Eigenlijk zie ik best tegen de vakantie op, naast dat ik er ook wel zin in heb. Beetje gemengd dus. Zijn er meer moeders die dat hebben? Mijn zoon is 6 en mijn dochter 2, zij zit lekker in de peuterfase. Ik heb ADD en ben best snel overprikkeld. Mijn zoon lijkt daarin wel op mij. De structuur van schoolweken doet ons goed. Als mijn dochter haar middagslaapje doet heb ik even 'voor mezelf' om wat huishouden te doen en wat dingen op te schrijven/te plannen. Ik merk dat ik in vakanties sneller het overzicht kwijt ben en me wat onrustiger voel. Ook slapen de kinderen in de zomer vaak wat later, door o.a. de warmte, dus minder tijd voor jezelf. We gaan wel 2 weken op vakantie op een park met recreatieteam en een ander gezin. Daar zie ik niet tegenop omdat we de dagen dan samen vullen. Ik werk 2 dagen (wel onregelmatig) in de weken dat mijn zoon thuis is. Ik maak wel een soort planning en we hebben een lijstje 'kleine en grotere uitjes' dus ik ben wel een beetje voorbereid. Heb er ook wel zin in om er wat van te maken, maar ben nog beetje zoekende hoe. Mijn man werkt sommige weken ook, maar wel wat minder dan anders. Ik heb wel veel aan hem, hij gaat regelmatig even met ze fietsen of naar een speeltuin zodat ik even rust heb. Toch ben ik, ondanks planning, aan het eind van de vakantie supermoe, is het huis een rommel en viezig en ben ik stiekem heel blij dat de RRR weer begint. Herkenbaar? En heeft iemand daar ervaring mee en tips?
Blij als het vakantie wordt en einde van de vakantie blij dat ze weer naar school gaan haha! Hier dan ook grote schoonmaak hoor. En ook ik houd best van structuur. Omdat de kinderen op mijn werkdagen opvang hebben, heb ik toch echt vrij op de dagen die ik opneem. Misschien een tip om naast de gezinsvakantie ook nog een week voor jezelf op te nemen?
Begrijp het helemaal hoor. Ik vind het heerlijk dat ze vakantie hebben, ze zijn er ook echt aan toe. Maar ik vind het ook onrustig, en sommige dagen zijn erg lang. Onze jongste van bijna 1.5 gilt om van alles en nog wat ook naar de oudste toe, dat maakt het nu gewoon niet leuk. En wat je zegt, als zij op bed ligt heb ik echt even tijd voor mezelf en nu 6 weken niet. Het komt vast en zeker goed, niet teveel van jezelf willen. Als de jongste slaapt, gaan de oudste 2 gewoon even achter een filmpje zodat we allemaal onze rust op een dag hebben.
Jaa, dit Onze jongste is een echte rommelkont. En ik kom veel minder toe aan dingen in huis. Dus dat maakt dat ik na 6 weken vakantie het hele huis weer in orde kan maken. Ik stuur ze soms savonds op tijd naar boven (mogen ze in ons bed een film kijken met Popcorn, kan ik beneden puin ruimen), of even naar het park/speeltuin. Effe een uurtje voor mezelf. En als ik niet hoef te werken doen we uitstapjes.
Leuk om jullie ideeen te lezen! Ik denk ook dat ik af en toe een filmpje aanslinger zodat ik zelf weer even overzicht kan kweken. Ik heb nog een week vakantie als oudste de eerste schoolweek heeft.
Beetje uitkloppen daarna. Ik zeg altijd dat ze alleen mogen knoeien aan de kant van mijn man Maar als je kinderen hebt die popcorngevecht gaan houden, dan zou ik het niet doen. Onze oudste heeft nu een tv op haar kamer, daar zitten ze nu ook vaker
Ik herken het ook wel. Ik heb dan ook meer het idee dat het hele ritme weg is en we maar wat aanmodderen, haha. Vooral toen ze nog wat kleiner waren, je moet ze toch maar bezig zien te houden (en wij gaan niet op vakantie). Je staat de hele dag 'aan' waar je bij het schoolritme vaak in rust nog even je ding kan doen. Ik denk dat iedereen dat wel merkt. Het is een uitdaging! Je moet toch steeds een oogje in het zeil houden als je wel thuis bent dus het huis kun je ook minder goed onder handen nemen, inderdaad. Maar ik probeer het altijd op me af te laten komen en wel te zien hoe het loopt. En soms gewoon de boel de boel laten en even eruit met ze, dat doet iedereen goed.
Plan juist niet teveel is mijn ervaring. Deed ik in het begin ook wel, net als jij, diverse kleine en grote uitjes met de kinderen. Maar daardoor liep mijn huishouden achter, kwam ik niet aan klussen (bijv verfwerk) toe die ik in de vakantie had willen doen. Tegenwoordig bekijk ik het per week, stel ik bedenk: leuk met de kinderen een dagje weg! Maar intussen komt er een vriendinnetje een dag spelen of zelfs een nachtje logeren onverwachts, dan doe ik dat dagje uit niet. Zo houd ik het voor mezelf haalbaar en is er ook tijd voor onverwachte spontane acties!
Ik vind vakanties aan de ene kant heel fijn, aan de andere kant vind ik ze vreselijk. Alle structuur is weg, hoe hard ik ook mijn best doe om er iets van structuur in te houden. En dat doe ik niet omdat ik dat zo graag wil, dat doe ik omdat het noodzakelijk is (kind met ADHD). Wat dat betreft ben ik altijd heel blij als school weer begint (wat andere dingen betreft juist niet, ik heb ze bv. graag dicht bij me). Hier dus zoveel mogelijk structuur. Sowieso ‘s ochtends op een enigszins normale tijd wakker en eruit, ‘s avonds normale tijd in bed. Toen ze jonger waren inderdaad wel eens even voor de tv, zodat ik iets in huis kon doen of ook even rust had. Inmiddels hebben ze de leeftijd dat dat ook gewoon tussendoor kan. En ze kunnen met best veel helpen, juist ook als ze zo jong zijn, dan vinden ze het vaak nog leuk ook.
Hier is het inmiddels vakantie. Ik zag er gelukkig totaal niet tegenop. C moet 4 dagen in de week naar zwemles om 08:30 dat is het enige waar ik de komende weken tegenop zie maar goed dan heeft ze wel B aan het einde van de vakantie. Wij gaan 1 week op vakantie in week 4 dus daar kijken we nu naar uit verder plan ik niet veel en ben ik meer van go with the flow en we zien wel. We gaan wel 1 dag naar irrland als gepland uitje. C gaat nog logeren bij een vriendinnetje. En verder is het vooral veel in het zwembad hangen (in de tuin) , vrienden/vriendinnetjes op zoeken , en lekker lui doen
Ik kijk er juist erg naar uit, hier moeten ze nog 2 weken Gewoon geen gehaast in de ochtend om op tijd bij school te staan, heeeeerlijk. Wij vermaken ons wel.
Ja, ik begrijp je wel. De kunst is om rust te creëren voor jezelf. Nu ben ik al bezig met grote huishoudelijke dingen, zodat dat niet in mijn nek hijgt als de kinderen straks vrij zijn. Bedden verschonen, ramen lappen, kastjes van de keuken van binnen opruimen en schoonmaken.. ook heb ik de slaapkamers opgeruimd (oude schoolpapieren van dit jaar opgeruimd) en de kasten up to date gemaakt. Grote schoonmaak tot in de hoekjes boven heb ik klaar. Beneden moet nog. Dat geeft mij meer tijd voor aandacht voor de jongens en rustmomenten pakken voor mezelf straks. En toch een soort van ritme. Wel iets relaxter en later allemaal, maar toch aankleden/eten/tandenpoetsen voor 10:00 s ochtends. En fruitmomentje en lunch ook redelijk op tijd. En de avondjes dat ze later naar bed gaan vind ik inmiddels heel gezellig. Kopjes thee buiten drinken , nog even voetballen of een ijsje halen. Of ik op bankje en mijn van plezier schreeuwende, spelende kinderen bekijken vanachter onze prachtig bloeiende tuin. Geluksmomentjes.
Ik kijk ook niet echt uit naar de vakantie. Mijn oudste heeft een hekel aan vakanties / vrije dagen. Ze gaat liever naar school en heeft de uitdaging echt nodig. Helaas maakt ze een duidelijke scheidingslijn tussen thuis en school. Op school leer je dingen en thuis ontspan je en 'moet' dus niks (wel gewoon taakjes ed. Maar mentale uitdaging krijg ik haar niet aan. Ook niet op een speelse manier) Dit resulteert dan in slapeloosheid omdat ze te weinig uitdaging krijgt. Tot 1 uur wakker liggen is dan heel normaal. Thuis speelt ze met vriendinnetjes of wil ze het liefst de hele dag op een scherm. Verder ligt ze regelmatig overhoop met haar zusje of met mij. Daarbij komt nu ook nog eens dat we een newborn in huis hebben waardoor we de eerste tijd ook niet veel kanten op kunnen. Idee is wel om de laatste week ergens in een huisje te gaan zitten. Dan hebben de meiden iets om naar uit te kijken. Verder gaan ze 1x per week een dag naar opa en oma, en heeft ze oudste al een paar logeerafspraken staan. Mijn middelste trouwens wel het hele jaar door vakantie. Maar die kan zich dan ook prima vermaken en vind school echt niet leuk. (Leukste aan school is als het vrijdag 12 uur is volgens haar want dan heeft ze weekend ) Gelukkig mogen ze bij ons volgende week nog 1 week naar school
Nou dat vind ik wel een groot voordeel. Geen gekijk op de klok en gehaast. Smorgens de kids wat langer slapen en nog een tijdje in pyjama rondspelen. Wij zijn nu in vakantieweek 2 belandt (regio midden) Tot nu toe valt het me mee. Zoon speelt veel met buurkinderen. Ik denk dat ik de lat soms ook te hoog leg voor mezelf. Ik ben nu meer in de modus van: we zien wel. Ik kan maar 1 ding tegelijk Beetje makkelijk eten (pot doperwten, blik knakworst, etc)
Fijn dat het tot nu toe meevalt En ja herkenbaar hoor, zeker met dit weer doe ik niet te moelijk.. makkelijk eten indd en het huishouden komt even op de 2e plek.
Mij maak je er ook niet blij mee. Tent in de achtertuin dat is ongeveer mijn vakantie mojo qua in- /uitpakken en voorbereiding. Het op vakantie zijn vind ik prima, maar ik wil graag dan beginnen op dag 4. En de thuiskomst bij dag 2. Dag 4: dat alles zn plek heeft gevonden, dochter dr "normaal" weer heeft gevonden en ik bijgetankt van alles wat er even extra bij kwam voordat we uberhaupt konden vertrekken. (Tuin, huishouden, boodschappen, inpakken etc). Dag 2 thuiskomst: de was hangt op, de spullen zijn opgeborgen en de draai is weer gevonden. Elke keer alles kwijt omdat t op een andere plek ligt dan je gewend bent. En dan vooral niet geirriteerd proberen te raken (faalt).
Als we op vakantie zijn, vast dagritme. Aankleden, ontbijten, tas inpakken en op stap. Met de lunch of net daarna terug (tenzij groter uitstapje), in het huisje siësta, daarna zwemmen. Na het zwemmen gelijk douchen, in piama en eten. Thuis houden we hetzelfde ritme aan als school of een vrije dag. Heel af en toe iets later naar bed, max half uurtje. Hoe laat je mijn dochter er ook in legt, ze slaapt niet langer door.