletjes heen zit, komt er in ieder geval weer uit, maar het schijnt dat de werkzame stoffen heel snel door je lichaam worden opgenomen. Dus ik denk dat je je daar niet druk om hoeft te maken.
    Ook heb ik wel eens gelezen dat de bijwerkingen sterk op zwangerschapsverschijnselen lijken, en dat dat heel verwarrend is.....

Misschien dat er nog een "ervaringsdeskundige" hier is, die je gerust kan stellen.

11. Zuster Suus

Zuster Suus Actief lid

25 aug 2007
    359
    0
    0
    verpleegkundige
    Noord Brabant
    Hoi Eef,

Het is zeer herkenbaar wat jij schrijft hoor. Ik vond die bolletjes ook vreselijk. Het inbrengen zelf vond ik ook geen probleem. Bij mij lagen ze in het nachtkastje en ik had van die ziekenhuis handschoenen erbij liggen om ze daar mee in te brengen. Maar wat je zegt, ik had ook dag en nacht van die vieze smurrie en ik had er ook pijn van inderdaad. Ik werd er hartstikke ongelukkig van. Ik kreeg ze bij de 6e IUI. Bij de 1e IVF ben ik toen pregnyl gaan spuiten ipv die bolletjes.
    Nu mag ik bijna starten met de 1e cryo terugplaatsing en dan moet ik ook weer van die bolletjes gaan gebruiken....
    Succes meid. Het is voor een goed doel zullen we maar zeggen!

12. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Hoi Eef,

Heel herkenbaar wat je schrijft. Helaas kan ik niet veel anders vertellen dan wat je zelf ook al schreef. De Utrogestan geeft je 'zwangere' gevoelens en het geeft een flinke troep. Het omhulsel van de medicijnen komt er namelijk weer net zo hard uit.

In het begin was ik ook heel bang dat mijn baarmoederslijmvlies niet genoeg baat bij zou hebben, maar gelukkig bleek dat niet zo te zijn. De werkzame stof van het medicijn wordt heel snel door je lichaam opgenomen, dus... hoe vervelend ook... het werkt wel prima en daar hoef je je dus geen zorgen over te maken.

Heel veel succes in deze moeilijke periode!

Liefs,
    Josien

13. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Ladies,

Even ter info: Ik gebruik nu al 18 dagen de Utrogestan en gebruik vanaf het begin de inbrenghuls van de Canesten zalf erbij. En dat gaat prima! Het is een plastic inbrenghuls en de bolletjes passen er NET in. Na gebruik maak ik ze met een papieren zakdoekje schoon en gooi ik ze in kokend water (wel in de gaten houden, niet te hard koken, anders smelten ze ;) ).
    Misschien een tip voor de meiden die het gebruik met de vingers vervelend vinden, vraag bij je apotheek naar een doosje inbrenghulzen van de Canesten zalf (zaten er 3 in een doosje).
    Succes!

Deel Deze Pagina