incidenteel kunstvoeding als reserve?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door tupp, 2 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ik zou af en toe kv geven ook geen ramp vinden. De ene moeder ziet dat niet zitten, de andere wel. Ligt denk ik geheel aan jezelf.

2. Engel79

Engel79 Actief lid

5 aug 2010
    170
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had bij mijn oudste altijd wat kant-en-klare voeding in huis omdat ik gewoon NIKS in de vriezer had. Wilde ze op het KDV ineens meer dan ik de avond er voor had kunnen kolven dan was er niks anders dan KV. Ik heb daar persoonlijk niet zo'n probleem mee, maar BV heeft wel de voorkeur.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.917
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Oké, veel reacties en stof tot nadenken. :D Ik geef morgen gewoon ruim bv mee. Dan maar een keer weggooien, eventueel. Ik vind het zo zonde om 's avonds de overgebleven portie te geven. Als het kan, geef ik liever live. (Hoewel... op die manier zou ik natuurlijk wel een keer een glaasje baileys kunnen drinken.. hmmm...)

Nu werk ik nog niet dus maakt het niet zoveel uit om een keer een voeding weg te gooien. Koven gaat (tot nu toe) erg makkelijk, dus ik heb een ruime voorraad. Als ik straks ga werken moet ik maar even kijken hoe het gaat. Misschien dat een pakje kant-en-klare kunstvoeding als reserve dan wel handig is.

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Je kan toch niet teveel melk uit de vriezer halen? 4 porties voor 4 uur lijkt me wat veel. Als er over blijft, dan geef je die toch 's avonds of de dag erna, dan kan jij een lekker glaasje Baileys drinken, oeh wat zal die smaken!:
    Alles beter dan kv geven. Dat is mijn mening en die vroeg je.;)

5. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    ik heb ook voedingen bij mn ouders in de vriezer liggen... kunnen ze altijd bijpakken als het nodig is....

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.917
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Een portie per uur lijkt veel, maar het kan zomaar nodig zijn. Hij durft gerust ineens een middag of avond (of nacht ;)) elk uur of elke 3 kwartier te komen. En ik weet nooit van te voren wanneer.
    Maar de optie om wat over te houden en een glaasje baileys te drinken klinkt toch wel aantrekkelijk. Haha, na maanden van geheel onthouding lijk ik ineens een alcoholist. ;) Dus voor vandaag is dat wel prima. Om dat straks als ik ga werken drie keer per week te doen, lijkt me wat overdreven.

Hoe bedoel je "alles beter dan kunstvoeding geven". (en deze vraag is niet alleen voor jou, ik las dat meer dames dit standpunt hadden.) ik ben daar toch benieuwd naar. Denk je dat kunstvoeding kwaad kan? Ik ben er van overtuigd dat borstvoeding in alle opzichten beter is voor de gezondheid van moeder en kind. Maar kunstvoeding is natuurlijk geen vergif. Dit is absoluut niet aanvallend bedoeld, maar ik ben gewoon nog steeds benieuwd naar jullie mening.

7. druppel

druppel Actief lid

24 okt 2009
    218
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik wil je je glaasje baileys niet onthouden, maar mij lijkt het verstandiger om als je s' avonds de overgebleven melk in een flesje geeft te kolven ivm je productie.
    Je slaat dan toch weer een voeding over.

8. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Idd wel kolven. En als je drinkt dus toch weggooien. Mijn keus zou 't niet zijn. ;) (maargoed ik drink ook niet)

Ik zou er zelf alles aan doen geen KV te geven. Dat is mijn gevoel. Ik heb me niet goed verdiept in KV, maar ik heb gekozen voor BV en doe er zelf alles aan om BV te geven en niet uit gemak naar KV te grijpen.
    Wij hebben het wel hoor, zo'n kant en klaar pakje voor de zekerheid, maar nog nooit gebruikt.
    Je kunt BV ook ontdooien in de magnetron (als je maar goed oplet en het niet te heet laat worden door elke keer te zwenken) dus voor mij echt geen reden om naar KV te grijpen. Ik werk niet, maar heb bijvoorbeeld 1 x gehad dat mijn dochter de borst weigerde maar wel honger had, toen heb ik gewoon snel een voeding uit de vriezer getrokken. Het is toen eigenlijk niet bij me op gekomen om KV te geven.
    Maar het is gewoon mijn gevoel, vind he thelemaal prima dat andere moeders wel KV geven. Maar ik liever niet. :)

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik geef het voor 3 maanden liever niet. Rond de 4 maanden vind ik het geen probleem.

Ik jou geval zou ik het wel gewoon uit de vriezer halen. En als hij het dan niet drinkt kun je het later geven en die portie dan kolven.

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Oh, nee hoor, is zeker geen vergif ofzo. En ik zal ook nooit beweren dat het kwaad kan.
    Maar als het niet nodig is (dus in jouw geval) dan zou ik daar niet aan beginnen en lekker jouw melk blijven geven. Zo bedoelde ik het.;)

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik ben eigenlijk gewoon even nieuwsgierig waarom voor jou die grens op de leeftijd van 3 naar 4 maanden ligt. Gewoon omdat ik me even niet kan bedenken waarom, dus mocht je tijd/zin hebben het uit te leggen, dan graag ;).

12. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Tupp,
    Ik denk dat je even bij jezelf na moet gaan over waarom jij borstvoeding geeft, wat zijn jouw redenen om borstvoeding te geven, wellicht komt daar ook een antwoord uit waarom je besloten hebt geen kunstvoeding te geven.

Vervolgens zou ik verder denken of jouw rede om geen kunstvoeding als melkvoeding te geven, maar borstvoeding te geven, ook een 'groot' genoege reden is om ervoor te kiezen om het ook niet voor een keertje te geven. Of is dat eigenlijk een niet 'groot' genoege reden en is voor jouw redenen een keer kunstvoeding helemaal niet erg.

(groot even tussen haakjes, omdat ik even niet weet hoe ik het anders moet verwoorden, hoop maar dat je snapt wat ik ermee bedoel).

Voor de een is de rede om geen kunstvoeding zo 'groot' dat ze er echt alles aan zou doen om geen kunstvoeding te hoeven geven. Voor de ander is de rede om geen kunstvoeding te geven iets minder 'groot' en zij heeft er geen probleem mee om bijv 1x per maand 1 flesje kunstvoeding te geven. En voor weer een ander is de rede om geen kunstvoeding te geven nog wat minder 'groot' en zij heeft er geen problemen mee om bijv 1x per week of elke dag een flesje kunstvoeding te geven.

Het is gewoon echt heel erg persoonlijk denk ik.

Wel zou ik de tips die al gegeven zijn ivm je productie aan houden, je kleintje is natuurlijk nog klein, je productie nog echt niet stabiel, dus ik vind het vooral wat dat betreft 'gevaarlijk' om kunstvoeding te geven. Het geven van kunstvoeding op zich heb ik geen moeite mee, ik ben er namelijk zo een waarvan de rede om bv te geven niet zo heel 'groot' is, haha, tenminste in vergelijking tot de meiden/dames die gewoon echt alles willen voorkomen dat hun kindje kunstvoeding krijgt.

Liefs, Hanneke.

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.917
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Voor alle duidelijkheid: ook als ik incidenteel door een oppas kunstvoeding zou laten geven, zou ik wel gewoon kolven hè. Ik ben dan zelf aan het werk of ergens anders heen, dus kolven moet toch. Mijn productie zou in dat opzicht ook geen gevaar lopen! Ook voor mijn glaasje baileys zou ik kolven. Wil mannetje binnen 3 uur drinken, dan kan ik de overgebleven moedermelk geven. Anders kan ik na 3 uur gewoon kolven en daarna weer live voeden.
    Ik zou ook nooit kunstvoeding geven om alcohol te kunnen drinken ofzo. Ik bedoel meer dat ik een overgebleven portie moedermelk daar een keer voor zou kunnen gebruiken.

Wat betreft de redenen om borstvoeding te geven. Het is gezonder voor hem en het is makkelijker voor mijzelf. Zoonlief is erfelijk belast ;) met een verhoogd risico op allergie, dus ook dat speelt mee. Met borstvoeding verklein je die kans. Ik geloof niet dat eenmalig een portie kunstvoeding in geval van nood die kans weer net zo groot zou maken als wanneer hij nooit borstvoeding zou hebben gehad. (ik zou uiteraard wel kiezen voor een hypoallergene variant.)

Ik ben er voor mezelf wel uit: zolang ik niet werk kost het me geen enkele moeite om een ruime voorraad melk in stand te houden. Voordat ik weer een keer weg ga, heb ik allang weer genoeg bijgekolfd. Zeker omdat ik per kolfbeurt meer melk vang dan hij op dit moment drinkt. Ik hoef dus geen voedingen bij elkaar te sprokkelen. Als ik dus een keer wat moet weggooien, is het geen ramp.
    Als ik straks ga werken vind ik het wel een veilig idee om voor de zekerheid voor de oppas een pakje kunstvoeding achter de hand te hebben. Ik hoop dat hij tegen die tijd iets regelmatiger is, zodat ik beter kan inschatten hoeveel hij nodig heeft. Maar dan nog kan hij een keer een dagje meer trek hebben dan normaal. Maar om nou voor drie dagen werk structureel een portie moedermelk te veel mee te geven, vind ik zonde. Ik denk dat ik dan uiteindelijk toch erg krap kom te zitten met voedingen.

In ieder geval bedankt voor jullie meningen en adviezen!

Deel Deze Pagina