Verzakte vagina

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Strandbal, 24 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Dag dames

Ik ben net tot de ontdekking gekomen dat mijn vagina verzakt is:$. Ik was aan het douchen en ik voelde een rare bobbel. Nu keek ik met een spiegel en ik kom gewoon zien dat er dus iets verzakt is. Ik kan wel janken ik ben namelijk pas 21!
    Zijn hier dames die dat ook gehad hebben? Ik wil morgen de HA opbellen, maar valt er wat aan te doen?

2. Selina1984

Selina1984 Fanatiek lid

14 mrt 2011
    1.460
    11
    38
    Vrouw
    Ik voelde ook zoiets, maar nooit aan een verzakking gedacht.

Zal het even vragen bij de vk. Kijken wat zei zegt.

3. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb geen ervaring, maar heb eerder eens hier op het forum gelezen dat dit heel normaal is na de bevalling. Je bent pas 2 maanden geleden bevallen dus nog aan het herstellen. Dan heb je vast een kleine kart onder de riem voordat anderen met echte ervaring gaan reageren.

Maar je huisarts bellen kan nooit kwaad natuurlijk!

4. jippie01

jippie01 Bekend lid

25 mrt 2011
    846
    114
    43
    Vrouw
    hier 35 en een voor, achter en baarmoederverzakking. ruim tien maanden geleden bevallen en het is wat verbeterd maar weg gaat het bij mij niet. ik loop al bijna tien maanden bij een bekkenfysio.
    hoe lang geleden ben je bevallen? ze geven nl een jaar voor natuurlijk herstel en ik zou bellen naar een geregistreerde bekkenfysio voor een afspraak. hier kun je nl zonder verwijzing naar toe en deze kan je vertellen of je een verzakking hebt en waarvan. je hoeft dat dus niet eerst via de huisarts te doen.

5. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik schrok me echt rot. Ik voel echt iets zachts zitten bij de ingang en vanbinnen voel ik ook iets raars zitten. En als ik zit of loop dan voelt het ook alsof er iets zit.

6. jippie01

jippie01 Bekend lid

25 mrt 2011
    846
    114
    43
    Vrouw
    kan ik me voorstellen. het is niet leuk nee. als je een zachte bal aan de voorkant voelt is het je blaas, aan de achterkant je achterwand en als het harder voelt bv als het puntje van je neus is het je baarmoedermond.
    maar ik zou als ik jou was wel bellen of met de huisarts of met een bekkenfysio om te laten kijken wat er aan de hand is.
    ik baal er zelf ook heel erg van. heb je verder nog klachten? ik idd dat als ik loop voel ik dat t niet goed zit en als ik ongesteld ben voel ik het meer. gelukkig geen buik of rugpijn.
    misschien is, als het inderdaad een verzakking is, er nog een hoop verbetering mogelijk met fysio. als ik het goed zag ben je pas twee maanden terug bevallen.

7. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Niet de HA bellen maar een bekkenfysio. Ik heb zowel een voor (blaas) als achterwand (darmen) verzakking aan de 1e bevalling over gehouden. Als ik veel getilt, gedaan of gelopen heb dan lijkt het alsof er wat drukt van onderen. Iets wat eruit wilt. Zwaar gevoel. Dit word erger rond menstruatie tijd. Bij de 1e heb ik bekkenfysio gehad.
    Zij heeft me toen ook aangeraden om te wachten met een volgende. Liever helemaal geen zwangerschap meer. De hormonen, het gewicht en de bevalling zullen het sowieso verergeren. Met een beetje pech, word je er ook nog een incontinent bij. Ik wilde sowieso een 2e. Het verergerde inderdaad. Snelle bevalling maar heb er nu ook een lichte baarmoederverzakking bij. Ik heb er wel rugklachten door gekregen. Lang in de ziektewet gelopen na de bevalling. Mocht niet meteen werken omdat ik nu nog kans had dat het iets bij zou trekken. Dus alles langszaam opgebouwd. Ik heb nu elke 2 weken fysio. Een verzakking gaat nooit meer weg. Zal alleen verergeren. Je bent nog maar 2 maanden geleden bevallen dus je hebt nog een grote kans dat het iets verbeterd.

8. jippie01

jippie01 Bekend lid

25 mrt 2011
    846
    114
    43
    Vrouw
    Hier ook sinds n paar weken pas weer m'n werk aan het opbouwen. Idd veel rust genomen. Bij is het ook wel wat verbeterd, maar net wat jij zegt damay77 gaat t helaas niet weg. Loop nu nog een keer per maand bij de fysio, de eerste maanden twee keer per week, toen een keer etc.

9. Feilo09

Feilo09 Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.565
    0
    0
    Logistiek planner
    Hoorn
    Ik heb dit na mijn laatste bevalling ook gehad. Een baarmoeder, blaas en vaginawand verzakking en behoorlijk ook. Was in tranen, dacht echt dat ik geopereerd moest worden. Ik kreeg een verwijzing voor bekkenbodemfysio en daar werd mij ook verteld dat het lichaam de eerste 9 maanden na de bevalling nog enorm hersteld, en inderdaad, alles zat weer netjes aan de binnenkant na een maand of 5.

Ik ben sinds een paar maanden weer aan het sporten en helaas merk ik dat mijn vaginawand weer wat is terug gezakt, dus zal weer netjes mijn oefeningen moeten doen en zorgen dat ik de boel goed aanspan tijdens het sporten.

Maar, het wordt echt beter! Geef het wat tijd.

10. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier een verzakte blaas en een vagina voorwand verzakking. Heb eerst mensendieck gehad en loop nu bij een bekkenbodemfysio die ook meetapparatuur heeft voor de "onderkant"
    Inmiddels ook onder behandeling bij een uroloog en weer gynaecoloog.
    Ik zou dus wel even langs je huisarts gaan met je klacht, hoe eerder er naar gekeken word hoe beter.

11. Roos32

Roos32 Bekend lid

2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Vriendin heeft dit ook gehad en toen was de oplossing een operatie om de boel weer op zijn plek te krijgen, maar als ik de reacties lees is dat wel een laatste oplossing.

12. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Fijn dat ik niet de enige ben :). Ik heb vanmorgen weer gevoeld en er zit echt iets dus ik beeld me niks in. Het is zacht en lijkt wel of er een opening in zit. Heel vreemd, vanmorgdn had ik de HA gebeld, alles was vol dus morgen moet ik nog een keer bellen.

13. star2

star2 Fanatiek lid

16 jul 2010
    1.641
    1
    38
    Mama ;)
    Leiden
    Met die operatie wachten ze idd totdat je geen kinderen meer wilt.

Hier ook een fikse blaasverzakking en een lichte darm/baarmoeder verzakking. Van die blaasverzakking de meeste klachten en die zie/voel je ook als een soort bal aan de voorkant van je vagina.
    Omdat ik geen kinderen meer wil laat ik me hieraan opereren.

Hoe is het trouwens afgelopen bij de ha Anoesje?

14. jippie01

jippie01 Bekend lid

25 mrt 2011
    846
    114
    43
    Vrouw
    Hi star,

Hier hetzelfde. Blaas het meest verzakt, echt een bal zeg maar. Wat hebben ze jou vertelde over wanneer ze wel of niet opereren? Ik moet in april terug nd gyn, dan is m'n jongste een jaar. Fysio heeft t iets verbeterd, maar helaas is verzakt, verzakt.

15. 2jees

2jees Niet meer actief

TS dat had ik precies zo, net een bolletje met een opening erin. Het is inmidedls allang weer weg ,had er geen last van ook, daarom ben ik niet naar de HA geweest. (doodsbang..)

16. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    Het hoeft geen verzakking te zijn wat je ziet. Ik heb aan de linkerkant bij de ingang van mijn vagina een verdikking zitten. Het is zacht roze vlees en als ik druk geef (alsof ik er wat uit wil persen) dan zie je het meer naar voren komen. In mijn geval is het littekenweefsel/wild vlees wat ontstaan is na het hechten. Ik heb er al door de HA naar laten kijken en zij bevestigde dat het geen verzakking is. Het is inmiddels al bijna 3 jaar geleden en ik heb er geen last, het is meer dan ik het niet mooi vind en in het begin voelde het alsof er wat in mijn vagina zat. Blijkbaar ben ik inmiddels aan dat gevoel gewend geraakt, want dat voel ik nu niet echt meer. Het enige dat ik mij afvraag is of het belemmerend kan werken bij een volgende bevalling. Er zit toch iets extra's waar dus een baby langs zal moeten....

17. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Opereren is je eigen beslissing. Als jij er last van hebt dan kan je om een operatie vragen. Hier wachten ze minimaal een jaar na de bevalling. Tot je echt ontzwangerd bent. Het kan in een jaar nog aardig verbeteren en als er te vroeg geopereerd word, dan kan het weefsel nog te slap zijn door alle hormonen dus meer kans dat het weer terug komt.
    En de kinderwens moet klaar zijn. Ik zou over een paar maanden al geopereerd kunnen worden. Dan is mn jongste een jaar. Ik doe het alleen absoluut niet.
    Ik werk in de zorg en heb dus al een aantal vrouwen verzorgd die deze operatie hebben laten doen. Niks dan ellende. Zware nasleep na de operatie. Niks met de kinderen mogen doen, niet optillen enz.
    Meer pijn of verzakking toch weer terug. Nee, dank je. Ik doe het, als het echt niet anders kan en als mn kinderen groter zijn. Nare gevoel, negeer ik wel..

18. star2

star2 Fanatiek lid

16 jul 2010
    1.641
    1
    38
    Mama ;)
    Leiden
    Als andere dingen weinig tot niet helpen willen ze wel opereren, mits je geen kinderen meer wil natuurlijk.

Hier weinig resultaat gehad bij bekkenfysio.

Ik heb ook last van stressincontinentie waardoor ik niet meer durf te sporten en altijd rekening moet houden met uitstapjes of er een toilet in de buurt is. Daarbij kan ik de blaas niet goed meer legen waardoor ik s'nachts vaak op de wc zit, erg vermoeiend. Als ik stront verkouden ben durf ik niet eens de deur uit bang dat ik een hoest aanval krijg. :(

Maar ben het wel met Damay77 eens, voor alleen dat bal (gevoel) zonder verdere klachten had ik die operatie ook niet gedaan zo lang mogelijk uitstellen is het beste natuurlijk.

19. jippie01

jippie01 Bekend lid

25 mrt 2011
    846
    114
    43
    Vrouw
    hmm, maar misschien een intieme vraag. ik voel me hier nl echt niet aantrekkelijk door en mn libido is dus nul zeg maar. :) hoe is dat bij jullie?

@star2 ik snap zeker dat je er dan wat aan laat doen, dat lijkt me heel erg vervelend. ik heb hier dan geen last van, maar wel steeds een irritant gevoel van onder en 1 keer per maand last van een pijnlijke onderkant, if you know what I mean. In ieder geval vind ik het heel vervelend om op mijn leeftijd me zo ongeveer de hele dag bewust te zijn van mn onderkant.

@damay77 dat zijn inderdaad geen leuke verhalen nee, wat je hebt gehoord/gezien door je werk. maar er zijn echt niet alleen maar negatieve verhalen. ik zou zelf ook niet nu al wat laten doen (bij mij is het jaar in april voorbij) maar in de toekomst (lees: als mn kinderen groter zijn en niet meer getild hoeven worden) misschien wel. ik weet het niet. ik vind mezelf iig echt te jong om hiermee te lopen. maar ja, wat is wijsheid.

Deel Deze Pagina