incassokosten, maar factuur nooit ontvangen

Discussie in 'De lounge' gestart door fafa, 7 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aora

aora Actief lid

6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    Je hebt denk ik teveel tijd laten verstrijken om het nu nog zelf in te houden. Je zal het moeten betalen maar je kan natuurlijk wel proberen of het bedrijf die kosten achteraf toch nog aan je terug wil storten.

Blijft handig om die eerste aanmaning op te vragen. Mocht daar iets fout zijn gegaan dan is het bedrijf misschien eerder bereid om je tegemoet te komen.

Ik denk voor de rest dat dit een "leermoment" is.

2. fafa

fafa Niet meer actief

Over de rekening zelf was ook nog discussie. Had zelf geen contract meer waarin getallen stonden, contract bij bedrijf opgevraagd, bleek uiteindelijk terechte factuur.

En de rekening is nu nog niet betaald omdat ik even geen 825 euro op mn rekening had. Moet van mn spaarrekening komen. Gebruik ik nooit, wachtwoord vergeten, moet via de post binnenkomen. Hoop dat ik die vandaag krijg (eergisteravond verzoek gestuurd) en dan maak ik de hoofdsom natuurlijk meteen over.

3. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Uit je laatste bericht maak ik op dat je de oorspronkelijke rekening dus wel gehad hebt? Er was tenslotte discussie over? In eerste instantie zei je zowel de rekening als de aanmaning niet ontvangen te hebben.

En tja, dat jij geen geld op je rekening hebt, heeft dat bedrijf natuurlijk niks mee te maken. Als jij een schuld maakt, moet je die betalen.

Van wanneer was de oorspronkelijke rekening van Eur 825?

4. fafa

fafa Niet meer actief

Maar stel nou, ik ben een malafide bedrijf : dan maak ik twee nep-brieven, die ik nooit verstuur. En dan stuur ik een "tweede" aanmaning inclusief incassokosten. Kassa!

krijgt een bedrijf altijd een verzendbewijs als ze post versturen?

5. aora

aora Actief lid

6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    Tsja, das niet handig. Situatie is wel balen. Zorg dat het incassobureau weet dat je gaat betalen. Leg hen uit waar het geld vandaan moet komen dan kom je niet verder in de problemen.

6. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Wij hadden het gisteren. Of we even 260,79 wilden storten binnen vijf dagen. Het was de laatste waarschuwing, maar we hebben eerder helemaal niets ontvangen. Niets van de tandarts zelf, waar de kosten blijkbaar van waren en ook geen eerste waarschuwing van het incassobureau.

(En ja, ik schrok me echt wild; we hebben nooit openstaande rekeningen!)

Mijn man belde dus naar het incassobureau en het enige wat zij nog konden doen was een betalingsregeling treffen, maar het hele bedrag moest wel betaald worden. Ze geloofden wel dat we niets hebben ontvangen, maar dat wordt ook veel als excuus gebruikt en ze konden dus niets voor ons betekenen. We hebben het dus maar meteen betaald.. weinig keus.

7. fafa

fafa Niet meer actief

@wijffie: Nee, eerste rekening heb ik nooit gehad.

toen ik de "tweede aanmaning" kreeg ging ik bellen met de vraag hoe ze aan die 825 kwamen én waar die incassokosten vandaan kwamen, omdat ik nooit eerdere rekeningen had gehad. Niemand inhoudelijk gesproken Nooit teruggebeld. Daar zit inderdaad mijn fout.

vervolgens krijg ik bericht van incassobureau en via hen heb ik het contract opgevraagd

8. aora

aora Actief lid

6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    Het bedrijf zelf moet je de aanmaningen sturen. Als je de originele nota gehad hebt dan moet je die gewoon binnen de termijn betalen. Ontvang je geen aanmaning dan betekent dat niet dat je niet hoeft te betalen. Je moet er gewoon vanuit gaan dat na de originele betaaltermijn een aanmaning komt, zelfs als je hem niet ontvangt.

Malafide bedrijfjes sturen meestal nepnota's. Dan heb je discussie over de hoofdsom. Win je die discussie dan hoef je niks te betalen.

9. fafa

fafa Niet meer actief

Dus omdat zoveel mensen liegen moeten de mensen die de waarheid spreken dus boeten? Werkt zo het nederlandse recht??

10. aora

aora Actief lid

6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    vraag de brieven en de nota wel even op. Misschien klopt er iets niet in de adresgegevens en dan kan je de incassokosten misschien terugkrijgen.

11. fafa

fafa Niet meer actief

originele nota heb ik ook nooit gehad.

12. aora

aora Actief lid

6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    liegend en bedriegend nederland verpest het voor de rest. Dat kan je de rechtstaat niet kwalijk nemen.

13. aora

aora Actief lid

6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    nogmaals: vraag de nota en de brieven op misschien kan je achteraf dan wat geld terugkrijgen

14. fafa

fafa Niet meer actief

Ik heb een printout gezien van de originele factuur. Daar stond het goede adres op, helaas.

weet je, ik zou het vast ook allemaal niet geloven als ik het bedrijf was die de rekening stuurt. Maar het voelt wel zwaar k*t als je de waarheid spreekt, maar je kan er niks mee :(

15. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Dat heeft niks met 'het nederlandse recht' te maken. Als een bedrijf jou een rekening stuurt, gaat die er in principe natuurlijk gewoon vanuit dat jij die rekening ontvangt. Hij kan niet weten noch controleren of dat daadwerkelijk zo is. En kan dus ook niet weten of jij de waarheid spreekt.

16. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Maar ging er bij jou dan geen belletje rinkelen toen je maar steeds geen factuur ontving? Ik bedoel, 825 euro, das niet niks, dat had je toch moeten zien aankomen? Je hebt blijkbaar iets gekocht of geregeld voor dat bedrag?

17. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Dat hoef je toch niet altijd te weten? Bij ons was het bijvoorbeeld een rekening van de tandarts. Mijn man werkt in België en is in Nederland bijverzekerd, maar blijkbaar maar tot een bepaald bedrag en daar was hij overheen gegaan.

18. fafa

fafa Niet meer actief

@wijffie: 2,5 jaar geleden ben ik een online opleiding gestart als gastouder via een gastouderbureau Wegens omstandigheden nooit afgemaakt.

ik had een brief waarin stond dat het niet afmaken van de opleiding 100 euro zou kosten. Jammer, maar te overzien

nu (2,5 jaar later dus) komt een rekening. 825 euro. Bleek later dat dus ook in het contract stond dat iedere maand die ik niet voor ze werkte 55 euro zou kosten (voor 15 maanden) Had ik zo niet begrepen. Was mijn fout.

maar vandaar dat ik die rekening ook niet "gemist" had.

19. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Jee nee kan me voorstellen dat je die niet zag aankomen, vervelend zeg. Ik denk dat je nu toch beste het hele bedrag kunt betalen, dan ben je in elk geval niet meer verwijtbaar. En dan gaan vechten om die incasso kosten terug te krijgen.

20. Appeltjes

Appeltjes Fanatiek lid

2 jan 2013
    1.276
    10
    38
    Maar is er ook geen belletje gaan rinkelen toen je de rekening van 100 euro nooit kreeg dan??

En als ik het goed begrijp is en de originele rekening en de 1e aanmaning nooit aangekomen ,maar de 2e aanmaning wel??

Deel Deze Pagina