Wanneer stoppen met borstvoeding....

Discussion in 'Borstvoeding' started by Mmm, Jan 20, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mmm

Mmm Actief lid

Oct 21, 2006
    374
    0
    0
    Jeetje, hoe 'bepaal' je nu het moment waarop je gaat stoppen met borstvoeding? Ik geef nu al twee maanden 's ochtends en 's avonds nog borstvoeding en dit gaat prima. Maar er komt toch een moment dat je besluit om te stoppen, lijkt me. Hoe is dit bij jullie gegaan?

Edit Moderator: Verplaatst naar borstvoeding

2. bloem31

bloem31 Actief lid

Jul 10, 2007
    388
    0
    0
    Ik heb tot 7 maanden volledig bv gegeven. Helaas moest ik stoppen omdat ik merkte dat mijn dochtertje er niet genoeg meer aan had. Vond het wel jammer, maar het gaf me ook wel rust dat ik tijdens mijn werk niet meer heen en weer hoefde te rijden om haar te gaan voeden (kolven sloeg niet echt aan nl)
    Gewoon bv blijven geven tot jij dat wil!

3. ezzie

ezzie Fanatiek lid

Jan 5, 2006
    1,387
    0
    0
    N.H
    Zolang je je er prima bij voelt en het lekker gaat gewoon doorgaan!

Ik zelf ben uiteindelijk gestopt omdat ik het genoeg vond en m'n lijf weer helemaal terug wilde. (na 9 mnd)

4. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

Jun 30, 2007
    2,199
    0
    0
    Antwerpen
    Ikheb tot 9 maanden BV gegeven op een gegeven moment was het op, en had Yildiz er geen zin meer in.
    Je kindje zal het zelf ook wel aan gaan geven maar als je er geen zin meer in heb gewoon afbouwen en een flesje gaan geven.

5. mama 1984

mama 1984 Fanatiek lid

Apr 20, 2007
    3,151
    0
    36
    Ik heb mijn zoontje meer dan 1 jaar lang bv gegeven.
    Ik heb het moment om te stoppen niet zelf bepaald, Dit deet mijn zoontje.. die had er na iets meer dan 1 jaar geen behoefte meer aan..

Als je liever stopt dan stop je en anders als je gevoel aangeeft dat je nog door moet gaan dan ga je door!

6. Andrea mv Ryan

Andrea mv Ryan Fanatiek lid

Dec 31, 2006
    1,052
    0
    0
    Groepsleidster kinderopvang
    Noord-Brabant
    Ryan heeft een jaar borstvoeding gehad en toen vond hij het genoeg. Nog een weekje extra geprobeerd vol te houden, omdat hij rare vlekken kreeg van gewone melk, maar dit bleek krentenbaard te zijn.

Vince geef ik ook borstvoeding en ik zie wel wanneer hij het genoeg vindt. Ik ga voorlopig gewoon door.

7. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    nee dat hoeft niet hoor. Er zijn ook andere mogelijkheden.

Het aan je kind overlaten bijvoorbeeld. Dus je kindje bepaalt het moment van stoppen.

Of gewoon het aanzien en kijken hoe het gaat. Dat heb ik toegepast. Steeds een doel gesteld en nu ik mijn laatste doel, een jaar gekolfde mm gehaald heb, kijken wat er komt. Zolang hij ervan geniet en ik het kolven zie zitten, gaan we door.

8. fioontje

fioontje Fanatiek lid

Jul 3, 2007
    2,748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    bij mij was het na 6 weken alleen nog water. ben op advies van de vk toen gaan kolven en aanlengen met fles. na ong 1,5 week stond ik droog.... vond t best jammer, maar vond ook veel voordelen aan de fles. (en papa ook;))

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm ik denk dat ik noodgedwongen wel zal moeten stoppen als ik ga werken

kolven werkt hier namelijk niet echt :(

zit nu op deels borstvoeding, deels fles en dat bevavlt eigenlijk prima :)
    geef nu eerst borstvoeding.. en daarna nog een klein beetje fles

tijdje terug liep mijn borstvoeding namelijk ineens terug en viel ons meisje erg af
    sinds die tijd vind ik het wel een geruststellend idee om dat flesje erbij te blijven geven :)

10. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik lees hier dat het bij veel meiden "op" was. Ik wil even zeggen dat dat niet bestaat. En ook waterige melk bestaat niet.

Ik denk dat ik het stoppen laat bepalen door mijn zoontje. Met andere woorden is wacht dus totdat mijn zoontje zichzelf speent. Ik zie niet in waarom ik op een gegeven moment zou moeten stoppen.

11. Saskia78

@nemo: toch stopt op een dag je borstvoeding echt wel
    door omstandigheden vaak.. maar het stopt wel
    dus in zekere zin is het dan wel op.

en het fenomeen waterige melk heb ik hier helaas ook gehad
    vulde wel.. voedde niet
    en ja.. ook dat was door omstandigheden.. maar het zuigt wel
    en het kost verdomd veel moeite om het weer op een normaal niveau te krijgen ben ik intussen achter :)

maar nu met wat extra flesjes erbij.. gaan we er toch gewoon voor :)
    zowel anne als ik genieten er namelijk wel van.
    ook anne wil meestal na een fles nog even aan de borst.. dus oo die vind het kennelijk toch wel fijn

12. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    [quote="Saskia78en het fenomeen waterige melk heb ik hier helaas ook gehad
    vulde wel.. voedde niet[/quote]
    Mag ik vragen hoe je dat weet? Want bv zonder voeding kan eigenlijk echt niet. Vaak zijn het dan andere oorzaken. Bijvoorbeeld dat een kleintje niet goed aangelegd is zodat ze niet voldoende binnen krijgt. Of het zijn regeldagen, een kindje komt dan heel vaak om de bv op peil te brengen, en moeders denken dan dat ze neit genoeg hebben.

Kun je iets meer vertellen over de flessen die je bijgeeft?

13. Saskia78

Mag ik vragen hoe je dat weet? Want bv zonder voeding kan eigenlijk echt niet. Vaak zijn het dan andere oorzaken. Bijvoorbeeld dat een kleintje niet goed aangelegd is zodat ze niet voldoende binnen krijgt. Of het zijn regeldagen, een kindje komt dan heel vaak om de bv op peil te brengen, en moeders denken dan dat ze neit genoeg hebben.

Kun je iets meer vertellen over de flessen die je bijgeeft?[/quote]

dat zeg ik.. het heeft vaak wel een oorzaak.. maar het gebeurd dus wel.

probleem hier was anticonceptie die volgens de huisarts prima samen zou gaan met borstvoeding
    en 3 weken later had ik een kind dat krijsend aan mijn borst hing omdat er gewoon niets meer uit kwam.
    dus ergens is het dan wel gewoon "op"

toen ik de week erna anne ging laten wegen.. was ze tot overmaat van ramp ipv gegroeid.. dus afgevallen
    overigens.. die eerste 3 weken heeft ze geen dag geklaagd dat ze honger had.

dus nu beetje bijvoeden met een flesje na elke voeding.
    geef nu steeds 60cc hypoallergene voeding bovenop de borstvoeding

en de borstvoeding zelf begint nu weer redelijk in model te trekken gelukkig...
    maar het wisselt best weleens
    ene keer heeft ze genoeg aan mijn bv.. en soms drinkt ze ook gewoon de "hele" fles nog leeg

gelukkig komt ze inmiddelsl wel weer gewoon aan.... :)

als jij denkt dat het een andere reden kan hebben hoor ik het graag hoor
    zou toch graag weer 100% vrtrouwen durven hebben in mn borstvoeding
    maar feit dat ze niet hongerig was en kennelijk toch te weinig binnen kreeg.. maakt het een eng verhaal vind ik zelf

en verkeerd aanleggen.. dat zou wat gek zijn denk ik
    want eh. nu gaat het ook gewoon weer goed wat dat betreft

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Er is maar één pil waarvan bekend is dat die geen effect heeft op de borstvoeding (op een paar uitzonderingen na) en dat is de Cerazette. Alle andere pillen kunnen voor een dramatische daling in je melk zorgen. Normaal gesproken moet dat zich binnen 3 weken normaliseren doordat een kind zelf wat meer regeldagen inlast.
    Want ook als je systeem in de war wordt gegooid door synthetische hormonen werkt borstvoeding nog steeds op vraag en aanbod. De melk kan NIET minder voedzaam worden door de pil, wel kan het gebeuren dat je minder melk maakt, dat het anders smaakt en dat het moeilijker toeschiet.
    Reguleert het zich niet, dan is de oplossing vrij simpel: gewoon andere anticonceptie nemen!

Maar er zijn ook andere oorzaken voor zo'n productiedip aan te wijzen. Vaak gaan kinderen na verloop slordiger drinken, waardoor ze per voeding minder binnenkrijgen. Heel goed op het aanleggen is dan het beste.
    Door steeds flesjes te geven houd je je onderproductie natuurlijk wel in stand.

Is het trouwens niet waarschijnlijker dat dat afvallen van Anna-Sofia verband hield met haar reflux?

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb het moment om te stoppen niet bepaald. Dat heb ik aan mijn kinderen overgelaten. Wel met in mijn achterhoofd dat ze minimaal 2 jaar borstvoeding zouden krijgen, waarvan de eerste 6 maanden exclusief.

Google eens op "child led weaning" dan kun je daar meer over lezen.

16. Saskia78

@dirksmama: daaron krijgt ze eerst borstvoeding en dan evt. daarna ngo een flesje

en vanochtend had ze weer gewoon normaal 20 minuten gedronken.. dus toen ook geen fles zegmaar

en dat afvallen kan wel van de reflux zijn.. maar daar had ze al een stuk langer last van zonder af te vallen.

en ondertussen braaf toch af en toe proberen te kolven
    bovendien leg ik dr ook wat vaker aan op het moment.

overigns zei niet enkel het cb dat de samenstelling van je melk dus weldegelijk kan veranderen onder invloed van hormonen.
    ook de kinderarts in het ziekenhuis zei dat die nuvaring hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van alles was.
    dus ben er nu ook weer mee gestopt.. (lang leve condooms.. irritante rotdingen... maarja je moet wat he) en nu gaat het langzaam aan wel weer beter.

maar het schommelt nog wel.. ene keer heeft ze wel genoeg
    andere keer niet.

maar voordat ik definitief stop met flesjes.. wil ik wle dat ik dr ribbetjes niet meer kan tellen zegmaar
    want ze had uiteindelijk zelfs een enigzins ingevallen buikje.. en tja daar moet toch echt wel weer een beetje spek op komen.
    (geen kgs.. maar het moet toch op zn minst weer een normaal buikje zijn)

want blijven knoeien met borstvoeding terwijl ze er niet op groeit.. tja das leuk maar dat werkt ook niet.
    willekeurig wat de oorzaak is.. als een baby niet groeit is het gewoon niet gezond.

dan liever tijdelijk af en teo een flesje er tussendoor...

17. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Balen zeg, dat je bv door de nuvaring zo in de problemen gekomen is!

Maar het is dan echt alleen de hoeveelheid, de samenstelling blijft hetzelfde. Daar is echt niets mis mee hoor!

Het lastige is dat zolang je een flesje bij blijft geven, Anne minder vraagt dan ze nodig heeft en dus dat de productie achter de vraag aan blijft hobbelen.

Ik weet dat het heel moeilijk is om het los te laten, ik heb zelf met een zoontje gezeten dat stille ondervoeding heeft gehad (hij ging na een paar dagen in een soort slaapstand en werd helemaal niet meer wakker uit zichzelf) en het duurde echt heel lang voordat ik er op durfde vertrouwen dat hij het zelf kon aangeven hoeveel hij wilde.

18. Saskia78

Mja ik zal het in ieder geval niet heel rap afbouwen...

en inderdaad word ze hier ook niet wakker van honger.
    maar dat doet ze al "eeuwen" niet

ze sliep ook vrij rap door snachts
    en als je dr dus de kasn geeft.. rustig 12 uur aan 1 stuk
    dus we maken dr savonds nog steeds maar eventjes wakker :)

punt is alleen.. als je kind netjes op een fatsoenlijk gewicht is.. is het makkelijker om te denken "nou dan krijgt ze maar een dagje wat minder"
    en als je druk in "gevecht" bent om het gewicht wat op te laten lopen.. dan ga je dus niet zomaar dat flesje weer schrappen.

nu in ieder geval gestopt met 1 voeding vervangen door een flesje...
    vandeweek wel weer even wegen
    en dan kijken hoe dat gaat

langzaam flesjes afbouwen kan ook he :)
    ipv er meteen weer mee te stoppen.

19. paprika

paprika Fanatiek lid

Jun 29, 2006
    1,164
    0
    0
    Rotterdam
    Ik ben nog niet gestopt, en heb besloten dat ik niet besluit dat het genoeg is geweest maar dat Lieve dat zelf mag bepalen. Aangezien je zegt dat het nog prima gaat, en jullie zijn allebei tevreden, zou ik voorlopig nog lekker zo doorgaan hoor! Succes!

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Technisch gesproken kan de samenstelling bij hormonale anticonceptie iets veranderen: een deel van de hormonen kan in de melk komen.
    Maar qua voedingssamenstelling kan een hormonale ac echt geen verschil maken hoor!

Heb je je al eens verdiept in NFP?

Share This Page