incassokosten....

Discussion in 'De lounge' started by Damay77, Aug 26, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,741
    7,507
    113
    Female
    ik heb een paar maanden terug een tandartsrekening gekregen van Fa-med. 16,80 euro. hier heb ik niet meer aan gedacht. nu krijg ik ineens een brief met de mededeling dat ik een 2e aanmaning gehad hebt en niet betaald hebt, en nu zijn er 40 euro incassokosten bij gekomen. ik mag nu 56,85 euro betalen.
    mag dit zomaar? en echt, ik heb die brief NIET gehad. ik panisch als er gedreigd word met incassokosten en dan had ik die zeker betaald. maar ik heb hem gewoon echt, echt niet gehad. net als zoveel post stukken die ik mis....
    kan ik hier nog wat mee of heb ik gewoon pech:(

2. Ezria

Ezria Bekend lid

Mar 6, 2014
    643
    0
    0
    Bergschenhoek
    Ik ben geen persoon die hier heel veel verstand van heeft maar ik heb dit ook één keer gehad.

Ik moest helaas de incassokosten wel betalen omdat ik niet zwart op wit kon maken dat ik die brief niet heb gehad. Ik heb maar meteen betaald was ik er ook van af (maar vond het wel raar dat ik zwart op wit moest hebben dat ik die brief niet had.. had nog nooit te laat betaald..)

3. novaa

novaa Fanatiek lid

Dec 28, 2009
    3,286
    0
    36
    Ik heb dit ook aan de hand gehad, toen de tandarts gebeld en gezegd dat ik die brief nooit heb ontvangen enzo. Na HEEL VEEL gedoe hoefde ik het niet te betalen.

4. Ezria

Ezria Bekend lid

Mar 6, 2014
    643
    0
    0
    Bergschenhoek
    Hopelijk kan jij de tandarts ook bellen en het voorleggen. Hopelijk kost het minder gedoe maar hoef je uiteindelijk ook niet te betalen.

5. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Ik zou je tandarts even bellen.
    en vervolgens maar gelijk betalen, hier word het ook vaak op een hoop gegooid en zo vergeet je vaak dingen.

6. Knapie

Knapie Fanatiek lid

Nov 5, 2013
    1,524
    0
    0
    Ik ben bang dat je pech hebt. Hier al eens hetzelfde gehad en dat incassobureau dat word ingeschakeld door Fa-Med is geen vriendelijk bureau.

Edit: het probleem is dat jij moet kunnen aantonen dat je de rekening niet hebt ontvangen, dit kun je simpelweg niet aantonen. Zij moeten kunnen aantonen dat ze de rekening wel hebben verstuurd en dit kunnen ze.

7. Lutchiana

Lutchiana Niet meer actief

Staat Fa-med bekent om..

8. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

maar de eerste aanmaning heb je dus wel gehad?
    Dus de officiële rekening, vervolgens eerste aanmaning, de tweede niet ontvangen en nu een derde brief met incassokosten?
    Waarom die rekening dan ook niet meteen betaald als je twee kansen hebt gehad. Leg t op zichtbare plek en probeer gwn direct te betalen.

Vrees ook niet dat je hier aan onder uit komt. Je kunt het niet bewijzen en je hebt genoeg kansen gehad.
    Houd je er ook rekening mee dat je dan volgens mij nu bij het BKR een code A1 achter je naam hebt staan. Dat is erg nadelig als je bijv een hypotheek wilt afsluiten. Dat lukt dan bijna niet.

9. G89

G89 VIP lid

Sep 18, 2008
    10,067
    1,302
    113
    Nederland
    Bel je tandarts of fa-med even. Leg de situatie uit, wellicht zijn ze coulant en boeken ze de incassokosten voor je af.
    Het is natuurlijk erg vervelend als je post niet ontvangt en dat kan gebeuren. Ik snap ook wel dat bedrijven niet zomaar de kosten afboeken. Op mijn werk kijken we vaak naar het betaalverleden en aan de hand daarvan beslissen we of het afgeboekt wordt. Als iemand regelmatig belt met de mededeling; ik heb geen post gehad en we zien structureel dat men te laat betaald dan heb je pech. Maar betaal je altijd optijd dan doen wij niet moeilijk en boeken we het af.

10. G89

G89 VIP lid

Sep 18, 2008
    10,067
    1,302
    113
    Nederland
    De BKR codering A1 houdt in dat er een betalingsachterstand geweest is, maar dat er een betalingsregeling getroffen is. Sommige banken zullen huiverig zijn u een hypotheek of lening te verstrekken met deze codering, omdat er toch een periode geweest dat een bepaalde lening niet op tijd betaald of afgelost is.

Een rekening van de tandarts is geen lening en wordt ook niet genoteerd bij BKR.

QUOTE=Krullie85;17516410]maar de eerste aanmaning heb je dus wel gehad?
    Dus de officiële rekening, vervolgens eerste aanmaning, de tweede niet ontvangen en nu een derde brief met incassokosten?
    Waarom die rekening dan ook niet meteen betaald als je twee kansen hebt gehad. Leg t op zichtbare plek en probeer gwn direct te betalen.

Vrees ook niet dat je hier aan onder uit komt. Je kunt het niet bewijzen en je hebt genoeg kansen gehad.
    Houd je er ook rekening mee dat je dan volgens mij nu bij het BKR een code A1 achter je naam hebt staan. Dat is erg nadelig als je bijv een hypotheek wilt afsluiten. Dat lukt dan bijna niet.[/QUOTE]

11. tassie

tassie Fanatiek lid

Mar 23, 2006
    1,888
    0
    36
    Ik heb het idee dat jij in een wijk woont waar de postbode geen zin heeft om post te bezorgen. Vraag eens of je zijn schuurtje mag zien :p

12. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,741
    7,507
    113
    Female
    ik heb alleen de allereerste rekening gehad a 16 nog wat en heb
    verder nooit aanmaningen gehad:(
    net als meer brieven. ik heb diverse brieven veel te laat gekregen of bij de buren vandaan. denk iets met vakantie postbezorgers.;)
    zoals ik al zei, ik ben panisch voor aanmaningen dus die betaal ik normaal echt wel meteen. alles daarom ook automatisch. en tja, dingen worden wel eens vergeten. het gebeurd me anders nooit maar je opent wel eens een brief op een moment wanneer je het druk hebt en het niet even uitkomt....

ach, hypotheek kan ik toch niet betalen en aan lenen doe ik ook niet;)

13. sunshineS1976

[/QUOTE]

zodra er een incassobureau wordt ingeschakeld krijg je een codering. a1 of A2. Ik was hier erg bang voor dat ik m had toen we n nieuw huis wilden kopen. Dacht dat je m al kreeg bij n eerste aanmaning. Maar adviseur uitgelegd pas als er een regeling wordt getrokken of incassobureau of deurwaarder het overneemt.

14. sunshineS1976

dus twee aanmaningen gemist... weird zeg. Morgen direct contact opnemen met fa-med, incasso en TNT. Bel ook s bij je buren aan of zij ook denken post te missen. Kan best. Postbezorger ontslagen deze week Door dumpen brieven.

15. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    zodra er een incassobureau wordt ingeschakeld krijg je een codering. a1 of A2. Ik was hier erg bang voor dat ik m had toen we n nieuw huis wilden kopen. Dacht dat je m al kreeg bij n eerste aanmaning. Maar adviseur uitgelegd pas als er een regeling wordt getrokken of incassobureau of deurwaarder het overneemt.[/QUOTE]

Nou wij hebben (onterecht) met deurwaarders te maken gehad en kregen zonder problemen een hypotheek (2 maanden voordat er brieven van de deurwaarder kwamen en op een ander adres daarvoor schijnbaar al flink wat aanmaningen van een incassobureau). Schijnbaar gaat die codering dus niet altijd op, want achteraf bleek het dus al zo'n 5 jaar te lopen zonder dat wij van iets wisten. Achteraf allemaal goed gekomen omdat bleek dat het onterecht was, maar ten tijde van de hypotheekaanvraag dus niet.

16. sunshineS1976

Nou wij hebben (onterecht) met deurwaarders te maken gehad en kregen zonder problemen een hypotheek (2 maanden voordat er brieven van de deurwaarder kwamen en op een ander adres daarvoor schijnbaar al flink wat aanmaningen van een incassobureau). Schijnbaar gaat die codering dus niet altijd op, want achteraf bleek het dus al zo'n 5 jaar te lopen zonder dat wij van iets wisten. Achteraf allemaal goed gekomen omdat bleek dat het onterecht was, maar ten tijde van de hypotheekaanvraag dus niet.[/QUOTE]

Na vijf jaar verdwijnt de codering ;)

17. Miek89

Miek89 Fanatiek lid

Apr 15, 2013
    1,251
    177
    63
    Tandarts heeft geen nut om te bellen. Die staat er buiten. Ik zou Fa-med bellen en vragen wat de datum is geweest wanneer ze de eerste herinnering hebben verstuurd en daarna TNT bellen en aangeven dat je die brief noet hebt gehad. En flink lang volhouden dat je die herinnering echt niet hebt gehad. Soms trekken ze dan wel de aanmaningskosten in :)
    TNT is heel irri, ik heb het een keer met Nuon gehad. 2 brieven noet gehad en inéén keer 40 euro erbij. Heb net zolang aan de telefoon gehangen tot ik het eraf had. Succes!

18. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

Nov 29, 2011
    4,414
    0
    0
    Klacht indienen bij de TNT, daar echt werk van maken.
    Verder zou ik maar gewoon betalen...je hebt de rekening immers wel gehad waarvan de betalingstermijn ruim verstreken was.

19. Salsera

Salsera Fanatiek lid

Jan 25, 2012
    1,200
    179
    63
    NULL
    NULL
    Ik heb het ook weleens gehad met een tandartsrekening via Fa-Med, eigenlijk zelfde verhaal als jij. Ik moest toen ook gewoon de incassokosten betalen, omdat ik niet kon aantonen dat ik de aanmaning(en) echt niet had ontvangen.

Een andere keer heb ik ook zoiets gehad, toen kreeg ik een deurwaarder op mn dak. Echter kon ik toen wel aantonen dat de rekeningen naar een verkeerd adres waren gestuurd en toen hoefde ik geen bijkomende kosten te betalen.

Als ik jou was zou ik dus maar gewoon betalen, want de kans dat je eronderuit komt is volgens mij erg klein. TNT gaat nooit toegeven dat de post inderdaad niet bezorgd is, zal ook niet zomaar aan te tonen zijn.

20. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,874
    19,316
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Je schrijft dat je wel,vaker post mist. Zijn er andere posstukken waarvan je het kunt aantonen? Want ik zou hierover zeker contact opnemen met tnt. Daar heb je voor nu waarschijnlijk niks aan, maar scheelt misschien wel toekomstig leed. En krijg je zelf ook vaak verkeerde post?
    Dat hadden wij op ons vorige adres. Wij kregen heel vaak post voor de straat erachter. (Bijna dezelfde postcode, zelfde huisnummer en straatnamen die op elkaar lijken.) Ik heb de eerste maanden keurig gelopen elke keer. En merkte dat wij ook vaak post kregen op gekke momenten, dat de bode niet bezorgt (dus waarschijnlijk door die andere mensen weer in onze bus gegooid.) en dan ook vaak een par dagen te laat. Foutje kan, zeker met die adressen, best eens gebeuren. Maar toen ik op een gegeven moment vrijwel elke week een keer kon lopen, heb ik de postbode wel aangesproken. Daarna was het opgelost.
    Dus ik zou zeggen: spreek de postbode eens aan en kijk of het verbetert en anders tnt zelf.

Share This Page