Hoe weet je of je geen tekorten hebt aan vitamines?

Discussion in 'De lounge' started by flipflop, Jan 27, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. flipflop

flipflop Fanatiek lid

Dec 4, 2010
    3,250
    1,009
    113
    Zuid-Holland
    Ik heb van de week een boekje gelezen waarin het uitgangspunt is dat ziekte (vaak) wordt veroorzaakt door een tekort. De medische wereld is er nu vooral op gericht op het genezen van ziekten en minder op het ontdekken van de oorzaak en die wegnemen.
    Nu kunnen we hele discussies hierover starten;) maar dat is eigenlijk niet mijn vraag. Ik kan me er wel in vinden dat je met gewone voeding eigenlijk nooit de juiste vitamines en mineralen binnen krijgt. In het boekje stond bijvoorbeeld ook dat de ADH niet voldoende is voor een aantal vitamines, oa heb je van vit C wel 5 tot 10 gr nodig dagelijks ipv de ADH van 1 gr per dag.
    Aangezien ik nu voor de zoveelste keer weer eens een voorhoofdsholte ontsteking heb en vit C goed is voor je weerstand neem ik de afgelopen dagen 6 gr (6000mg) vit C in. Om eens te proberen of dit helpt.
    Maar mijn vraag is nu eigenlijk hoe kan ik weten of ik voldoende vitamines en mineralen binnen krijgen? En of dat afdoende is in mijn geval of dat mijn lichaam misschien iets anders nodig heeft?? Kan je dit meten? Bloedtest? Of zijn er mensen die hier deskundig in zijn??

2. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

Apr 20, 2015
    3,443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Het is sowieso onderdeel van mijn studie (fytotherapie) om te kijken naar tekorten aan vitamines als oorzaak van ziektes. Veel tekorten zijn te herkennen aan de symptomen maar dat is vaak nog behoorlijk lastig. Dus de enige manier om zeker te weten of je genoeg vitamines binnenkrijgt is testen. Reguliere (huis)artsen zien daar vaak het nut niet van in en zullen dat dus vaak niet snel doen. Bij sommige alternatieve behandelaars kun je dat vaak makkelijker laten testen.
    Ik weet verder niet of alle vitamines en mineralen te testen zijn. Maar ik zou je aanraden even te kijken wat voor alternatieve geneeswijzen er in je omgeving mogelijk zijn en even rondvragen wat die voor je kunnen betekenen.

3. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Via bloedonderzoek :)

4. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Sommige tekorten kun je makkelijker herkennen. Zoals het vervellen van je vingertoppen of kleine wondjes in de mondhoeken kan duiden op een vitamine B2 tekort. Haaruitval of brokkelende vingernagels kunnen komen door een vitamine B12 tekort. Etc.

Vitamine C is trouwens 1 van de vitamines die vrijwel iedereen genoeg binnenkrijgt. Vitamine C zit namelijk zo'n beetje in alles.. zelfs in diepvries pizza's bijvoorbeeld.

Share This Page