incontinentie bij hond

Discussie in 'De lounge' gestart door ikkelies10, 3 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    hebben jullie hier misschien ervaring mee.

onze hond is gewoon zindelijk ( op een ongelukje als we te lang weg zijn geweest na)

dit jaar heeft ze een baarmoederonsteking gekregen dus is met spoed geopereerd, haar baarmoeder eierstokken enz zijn allemaal weggehaald.
    dit is verder allemaal goed gegaan, goed genezen enzz.

alleen na de operatie begon ze iedere x urine te verliezen, nu dachten wij dat ze gewoon ergends plaste ivm pijn stress ofzo

alleen nu zijn we er sins een tijdje achter dat ze het gewoon verliest.
    als ze op haar kussen ligt zie je weer een plekje plas liggen.
    als ze op de grond ligt zie je weer een plekje.

het zijn dus niet echt grote plassen.
    maar meer dat als ze een tijdje gelegen heeft dat ze dan wat verliest.

nu gaat plassen enz wel gewoon goed hoor.
    ze plast buiten gewoon ( volgends mij zonder moeite en pijn)
    alleen heeft ze nu wel vaker ook een ongelukje binnen
    ze kan het dus niet zo lang meer ophouden..

weten jullie misschien of hier iets aan te doen is?
    het is echt na haar operatie gekomen,dus het moet daar wel van zijn..

het is voor haar natuurlijk vervelend maar voor ons ook!
    haar kussen kunnen we wel wassen,maar de vloerdekking is een ander verhaal.

hebben jullie opties??

2. Femsiejj

Femsiejj Niet meer actief

Ik lees even mee want onze hond lijkt er ook steeds vaker last van te hebben. Ze is inmiddels 9 en voor het ras behoorlijk oud en van het weekend ligt ze lekker bij mn zwager te kroelen en ineens is het nat. Terwijl ze daarvoor lekker in het park is geweest en een paar keer heeft geplast. Dus ik lees graag mee voor tips

3. Seth

Seth Niet meer actief

blaasverzakking???

Weet niet of dat dat bij honden kan...., maar bij "ons mensen" kan dit ook gebeuren na het weghalen van de baarmoeder....

4. Inger1979

Inger1979 Fanatiek lid

onze hond heeft het al vanaf haar geboorte.
    Ze laat haar urine gewoon lopen zonder dat ze het in de gaten heeft.

Ik ben naar de dierenarts geweest en nu krijgt ze elke dag 1 pilletje en nu gaat het goed en heeft ze er geen last meer van. Ik weet alleen niet hoe die pilletjes heten :) als je het wilt weten zoek ik het wel ff op.

Succes ermee!

x Inger

5. Skye

Skye Niet meer actief

Na een castratie bestaat de kans dat de hond incontinent wordt. Zoals jij beschrijft TS: In rusttoestand kleine plasjes laten lopen, klinkt echt als incontinentie! Je moet even een afspraak maken bij je dierenarts. Dan zullen ze je ws wat pilletjes meegeven om te kijken of dat werkt. Zodra dat goed gaat kan je zelf rustig af gaan bouwen om zo de laagst mogelijk dosering te gaan geven, want ze zal dit immers levenslang moeten slikken!! Pilletjes zijn overigens niet duur (wij schrijven Enurace voor) en die zijn iets van €25,- per 100 tabletten! En met een beetje geluk kan je lekker laag zitten met je dosering (soms is 2xdaags een kwart tablet al genoeg) en dan kan je met zo'n potje toch ruim een half jaar mee doen!!

6. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Klinkt al wat onze hond heeft.

Als ze geholpen worden bestaat er een kans dat ze incontinent worden.

Door een bepaald hormoon wat ze nu dus missen werkt de sluitspier van de blaas niet goed meer.

Onze hond heeft het dus ook en heeft daar medicijnen voor.
    Het middel heet Propalin en het is een drankje.
    Twee keer per dag moeten we het haar toedienen dmv een spuitje in de mond.
    Het kan ook over het voer maar aangezien hier de katten ook nog al eens mee eten doen wij het zo.

Het is niet heel duur...ik denk dat we €25 per twee maanden kwijt zijn (en we zijn verzekerd voor haar dus we betalen dat niet eens)

Ik zou even naar de DA gaan...en het uitleggen...denk dat je dan ook een medicijn krijgt.

Ow we merken het trouwens goed hoor...de medicijnen...werkt super!

Als we het zelf per ongeluk vergeten zijn merken we het wel ;)

Succes meid...ik weet hoe het is!

7. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

Als uw dier in huis plast of druppelt is het van belang zaken als blaasontsteking, aangeboren afwijkingen, zenuwstoornissen of pu/pd (polyurie/polydipsie, dat wil zeggen teveel plassen (polyurie) en te veel drinken (polydipsie)) uit te sluiten voordat we tot de diagnose incontinentie urinae komen.

Actieve incontinentie
    Oorzaak: blaasontsteking, plasbuisontsteking, kristallen/stenen in de urine, stress, trauma.
    Klachten: frequent actief plassen met napersen, bij palpatie vaak stevige, samengetrokken blaas.
    Behandeling: oorzaak aanpakken.

Passieve incontinentie (ongecontroleerd urineverlies zonder blaascontractie)
    # door veranderingen aan afsluitmechanisme
    Onvoldoende functioneren blaassphincters door trauma, ouderdom, zenuwstoornissen, aangeboren afwijkingen of sterilisatie/castratie (risicorassen: o.a. Boxer, Dobermann, Ierse Setter, Dwergpoedel en Bobtail). Klachten: urineverlies vooral bij opstaan of gaan liggen, soms bijkomend ook blaasontsteking.
    Behandeling: propalin, enurace (sympaticomimeticum), incurin (oestrogenen) of chirurgie (colposuspensie, urethropexie, tefloninjectie periurethraal).

# door forceren sphinctermechanisme (overloopblaas)
    Sterke blaasovervulling door (gedeeltelijke) afsluiting urethra, liggingsverandering blaas, beschadiging zenuwvoorziening bijvoorbeeld door een ongeluk (aanrijding), functionele obstructie urethra of overprikkeling N. hypogastricus. Door overvulling kan de sluitspier het niet meer aan. Klachten: vaak druppelsgewijs urineverlies en vaak abnormaal plasgedrag door overrekking blaaswand.
    Behandeling: opheffen onderliggend probleem, indien niet goed mogelijk: symptomatisch behandelen met ondersteunende medicatie. En blaasoverrekking voorkomen door meerdere malen daags de blaas handmatig te legen. In sommige gevallen kan een foley catheter uitkomst bieden.

# door oorzaken gelegen buiten de sphinctercontrole
    Ectopische ureters (> druppelsgewijs urineverlies), urovagina (> urineverlies na de mictie) of sterke phimosis (te nauwe voorhuid > urine hoopt op in het preputium). Vaak aangeboren afwijkingen, dus klachten bij jonge dieren.
    Behandeling: chirurgisch herstel.

even gepikt van de dierenkliniek waar wij altijd heen gaan

8. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    wauw wat een reactie's al

ik denk dat ik idd even een afspraak maak bij de da
    dan moet ik even kijken of ik deze week nog terecht kan want wij gaan zaterdag op vakantie ( zei gaat mee).

of is dat niet slim om b.v medicijnen te geven als we op vakantie zijn?

9. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    onze hond heeft het ook maar het komt bijna niet voor alleen als hij heeeeeel diep ligt te slapen en nodig moet.
    hij heeft het wel vaak met uitlaten, te lang op 1 poot staan vind soms moeilijke (gek hé met 50 kilo;)) en dan loopt hij door tot de volgende plek met een heel slinger van pies achter zich aan.
    ik kan er wel om lachen.
    nu zei onze DA van ik kan wel pilletjes geven maar dat zal na een tijdje verhoogd moeten worden en zo blijf je door gaan.
    ach aangezien hij het toch niet vaak heeft maakt het mij niets uit, ik heb toch elke week minimaal 1 was met honden spullen.

ow max is trouwens 3 jaar

10. Nessy

Nessy Fanatiek lid

27 feb 2008
    2.309
    0
    36
    Verzorgende-C maar nu huismama
    Duitsland
    Onze alaskan malamute van 10 had flink last van incontinentie.
    Als hij liep bleef hij druppelen en als hij even lag en opstond lagen
    er plasjes verder hield hij het in de nacht niet meer op met als gevolg
    dat ons laminaat eruit kon.Inmiddels krijgt hij nu 2x daags 1,25ml
    Propalin en hij heeft nergens meer last van.:)
    Hij druppelt niet eens meer een beetje.Voor hem ook fijner en voor
    ons ook.Zelfs in de nacht houd hij het nu netjes op.
    We hebben sinds 4 maand nieuw laminaat gehaald en echt helemaal
    geen problemen.We zijn het 1x vergeten te geven in de ochtend en
    meteen druppelde hij een paar uur later.Sindsdien krijgt hij netjes
    op tijd zijn medicatie.Lekker vind hij het niet.We doen het met een
    spuitje in zijn mond.Nou meneer ziet het spuitje en draait zijn hoofd
    al om maar met een koekje is hij wel om te halen.
    Ben echt blij dat de Propalin werkt want anders wist ik het niet meer.

11. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    tja als het bij ons ook zo weinig was,dan zou ik er ook mee kunnen leven,maar het word steeds erger.
    ik kan iedere dag min 1 en soms 2 kussens en spullen van haar wassen,want het gaat zo`ontzettend stinken..

12. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    oh onze luna is trouwens een dalmatier van 4 jaar oud.

13. Nessy

Nessy Fanatiek lid

27 feb 2008
    2.309
    0
    36
    Verzorgende-C maar nu huismama
    Duitsland
    Ja bij ons was het ook veel.Zo erg dat we ons laminaat
    konden weggooien.Die was helemaal gaan opbollen en stonk.
    En ja zoals het ging hadden we onze hond zo niet kunnen houden.
    Dus ben superblij met de Propalin.En ons nieuwe laminaat.:)

14. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    nou ik hoo dat de da ook wat voor ons kan doen.
    en als het dan over is zullen wij ook maar nieuwe vloerdekking nemen,want je blijft het ruiken, hoe goed je het ook schoonmaakt.

15. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Hetzelfde als bij Nessy!

Helemaal blij met de propalin...onze hond krijgt twee keer per dag 0,75 ml. (Een akita vn 30 kilo)
    En deze dosering is echt perfect!
    Ze vind het ook niet erg...zo komt wel een beetje mokkend aanlopen...maar zonder tegenstribbelen mogen we het in haar bek spuiten. En dan idd een koekje!

Ben er echt blij mee! Zag het al helemaal voor me dat als we kinderen zouden krijgen die tussen de plas heen zouden moeten kruipen (was voor mn zwangerschap)

Ze heeft het nu ondertussen twee jaar denk ik..en we hebben nooit iets hoeven veranderen aan de dosis ofzo.

16. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    bedankt voor jullie reacties,
    er is hoop:D:D
    (niet dat ik haar daarom weg zou doen hoor)

ik ga morgen even de da bellen of ik vrijdag nog even langs kan komen.
    nog even voor me vakantie.

Deel Deze Pagina